قلم‌زنی؛ هنری که می‌تواند در دانشگاه استاد فرشچیان تدریس شود
کد خبر: 3777975
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۰۱:۵۸
سرنوشت مبهم دانشگاه استاد فرشچیان/7

قلم‌زنی؛ هنری که می‌تواند در دانشگاه استاد فرشچیان تدریس شود

گروه هنر ــ قلم‌زنی از جمله رشته‌های هنری است که از دیرباز در ایران، هنرمندان به آن اشتغال داشته‌اند و گرایشی نیز به تولید محصولاتی برپایه قرآن و مفاهیم دینی دارد؛ دانشگاه استاد فرشچیان می‌تواند با ایجاد چنین رشته‌ای، دانشجویان علاقه‌مند را جذب این حرفه هنری کند.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ قلم‌زنی از جمله هنرهای فاخر و سنتی است که از دیرباز در میان هنرمندان ایرانی به منظور تولید و عرضه محصولات فاخر هنری مورد توجه واقع شده و بخشی از این هنر نیز بسته به دغدغه و سلیقه هنرمند به حوزه قرآن، قلم‌زنی عبارات قرآنی و مفاهیم است و به مضامین آن اختصاص داشته و دارد.

آنچه که از مختصات و ویژگی‌های این هنر سنتی ایرانی قابل استفاده است اینکه وجه کارگاهی و تجربی آن، حاصل ارتباط میان استاد و شاگرد در محیطی عملی بر وجه نظری و تشکیل کلاس‌های درس به منظور فراگیری چنین هنری، غالب است و به این واسطه از جمله هنرهایی است که می‌تواند به عنوان یکی از رشته‌های هنری قابل تدریس در دانشگاه جدیدالتأسیس هنرهای اسلامی ـ ایرانی استاد فرشچیان در نظر گرفته شود.

اما اینکه آیا در دانشگاه استاد فرشچیان باید صرفاً بر وجه عملی هنر قلم‌زنی تأکید شود و از تبیین مباحث نظری در آن برحذر بود، مسئله‌ای است که باید آن را با کارشناسان و فعالان این رشته در میان گذاشت و پای اظهارنظر آنها نشست.  

منیژه افرا؛ یکی از هنرمندان رشته قلم‌زنی در این مورد به ایکنا گفت: پیش از این هم در سایر دانشکده‌های هنری و همچنین مراکز آموزشی سازمان میراث فرهنگی در مورد قلم‌زنی، تأکید بر همان رابطه استاد و شاگردی بوده و هست مگر اینکه نیاز به موضوعات مکملی داشته باشیم که به عنوان شرح درس در سرفصل‌هایی و به منظور آگاهی بیشتر دانشجو از تاریخچه این هنر، ملزومات و سایر ویژگی‌هایی آن مطرح شود که می‌توان برای آن‌ها نیز واحدهای تئوریک دانشگاهی را نیز در نظر گرفت. به طور قطع استادان خبره و کارکشته و پیشکسوتی هستند که بتوانند از رهگذر تجارب سالیان سال فعالیت خود، سرفصل‌هایی را نیز به این منظور طراحی و تدوین کنند.

نکته دیگر اینکه به فرض ایجاد رشته‌ای تحت عنوان قلم‌زنی آیا از نظر تأمین استادان خبره به لحاظ کمی برای برطرف‌سازی نیازهای آموزشی هنرجویان و دانشجویان این دانشگاه، دارای بضاعت قابل قبولی هستیم؟ استادکاران این رشته هنری  اغلب پیشه‌ور هستند و شاید مهارت لازم برای تربیت شاگرد را نیز نداشته باشند ضمن آنکه مهد این هنر در تهران نیست و لذا  هنرمندان شاغل در آن قادر به ایجاد کارگاه به شکل حضوری در مکان دانشگاه نیستند.

منیژه افرا که از جمله هنرمندانی است که در همایش بانوان قرآن‌پژوه مورد تقدیر نیز قرار گرفته است، دراین باره به ایکنا گفت: در این زمینه هنرمندانی هستند که مجری خوبی هستند و برخی دیگر نیز به جهت سال‌ها سابقه مدیریت هنری، نگاه آکادمیک و کاملاً حرفه‌ای به این هنر دارند و البته برخی دیگر هم هستند که در هر دو وجه صاحب نظر و توانا هستند. همانطور که گفته شد در حوزه نظری و بیان سرفصل‌ها توان و بضاعت خوبی داریم و باید تمهیداتی برای جذب استادانی که مجری خوبی در تولید محصولات فلزی هستند نیز اندیشیده شود.

با این وجود شاید با توجه به اینکه مواد و متریال مورد نیاز رشته قلم‌زنی، فلز است باید هنرجو و افراد تحت آموزش این رشته، اطلاعات جامعی نیز درباره فلز، خواص آن و مواردی از این نیز پیدا کنند و این امر مستلزم پرداختن به مباحث نظری و عملی به شکل توأمان است.

افرا در ادامه افزود: در مورد قلم‌زنی باید به این نکته اشاره کنم که صرف پرداختن به این هنر و تسلط بر حرفه قلم‌زنی کفایت نمی‌کند، اساساً برای پرداختن به این رشته هنری باید تسلط به مقوله فلزکاری و علوم مربوط به آن نیز داشت آن هم با همه ملحقات و مسائل وابسته؛ یک هنرجوی این رشته باید اطلاعات جامعی در مورد ملیله‌کاری، میناکاری و مسائل دیگر نیز داشته باشد وگرنه که صرف پرداختن به قلم‌زنی روی فلز به چند جلسه و نهایت دو و یا سه ترم تحصیلی ختم می‌شود و هنرجو قادر است با تمرین و ممارست زیاد، در این رشته تبحر لازم را پیدا کند.

انتهای پیام

 

captcha