انقلاب اسلامی؛ مولود آموزه‌های قرآن/ جامعه هنوز قرآنی نشده است
کد خبر: 3786123
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳

انقلاب اسلامی؛ مولود آموزه‌های قرآن/ جامعه هنوز قرآنی نشده است

گروه فعالیت‌های قرآنی - مدیر مجتمع عالی قرآن و حدیث قم گفت: انقلاب اسلامی مولود آموزه‌های قرآن و اهل بیت(ع) بوده و زنده بودن آن به حرکت در این مسیر وابسته است.

انقلاب اسلامی؛ مولود آموزه‌های قرآن/ جامعه هنوز قرآنی نشده است

حجت‌الاسلام رضایی اصفهانی در گفت‌‌وگو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران نهضتی بر پایه قرآن و آموزه‌های پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) است و امام خمینی (ره) نیز پرورش یافته مکتب اهل بیت بود. آموزه‌های قرآنی در راس این مکتب قرار دارد و هرچیزی که مخالف قرآن باشد از نظر مکتب اهل بیت (ع) مردود است.
وی افزود: قرآن کریم کتاب زندگی و کتابی است که در مباحث اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، تربیتی و... حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و می‌توان آموزه‌های آن را در تمام زمینه‌ها به کار گرفت. امام خمینی (ره) قرآن را به صحنه سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و دیگر مباحث جامعه آورد. بنابراین حکومتی که بر اساس انقلاب اسلامی تشکیل داده و قانون اساسی نوشتیم، همه براساس آموزه‌های قرآن و اهل بیت (ع) بوده است.
انقلاب اسلامی مولود آموزه‌های قرآن و اهل بیت است
این محقق و مفسر قرآن بیان کرد: انقلاب اسلامی مولود آموزه‌های قرآن و اهل بیت بوده و زنده بودن آن به حرکت در این مسیر وابسته است. مقام معظم رهبری نیز بارها بر این نکته تاکید کرده‌اند که ما باید به قرآن بازگشت کنیم و این کتاب را در همه ابعاد زندگی و انقلاب جاری کنیم، البته ممکن است در این راه افرادی مرتکب اشکال و اشتباه شوند که این اشکالات امکان دارد در هرکدام از مباحث سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... باشد که هنوز به صورت کامل قرآنی نشده است، ما هنوز تا جامعه و حکومت قرآنی مطلوب اهل بیت (ع) و الگویی کامل فاصله داریم، اما در این چهل سال گام‌های زیادی برای اجرای آموزه‌های قرآن و اهل بیت (ع) برداشته‌ایم، ولی هنوز به الگوی نهایی نرسیده‌ایم، پس طبیعی است که اشکالاتی باقی مانده باشد. همه باید دست به دست هم دهیم تا این اشکالات برطرف شود. هرچه ما به پیاده کردن دستورات قرآن و اهل بیت نزدیک‌تر شویم، جامعه‌ای آرام‌تر، آبادتر و سعادتمندتر خواهیم داشت.
حجت‌الاسلام رضایی ادامه داد: در چهل سال گذشته کارهای بزرگ و شاخصی در زمینه قرآن انجام شده است، من مباحث مهم قرآنی را به چهار دسته تقسیم بندی کرده و تحت عنوان اولین‌های قرآنی از آن یاد می‌کنم که شامل مباحث آموزشی، پژوهشی، تبلیغی و ترویجی، و مباحث ساختاری می‌باشد که کارهای بسیار بزرگی از زمان انقلاب تا به حال در این زمینه‌ها انجام شده است.
پیشرفت‌های قرآنی انقلاب چشم‌گیر است
وی افزود: در مباحث آموزشی، بعد از انقلاب اسلامی بسیاری از رشته‌های قرآنی پدید آمد که قبل از انقلاب وجود نداشت، مثلا پس از انقلاب اسلامی دانشگاه‌های علوم و معارف قرآن تاسیس شد، و یا انواع رشته‌های قرآنی در دانشگاه‌ها تا مقاطع دکترا به وجود آمد. حتی رشته‌های جدیدی که در دانشگاه الازهر مصر و جامعه اسلامی مدینه و امثال آن که از رقبای ما هستند وجود ندارد، در ایران تدریس می‌شود. به طور مثال رشته‌های میان رشته‌ای مانند قرآن و علوم، قرآن و تربیت، قرآن و سیاست، قرآن و روانشناسی، قرآن و حقوق، قرآن و نجوم یا قرآن و بهداشت و سلامت که در جامعه‌المصطفی تدریس می‌شوند، از این دست هستند و یا حتی از این دسته می‌توان به رشته تفسیر تطبیقی، یعنی تفسیر مقارن میان شیعه و اهل سنت، که اکنون در جامعه‌المصطفی، دانشگاه قم، دارالحدیث، دانشگاه کرمان، مشهد و یا در دانشگاه‌های کشورهای دیگر مانند اندونزی وجود دارد و از نوآوری‌های انقلاب اسلامی ایران است، اشاره کرد. در همین زمینه مراکز متعدد قرآنی در حوزه و دانشگاه تاسیس شد، مراکزی مانند مرکز تخصصی تفسیر در حوزه علمیه قم و مدارس عالی قرآن و حدیث در جامعه‌المصطفی از این نوع مراکز هستند.
