منتظر نهادهای فرهنگی برای الگوسازی نباشیم/ مردم مقیدتر به فعالیت هستند
کد خبر: 3781681
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۳
حجت‌الاسلام محمدیان؛

منتظر نهادهای فرهنگی برای الگوسازی نباشیم/ مردم مقیدتر به فعالیت هستند

گروه جامعه ــ رئیس سابق نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها معتقد است که در زمینه الگوسازی نباید منتظر نهادهای فرهنگی بود، چراکه به انتظار آنان نشستن تغییری در وضعیت ایجاد نمی‌کند، بلکه باید فضا را برای فعالیت عموم مردم مهیا کرد تا شاهد وضعیت بهتری باشیم، زیرا مردم اعتقادات دینی و دلبستگی بیشتری دارند.

فرهنگحجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد محمدیان، رئیس سابق نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، در گفت‌وگو با ایکنا؛ از الگوسازی فرهنگی برای جوانان سخن گفت و اظهار کرد: امروز پرتیراژترین و پرفروش‌ترین کتاب‌ها در کشورمان همان‌هایی است که روایتگر زندگی افرادی‌اند که جانشان را برای دفاع از کشور فدا کرده‌اند و برای بخشی از جوانان جامعه به الگو بدل شده‌‌اند، اما آنچه برای جوانان الگوسازی می‌شود، فاصله زیادی تا حد مطلوب دارد.

وی فضای مجازی را ابزاری برای هرچه بیشتر به صحنه آمدن سلبریتی‌ها دانست و گفت: با پیشرفت ارتباطات و استفاده از فضای مجازی، زمینه برای بروز و ظهور هر چه بیشتر سلبریتی‌ها به وجود آمده است، به طوری که هر یک تریبونی در اختیار دارند و می‌توانند جوانان را به خود جلب کنند. در این فضا نیروهای دینی، ارزشی و انقلابی نیز به صحنه آمده‌اند و از آرمان‌های خود برای الگوسازی سخن می‌گویند، اما میزان و حجم فعالیت‌های آنان کافی و جوابگوی نیاز موجود نیست.

حجت‌الاسلام محمدیان با اشاره به تغییرات مدیریتی پیش‌آمده در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و تسلط حجت‌الاسلام عاملی بر فضای مجازی ابراز امیدواری کرد تا شاهد الگوسازی‌های شایسته‌تری در بستر فضای مجازی باشیم و گفت: البته در زمینه فرهنگسازی نباید منتظر نهادهای فرهنگی بود؛ اگرچه این دستگاه‌ها مسئول‌اند، اما به انتظار آنان نشستن تغییری در وضعیت ایجاد نمی‌کند.

وی وظیفه نهادهای فرهنگی را ایجاد زمینه‌های لازم برای حضور جوانان در عرصه‌های فرهنگی دانست و گفت: اگر همچون سایر عرصه‌ها که کار را به دست مردم دادیم و شاهد موفقیت آنان بودیم، در عرصه فرهنگ نیز فضا را برای فعالیت عموم به ویژه جوانان مهیا کنیم، شاهد وضعیت بهتری خواهیم بود، چراکه مردم اعتقادات دینی و دلبستگی بیشتری دارند.

حجت‌الاسلام محمدیان تصریح کرد: وظیفه مجموعه‌های ستادی، نهادهای دولتی و انقلابی این است که با فرصت‌شناسی و آسیب‌شناسی، موانع فعالیت جوانان در عرصه فرهنگ را مرتفع کنند و حمایت‌های لازم را مبذول دارند.

وی با تأکید بر اینکه مسائل فرهنگی را نمی‌توان با صدور بخشنامه به پیش برد، بیان کرد: مسئولان باید اعتماد جوانان را جلب کنند تا آنان نیز بتوانند با آرامش خاطر در صحنه حضور پیدا کنند. اگر این اعتماد ایجاد شود، شاهد خواهیم بود که جوانان امروز نیز همانند جوانان سال‌های اولیه انقلاب هستند که می‌توانند کشور را به عزت و سربلندی برسانند.

انتهای پیام

captcha