بایدها و نبایدهای استخاره
کد خبر: 3778773
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱

بایدها و نبایدهای استخاره

گروه فرهنگی - مؤلف کتاب مشورت با قرآن در رابطه‌ با بایدها و نبایدهای استخاره، گفت: با هر شخصی نمی‎شود مشورت کرد، بلکه باید با کسی مشورت کرد که اعمال، گفتار و کردارش صحیح باشد و دارای عقل، درک و فهم کافی باشد و در گفتارش هم راستگو باشد و بعد از این مراحل، اگر به مطلوب خویش نرسید به استخاره با قرآن متوسل شود.

بایدها و نبایدهای استخاره

حجت‌الاسلام محمد سوری خرم‎آبادی، از نویسندگان لرستانی در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، در رابطه‌با اهمیت و جایگاه استخاره، با بیان این‌که استخاره به‌معنی طلب خیر و نیکی از خداوند است، گفت: لازم است در وهله اول در همه امورات با اهلش مشورت کنیم هم‌چنان‌که در تعابیر و دستورات اهل‌بیت(ع) تاکید شده که «اول مشورت بعد از آن انجام استخاره» کمااینکه امام جعفرصادق(ع) فرمودند: «هنگام استخاره اصلاً به خودم دو دلی راه نمی‎دهم که استخاره به کدام طرف(خوب یا بد) پدرم استخاره کردن را همانند آموزش قرآن به من یاد می‎داد».
وی به تاکید امام صادق(ع) برای انجام استخاره اشاره کرد و افزود: امام صادق(ع) فرمودند: «هر کس وارد کاری شود بدون استخاره و پس گرفتار شود اجر و مزدی برای آن گرفتاری نمی‎گیرد» و نیز فرموده است: «خداوند عزوجل در حدیث قدسی فرمودند: از شقاوت و بدبختی بنده من آن است که کارهایش را انجام می‎دهد ولی از من طلب خیر نمی‎کند».
حجت‌الاسلام سوری‌خرم‌آبادی با بیان این‌که بعضی از علما در انجام استخاره قائل به اجازه هستند، ادامه داد: استخاره به‌معنی طلب خیر و نیکی از خداوند است و بهتر است انسان در کارهای مهم، استخاره کند و بعد آن کار را انجام دهد، در روایتی از امام صادق(ع) نقل است که فرمود: «هرکس بدون استخاره وارد به کاری شود سپس ضرر و زیان ببیند مأجور نیست».
این کارشناس مذهبی اضافه کرد: البته قبل از استخاره‌های معمول، لازم است از خداوند بخواهد و دعا کند کاری را که می‎خواهد انجام دهد خداوند به خیر گرداند.یا از خداوند بخواهد آن‌چه که به صلاح دین و دنیای او است به دل او القا کند.مرحله بعدی استخاره، مشورت با دیگران است چنان‌که در روایت آمده است: «هر کس مشورت کند، پشیمان نمی‎شود» و نیز در روایت آمده است: «هر کس اول خواسته خویش را با خداوند در میان بگذارد، بعد با دیگران مشورت کند خداوند آن‌چه را که به صلاح دین و دنیای او است به دل آن مشورت شونده می‌اندازد تا به او بگوید».

راستگویی؛ شرط مشورت

مؤلف کتاب «مشورت با قرآن» ادامه داد: البته با هر شخصی هم نمی‎شود مشورت کرد، بلکه باید با کسی مشورت کرد که اعمال و گفتار و کردارش صحیح باشد و دارای عقل و درک و فهم کافی باشد و در گفتارش هم راستگو باشد و بعد از این مراحل، اگر به مطلوب خویش نرسید به استخاره با قران یا تسبیح و یا استخاره ذات‌الرقاع و یا قرعه متوسل شود.
سوری خرم‌آبادی در رابطه با آداب و شرایط استخاره گفت: استخاره در هر کاری صحیح نیست.مثلاً در انجام یا ترک واجبات و محرمات، صحیح نیست بلکه استخاره در امور مباح یا بین دو تا مستحب که نمی‎تواند هر دو را انجام دهد. در انجام استخاره طهارت و با وضو بودن مخصوصاً اگر بخواهد نماز استخاره هم بخواند، لازم است.
این نویسنده لرستانی افزود: هر کس باید برای خودش استخاره کند؛ زیرا که انسان می‎تواند هم برای دیگری استخاره کند و هم برای خود و این مسئله در باب کمک به مردم در روایات آمده است.اما بهتر است که هر کس خودش برای خویش استخاره کند.
حجت‌الاسلام سوری اضافه کرد: همچنین مستحب است قبل از استخاره، دو رکعت نماز بخواند مثل نماز صبح و بهتر است بعد از سوره حمد، سه تا «قل هو الله» بخواند؛ مخصوصاً در استخاره‌ ذات‌الرقاع.همچنین در استخاره با قرآن اگر قرآن را باز کردید صفحه سمت راست یکی‌از مقطعات قرآن وجود دارد مثل «حم»، «حم عسق» و ... آن استخاره صحیح نیست و باید مجدداً استخاره کنید؛ چون از مقطعات قرآن استخاره در نمی‎آید.

استخاره نکردن امام خمینی(ره)
وی گفت: بعضی از مسئولان نقل می‎کردند که در زمان جنگ تحمیلی صدام برعلیه ایران و زمان دفاع مقدس، مسئولان جنگ برای انجام عملیات نظامی و حمله به نیروهای دشمن، از امام خمینی(ره) خواسته بودند که استخاره کند.امام فرمودند: آیا مشورت‌های لازم و کارهای کارشناسی را انجام داده‌اید؟ گفتند: خیر فرمودند: من استخاره نمی‎کنم، استخاره مرحله نهایی است شما اول تجهیزات و امکانات لازم و مهمات را که لازم دارید، بررسی کنید و از هر لحاظ مهیا شوید و بعد از مشورت‌های لازم با فرماندهان و نیروهای مستقر در منطقه، اگر مردد بودید که حمله کنید یا نه، بگویید من استخاره کنم.(داستان‌های شگفت‌انگیزی از استخاره، قنبری حیدر، ص 9)
راه و روش استخاره با قرآن
این کارشناس مذهبی در بیان راه و روش استخاره با قرآن، اظهار کرد: مرحوم محدث کاشانی ساعاتی را برای استخاره نیک دانسته که از جمله این ساعات می‎توان به روز شنبه تا موقع ناهار و از زوال ظهر تا عصر، یکشنبه تا ظهر و از عصر تا مغرب، دوشنبه تا طلوع آفتاب و هنگام ظهر و از عصر تا آخر شب، سه‌شنبه هنگام ظهر و از عصر تا آخر شب، چهارشنبه تا ظهر و از عصر تا آخر شب، پنج‌شنبه تا طلوع آفتاب و از ظهر تا آخر شب، جمعه تا طلوع آفتاب و پس‌از زوال تا عصر، البته برای سایر استخاره‌ها ساعت مشخصی ذکر نشده، بنابراین در هر ساعت که باشد صحیح است.

انتهای پیام

captcha