وی اضافه کرد: در بخش پژوهش، در مباحث قرآنی پیشرفت‌های فوق‌العاده‌ای صورت گرفته است؛ مثلا تفسیرهای موضوعی که پس از انقلاب اسلامی رشد چشمگیری در ایران یافت، قبل از انقلاب اصلا وجود نداشت و یا بسیار محدود بود. تفسیر موضوعی پیام قرآن آیت‌الله مکارم شیرازی، تفسیر موضوعی معارف قرآن از آیت‌الله مصباح، تفسیر موضوعی منشور جاوید که اولین تفسیر موضوعی به زبان فارسی بود، و یا تفسیر موضوعی قرآن مجید آیت‌الله جوادی آملی از این دست هستند. به علاوه تفسیرهای موضوعی تخصصی در زمینه‌های قرآن و تربیت که شش جلد از آن به چاپ رسیده، یا مرحوم شهید صدر که روش تفسیر موضوعی برون قرآنی را نوشته، یا تفسیرهای جدید مانند قرآن و هنر از  علی نصیری، قرآن و بهداشت روان از آقای صادقیان و «قرآن و سکولاریسم» و «قرآن و پلورالیسم» از آقای قراملکی که نشان می‌دهد در فضاهای جدید، روش‌های جدید پژوهشی برون قرآنی، میان رشته‌ای و و تفسیرهای تطبیقی مانند تفسیر تطبیقی آقای دکتر نجارزادگان، گام‌های بلندی برداشته شده و آثاری فاخر به جهان اسلام معرفی شده است.
این مدرس حوزه ودانشگاه بیان کرد: حتی نظریه پردازی‌هایی نیز در این زمینه صورت گرفته؛ سه مورد از نظریه پردازی‌های قرآنی در حال حاضر تصویب شده و کرسی‌های نظریه پردازی آنها را اجرا کرده‌اند که شامل مباحثی مانند زبان قرآن از آقای سید روشن و اعجاز شناختی قرآن از آقای قائمی‌نیا می‌باشد. یعنی از حدود30 نظریه موفق که در کشور ایجاد شده، سه مورد آنها در زمینه‌های قرآنی بوده است. به علاوه ترجمه‌های قرآن قبل از انقلاب اسلامی در مقایسه با پس از انقلاب رشد بسیاری داشته، به صورتی که در 1400 سال پس از اسلام تا زمان انقلاب، حدود 50 ترجمه قرآن به زبان فارسی به نوشته شد و بعد از انقلاب هم حدود 50 مورد، یعنی این آماری با رشدی در حدود صد در صد مواجه شده است. من از این آمار اطلاع کامل دارم، چراکه همایشی تحت عنوان مترجمان قرآن در قم برگزار شد و تمام ترجمه‌های فارسی چه در ایران، چه در افغانستان و کشورهای دیگر جمع‌آوری شده و در کتابی تحت عنوان «سیمای مترجمان قرآن» ارائه شد.
وی افزود: در فضاهای ترویجی و تبلیغی نیز انقلاب اسلامی تاثیر زیادی داشت و ابداعات و نوآوری‌های زیادی انجام شد، ابداعاتی مانند رادیو قرآن، سیمای قرآن و معارف، یا حتی همین خبرگزاری قرآنی ایکنا از ابتکارات ایجاد شده پس از انقلاب اسلامی ایران بوده است. همچنین جشنواره‌های قرآنی و همایش‌های بین‌المللی قرآن مانند همایش بین‌المللی قرآن و مستشرقان، همایش بین‌المللی قرآن و علوم انسانی و مسابقات بین‌المللی قرآن هم از این دست هستند.
وی ادامه داد: قبل از انقلاب به صورت محدود آن هم دو یا سه نفر در بعضی از مسابقات قرآنی بین‌المللی شرکت کرده بودند، اما اکنون هم خود ایران مسابقات بین‌المللی سالانه‌ای را توسط اوقاف برگزار کرده و هم در مسابقات بین‌المللی قرآن کشورهای دیگر مانند مالزی و عربستان شرکت کرده و به موفقیت‌های بزرگی نیز دست یافته است. به علاوه، قبل از انقلاب هیچ مجله قرآنی خاصی وجود نداشت، اما بعد از انقلاب اولین مجله قرآنی تحت عنوان «بینات» به چاپ رسید و در حال حاضر نیز حدود 50 مجله قرآنی علمی- پژوهشی، علمی- ترویجی و علمی- تخصصی داریم که حدود 20 مورد آن علمی- پژوهشی و 30 مورد آن علمی- ترویجی و علمی- تخصصی هستند.
انقلاب اسلامی سبب رشد فعالیت‌های قرآنی شد
این قرآن پژوه تصریح کرد: در خصوص فضای چهارم که مربوط به فضاهای ساختاری و مدیریتی است، انقلاب اسلامی تاثیر فراوانی بر رشد مباحث قرآنی گذاشته که این تاثیر به صورت به وجود آمدن دانشگاه‌ها، موسسات پژوهشی و آموزشی، گروه‌های علمی قرآنی در دانشگاه‌ها و حوزه‌هاکه قبل از انقلاب حتی وجود نداشتند، خود را نشان داده است. پس از انقلاب شورای قرآن در زمان ریاست جمهوری مقام معظم رهبری در کشور شکل گرفت و کم کم در شورای عالی انقلاب فرهنگی به سازمانی تحت عنوان معاونت قرآن وزارت ارشاد تبدیل شد، در کنار آن مراکزی نیز مانند مرکز توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی در وزارت ارشاد تشکیل شد که رشد چشمگیر مباحث قرآنی در کشور را پدید آورد.
این فعال قرآنی اظهار کرد: البته ما هنوز تا وضعیت مطلوب فاصله داریم، ولی این پیشرفت‌ها تحولات چشم‌گیری به وجود آورده که از برکات خون شهدا، مجاهدت‌های مجاهدین، رهبری حضرت امام و مقام معظم رهبری بوده است که توانستیم گام‌های بلندی برداریم و از دیگر کشورهای اسلامی در این زمینه‌ها سبقت بگیریم.

انقلاب اسلامی؛ مولود آموزه‌های قرآن/ جامعه هنوز قرآنی نشده است_
انتهای پیام

captcha