وابستگی صنایع در دوران قبل از انقلاب/ پیشرفت‎های موشکی الگوی مناسبی برای توسعه صنعتی است
کد خبر: 3786291
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۹
چهل سالگی انقلاب؛ از آرمان تا واقعیت/ الله‌وردی دهقانی بیان کرد:

وابستگی صنایع در دوران قبل از انقلاب/ پیشرفت‎های موشکی الگوی مناسبی برای توسعه صنعتی است

گروه اقتصاد ــ عضو سابق کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: هر صنعتی که قبل از انقلاب در ایران داشتیم، توسط شرکت‌های آمریکایی و اروپایی و بعضاً توسط شوروی ایجاد شده بود اما بعد از انقلاب، صنعت ما مستقل شده است هرچند که هنوز با وضعیت آرمانی فاصله داریم.

انقلاب اسلامی ایران به چهلمین سال پیروزی خود نزدیک می‌شود. این ایام فرصت مناسبی است تا دستاوردهای این انقلاب در ابعاد مختلف به ویژه در زمینه‌های مختلف اقتصادی بررسی و ارزیابی شود لذا در این ایام در قالب سلسله مصاحبه‌ها، گزارش‌ها و یادداشت‌هایی دستاوردهای اقتصادی انقلاب اسلامی در حوزه‌هایی همانند بانک، بورس، بیمه، صنعت، معدن، عمران و انرژی را بررسی و ارزیابی خواهیم کرد. یکی از بخش‎هایی که در دوران بعد از انقلاب پیشرفت‎های قابل قبولی داشته و البته هم‌چنان با وضعیت آرمانی فاصله دارد، بخش صنعت و معدن است. امروز برای بررسی دستاوردهای انقلاب اسلامی در زمینه صنایع و معادن به سراغ یکی از کارشناسان این حوزه رفتیم.

الله‌وردی دهقانی، کارشناس مسائل اقتصادی و عضو سابق کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفت‎وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه صنعت و معدن پرداخت و گفت: پیشرفت‎ها در این زمینه زیاد است اما اگر به صورت کلی بخواهیم به دستاوردهای این حوزه اشاره کنیم باید گفت که قبل از انقلاب اساساً صنایع مستقلی در کشور نداشتیم اما بعد از انقلاب، همه صنایع کشور به دست متخصصان داخلی راه‌اندازی شده است و هرچند از دنیا عقب هستیم اما نسبت به قبل از انقلاب پیشرفت کرده‎ایم.

وابستگی صنایع در دوران قبل از انقلاب

وی با اشاره به وابسته بودن صنایع کشور در دوران قبل از انقلاب ادامه داد: هر صنعتی که قبل از انقلاب در ایران داشتیم، توسط شرکت‌های آمریکایی و اروپایی و بعضاً توسط شوروی ایجاد شده بود اما بعد از انقلاب، صنعت ما مستقل شد. در حوزه معدن هم به همین شکل است. قبل از انقلاب، از معادن انگشت‌شماری استخراج می‌کردیم. البته مطالعات اولیه توسط کشورهای خارجی انجام شده بود اما در بسیاری از معادن استخراجی نمی‎شد.

دهقانی با اشاره به ضرورت الگوگیری صنایع کشور از صنعت دفاعی و موشکی افزود: ما یکی از ده کشور برتر دارای معادن در دنیا هستیم و البته کارهای بیشتری برای اکتشاف، فرآوری و ایجاد زنجیره ارزش باید صورت گیرد. از سوی دیگر، پیشرفت تجهیزات نظامی و صنایع دفاعی ما الگوی مناسبی برای سایر صنایع است تا بتوانیم به پیشرفت و توسعه صنعتی و تکنولوژیک دست پیدا کنیم.

چرا بقیه صنایع همانند صنعت موشکی پیشرفت نکردند؟

عضو سابق کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: با تکیه بر توانمندی‌های داخلی و بهره‌گیری از کمک متخصصان و بخش خصوصی کشور می‌توانیم از مشکلاتی که امروزه با آن مواجه هستیم عبور کنیم، به شرطی‌که به توانایی خود ایمان داشته و برای آن برنامه‌ریزی کنیم. در این زمینه کمک دانشگاهیان و صاحبان صنایع بسیار اهمیت دارد چراکه غیر از این، راهی برای ما متصور نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا بقیه صنایع کشور همانند صنایع موشکی پیشرفت نکرده‎اند؟ یادآور شد: صنایع موشکی و دفاعی، یکی از ضروریات هر کشور است. وقتی در یک کشور امنیت وجود نداشته باشد، موجودیت آن کشور و ملت به خطر خواهد افتاد و سایر صنایع و بخش‎ها هم امکان رشد و توسعه ندارند لذا این بخش در دوران بعد از انقلاب اسلامی، بیشتر مورد توجه قرار گرفت و متخصصان آن به صورت جهادی وارد میدان شده و از همه توانمندی‎های علمی کشور استفاده کرده و به صورت خالصانه وارد عرصه شدند. معتقدم اگر همین مورد را برای صنایع مختلف دیگر الگو قرار دهیم، پیشرفت صنایع ما دوچندان خواهد شد.

پیشرفت صنعت نیازمند کار جهادی است

دهقانی درباره اهمیت ارتباط و مشارکت صنایع داخلی با صنایع بزرگ و پیشرفته دنیا بیان کرد: این موضوعی بسیار مهم است اما متأسفانه تاکنون چنین ارتباطی به خوبی برقرار نشده و به ویژه در زمینه جذب تکنولوژی خارجی با مشکل مواجه هستیم. برای مثال، صنایع خودروسازی ما، کار خود را تقریباً هم‌زمان به صنعت خودروسازی کره جنوبی آغاز کردند اما اکنون صنعت خودروسازی آنها بسیار پیشرفته‎تر از ما است.

عضو سابق کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اهمیت مقوله مدیریت در پیشرفت صنعت اظهار کرد: بنده معتقدم در این زمینه با ضعف مدیریتی مواجه هستیم لذا باید بسیاری از کارها در حوزه صنعت را به صورت جهادی انجام دهیم. از سوی دیگر نیازمند تغییر در بسیاری از روش‌ها هستیم. این همان کاری است که کشورهای خارجی برای پیشرفت صنایع خود مورد توجه قرار دادند. اگر خارجی‌ها تکنولوژی خود را در اختیار ما قرار نمی‎دهند لااقل می‎توانیم از تجربه‎های مدیریتی آنها درس بگیریم.

اهمیت سرمایه‌گذاری در صنایع مادر

دهقانی به پیشرفت در حوزه موشکی اشاره و تأکید کرد: وقتی یک کشور می‎تواند موشک نقطه‌زن دقیق را براساس تکنولوژی‌های بسیار پیشرفته طراحی کند، قطعاً می‎تواند در زمینه ساخت خودرو و سایر صنایع که نیاز به چنین تکنولوژی پیشرفته‎ای هم ندارند، موفق عمل کند.

وی در پایان با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری بر روی صنایع مادر گفت: از سوی دیگر باید توجه داشتیم باشیم که در صنایعی که برای اقتصاد ما مقرون به صرفه نیستند، هزینه نکنیم اما در زمینه صنایع تولیدی و مادر که کشور ما نیاز زیادی به آنها دارد، مجبور به سرمایه‎گذاری هستیم و باید به سمتی حرکت کنیم که در نهایت روی پای خود بایستیم.

گفت‌وگو از اکبر ابراهیمی
انتهای پیام

captcha