اوقاف برای افزایش موقوفات تلاش کند/ ذره‌ای حق عدول از موقوفات را نداریم
کد خبر: 3785226
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۵
آیت‌الله حسینی‌بوشهری:

اوقاف برای افزایش موقوفات تلاش کند/ ذره‌ای حق عدول از موقوفات را نداریم

گروه اجتماعی ــ معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه توسعه دایره وقف و افزایش رقبات باید به عنوان یکی از برنامه‌های اساسی سازمان اوقاف مورد توجه قرار گیرد گفت: باید این فرهنگ را در جامعه نهادینه کرد که نمی‌توان ذره‌ای از حقوق موقوفات عدول کرد وگرنه موجب ورود مال شبهه‌ناک و حرام در زندگی خواهد شد.

اوقاف برای افزایش موقوفات تلاش کند/ ذره‌ای حق عدول از موقوفات را نداریمبه گزارش ایکنا از قم، آیت‌الله سیدهاشم حسینی‌بوشهری، معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ظهر امروز، هشتم بهمن در جمع مدیرکل و معاونان اوقاف و امور خیریه استان قم اظهار کرد: پذیرش مسئولیت در نظام جمهوری اسلامی اهمیت زیادی دارد و سازمان اوقاف در این بین، ظرافت و دغدغه‌مندی بیشتری دارد.
وی افزود: نکاتی که توسط مدیرکل اوقاف استان قم بیان شد نشان‌دهنده دقت و اهمیتی است که در مسئله وقف و امور خیریه وجود دارد و قابل تقدیر است.
معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه پرهیز از کلیشه‌ها و روزمرگی در مدیریت امور مسئله مهمی است گفت: اگر این رویه وجود داشته باشد و مدیران گرفتار کارهای تکراری شوند، قدرت خلاقیت و ارائه ایده‌های نو را از دست می‌دهند.
وی ادامه داد: وقف سنت حسنه نبوی است و پیامبر اعظم(ص) در این زمینه پیشگام بوده‌اند و ائمه اطهار(ع) نیز همین رویه را ادامه دادند، چه بسیار گره‌گشایی‌ها که در طول تاریخ توسط وقف صورت گرفته و هر چند در سده‌های بعدی، شاهد تضعیف وقف بوده‌ایم اما رویش‌های جدیدی را هم دیده‌ایم.
حسینی‌بوشهری با اشاره به تلاش رضاخان برای از بین بردن وقف و عدم رعایت حقوق موقوفات بیان کرد: مجموعه آن اقدامات موجب سلب اعتماد مردم به وقف شد و هنوز هم این اندیشه وجود دارد که برخی به دنبال وقف هستند ولی ارتباطی میان موقوفات و سازمان اوقاف نباشد بنابراین باید اعتمادسازی را در دستور کار قرار دهید.
استاد برجسته حوزه علمیه قم عنوان کرد: لازم است الگویی جامع و متناسب با زیرساخت‌ها و نیازها برای وقف در قم ایجاد شود همچنین استفاده از ظرفیت تبلیغی روحانیون در مناسبت‌های گوناگون، می‌تواند دایره وقف را گسترده‌تر کند.
وی با اشاره به مشکلات اقتصادی روز گفت: اگر مساجد، حوزه‌های علمیه، مراکز آموزشی و دیگر نیازهای مردم از محل درآمد وقف اداره شوند، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد چه بسا که در گذشته، زندگی طلاب و بسیاری دیگر از امور از محل موقوفات تأمین می‌شد.
حسینی‌بوشهری خواستار تحولی بنیادین در روند افزایش تعداد موقوفات شد و افزود: نباید به املاک وقفی موجود بسنده کنیم یا اینکه فقط احیای موقوفات تصرف شده را در دستور کار قرار دهیم بلکه باید برنامه‌هایی جامع برای توسعه فرهنگ وقف و تعداد رقبات داشته باشیم.
معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: برگزاری جلسات همفکری با هدف هم‌افزایی میان حوزه علمیه و مجموعه اوقاف می‌تواند زمینه‌ساز افزایش تعداد موقوفات در سراسر کشور از جمله قم باشد.
وی با اشاره به اهمیت عمل بر اساس نیت واقفان گفت: لازم است درآمد و عواید موقوفات دقیقاً بر اساس نیت واقفان هزینه شوند و قم باید از این منظور، الگو و نمونه باشد.
حسینی‌بوشهری با بیان اینکه رعایت حقوق موقوفات، حق‌الناس است و متولیان وقف از جمله سازمان اوقاف باید در این زمینه دغدغه‌مند باشند یادآوری کرد: باید این فرهنگ را در جامعه نهادینه کرد که نمی‌توان ذره‌ای از حقوق موقوفات عدول کرد وگرنه موجب ورود مال شبهه‌ناک و حرام در زندگی خواهد شد.
استاد حوزه علمیه قم افزود: امیدواریم در آینده نزدیک شاهد پیشرفت امور در دوره جدید مدیریت اوقاف استان قم باشیم و تحولی چشمگیر را در حوزه وقف شاهد باشیم.
انتهای پیام
captcha