برپایی یادبود درگذشت «شحات انور» در مصر
کد خبر: 3781048
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۲

برپایی یادبود درگذشت «شحات انور» در مصر

گروه بین‌الملل ـ مراسم بزرگداشت و یادبود یازدهمین سالروز درگذشت شیخ شحات محمد انور، قاری برجسته مصری از سوی خانواده این قاری نامدار جهان اسلام برگزار شد.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری الیوم السابع؛ خانواده شیخ شحات محمد انور دیروز (23 دی‌ماه) با برگزاری مراسمی، یازدهمین سالروز وفات این قاری برجسته مصری را گرامی داشتند.

وی که یکی از مشهورترین قاریان قرآن در مصر و جهان اسلام است، در 13 ژانویه سال 2008 میلادی دیده از جهان فرو بست.

شیخ شحات در سال 1950 میلادی در یکی از روستاهای استان «دقهلیه» مصر متولد شد. او پس از وفات پدر در سه ماهگی نزد پدربزرگ تربیت شد و نزد شیخ حلمی مصطفی دایی خود حفظ قرآن را آموخت و احکام تجوید را نزد «شیخ علی سید فرارجی» فراگرفت.

استعداد او در فراگیری قرآن خیلی زود نمایان شد و وی همزمان با فراگیری حفظ قرآن و تجوید در مقابل نزدیکان خود در مکتب‌خانه، قرآن تلاوت می‌کرد تا جایی که دوستان و اهل روستا لقب «شیخ کوچک» را به او دادند و خیلی زود توانست در این عرصه جایی برای خود پیدا کند.

شیخ شحات خود در ارتباط با پیوستن به رادیو مصر تصریح می‌کند: «من دوستی داشتم که کارمند شورای شهر «میت غمر» بود. یک روز به من خبر داد که «حسن الحنفاوی»، رئیس این مرکز تو را برای تلاوت در یک مراسم دینی با حضور مسئولین بلندپایه و رئیس رادیو قرآن در مسجد «الزنفلی» شهر میت غمر دعوت کرده است. من این دعوت را قبول کردم و دکتر کامل البوهی، رئیس رادیو قرآن در آن مراسم تلاوت مرا شنید و به من گفت چرا با این استعداد و توانمندی برای ورود به رادیو اقدام نمی‌کنی. او مرا به پیوستن به رادیو تشویق کرد و من نیز درخواست خود را ارائه دادم و در سال 1976 میلادی برای آزمون فراخوانده شدم».

مراسم یادبود سالروز درگذشت شیخ شحات انور قاری برجسته مصری

شیخ شحات محمد انور

کمیته داوری قبول شیخ را مشروط به تحصیل مقامات قرآنی کردند و در عمل شیخ دو سال را به تحصیل مقامات پرداخت و بعد از دوسال باردیگر در سال 1979 میلادی به رادیو مراجعه کرد و به‌عنوان قاری رادیو انتخاب شد و با اجازه مجمع پژوهش‌های اسلامی الازهر یک دوره قرآن صوتی را ضبط کرد.

از میان 9 فرزند شیخ محمد شحات محمد انور دو فرزند حسن تلاوت قرآن را از پدر به ارث برده‌اند. شیخ محمود شحات انور یکی از فرزندان وی که خود در 10 سالگی حفظ قرآن را به پایان برده است، در این باره می گوید: «پدرم نسبت به حفظ قرآن توسط ما اصرار داشت و خود حفظ قرآن را به ما آموزش می‌داد».

شیخ محمود شحات انور همچنین از روابط نزدیک پدر با شیخ محمد متولی الشعراوی می‌گوید و این که پدرش در دهه هشتاد قرآن گذشته در مسجد «قاسم» شهر میت غمر که شیخ شعراوی بیان تفسیر قرآن آنجا را برعهده داشته، قرآن تلاوت می کرد.

وی افزود: در یکی از این روزها پدر در حال تلاوت قرآن به گریه می‌افتد شعراوی از سبب گریه او سئوال می‌کند و او پاسخ می‌دهد در حین تلاوت ملائک را دیده است که در مسجد طواف می‌کردند.

حضور در محافل قرآنی ماه رمضان در کشورهایی همچون جمهوری اسلامی ایران، لبنان، انگلیس، آمریکا، آرژانتین، اسپانیا، بلژیک، فرانسه، برزیل، تانزانیا، مالدیو، کامرون از دیگر فعالیت‌های شیخ محمد شحات بوده است. وی همچنین در سال 2001 میلادی رتبه نخست مسابقه بین المللی قرآن کریم «ملک فیصل» عربستان را از آن خود کرد.

انتهای پیام

captcha