اسارت داستا‌ن‌های عجیب و عظیمی دارد/ بیان دردهای ناگفتنی
کد خبر: 3784681
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۸

اسارت داستا‌ن‌های عجیب و عظیمی دارد/ بیان دردهای ناگفتنی

گروه فرهنگی ــ آزاده و جانباز دفاع مقدس گفت: اسارت داستا‌ن‌های عجیب و عظیمی دارد و یک درد ناگفته است چراکه خیلی از رزمندگان از یادآوری آن دوران زجر می‌کشند که چگونه آن را بیان کنند.

به گزارش ایکنا از یزد، سرهنگ مجتبی جعفری، آزاده و جانباز دفاع مقدس شب گذشته، 6 بهمن‌‌ماه در مراسم رونمایی از کتاب سالار تکریت با بیان این‌که اسارت داستا‌ن‌های عجیب و عظیمی دارد و یک درد ناگفته است، اظهار کرد: 42 هزار اسیر ایرانی در عراق هنوز 420 جلد کتاب ننوشته‌اند زیرا خیلی از آنها از یادآوری آن دوران زجر می‌کشند که چگونه آن را بیان کنند؟ چه کسی می‌تواند درد و رنج برخی از اسرا را بگوید؟ هیچ زبانی نمی‌تواند واقعیتی که در آنجا اتفاق افتاده را تصویر کند.
وی افزود: سیدحسین سالاری با ثبت خاطراتش کار بسیار بزرگی انجام داد. باید این خاطرات را بگویند تا در تاریخ ماندگار شود.
این یادگار دفاع مقدس بیان کرد: امنیت امروز این مرز و بوم مرهون مقاومت و مجاهدت شهدا و همین رزمندگان و آزادگانی است که در اردوگاه‌های صدام در غربت جان خود را نثار انقلاب کردند.
سرهنگ جعفری با اشاره به مهربانی و خوش‌رفتاری ایرانی‌ها با اسرای عراقی گفت: من به‌عنوان مورخ هیچ جای تاریخ ندیدم کشوری مانند ایران در زمان جنگ اعلام کند که خانواده اسرای عراقی اگر می‌توانند از کشورهای دیگر به ایران مسافرت و با اسیران خود دیدار کنند، این در حالی است که از میان 42 هزار اسیر ایرانی در عراق 32 هزار نفر مفقودالاثر بودند و عراق نام آنها را به عنوان اسیر به صلیب سرخ جهانی اعلام نکرده بود.
حسینی‌‌منش، یکی دیگر از آزادگان دفاع مقدس نیز به بیان خاطراتی از دوران اسارت در اردوگاه 11 تکریت پرداخت و گفت: وقتی خاطرات اسارت را می‌خوانیم یا تعریف می‌‌کنیم همواره یاد آن دوران در ذهن ما مجسم می‌شود.
وی با بیان این‌که راوی کتاب «سالار تکریت» قطره‌ای از آن خاطره‌ها را در این اثر آورده است، بیان کرد: خیلی‌ها ممکن است بسیاری از مسائلی که در آن دوران رخ داده را باور نکنند ولی خود ما که در بطن ماجرا بودیم می‌دانیم چه اتفاقاتی در اسارت برای اسرای ایرانی افتاده است.
این آزاده افزود: با توجه به وضعیت جسمانی نامطلوب، شکنجه، مجروح بودن تعدادی از اسرا، نبود تجهیزات پزشکی و وسایل بهداشتی در اردوگاه‌های عراق، فقط لطف خدا بود که زنده ماندیم.
حسینی‌منش با بیان این که آزادگان با حفظ وحدت و انسجام، اقتدار خود را به دشمنان نشان دادند و دشمن نیز به‌رغم تمام تبلیغات خود نتوانست خللی در اتحاد و مقاومت آنان ایجاد کنند، یادآور شد: امیدوارم امروز هم با اتحاد و همدلی در جهت پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی تلاش کنیم و پاسدار خون شهدا باشیم.
زاع‌‌زاده، از دیگر رزمندگان و آزادگان یزدی دفاع مقدس هم با مرور و بازخوانی خاطرات آن دوران بیان کرد: هرچند من آن زمان محصل بودم ولی با توجه به این که دفاع از کشور در اولویت بود، در جبهه‌ها حضور یافتم.
وی ادامه داد: آزادگان تنها با مقاومت، پایداری و امید به خدا توانستند روحیه خود را حفظ کنند.
زارع‌‌زاده با بیان این که «سالار تکریت» نشانگر ایثار، مقاومت، مجاهدت، پایداری و عزت فرزندان ایران زمین در دوران اسارت در اردوگاه‌های مخوف رژیم صدام است، گفت: امیدوارم همیشه ادامه دهنده راه شهدا باشیم و با صبر و بردباری این عزت و اقتدار را حفظ کنیم.
یادآور می‌شود، در پایان این مراسم دهقان، همسر شهید امیر طهماسبی از شهدای دفاع مقدس به همراه خواهران راوی کتاب «سالار تکریت» از این اثر که به طور نمادین در پیراهن اسارت قرار داده شده بود، رونمایی کردند.
انتهای پیام

captcha