انجمن حجتیه سر مراجع هم کلاه گذاشت/ همه شکنجه‌گرانم را بخشیدم/ توصیه‌هایی به جوانان
کد خبر: 3793717
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۴
عزت‌الله مطهری در ظهر دلنشین:

انجمن حجتیه سر مراجع هم کلاه گذاشت/ همه شکنجه‌گرانم را بخشیدم/ توصیه‌هایی به جوانان

گروه سیاسی ــ عزت‌الله مطهری در مراسم ظهر دلنشین که عصر امروز با هدف بزرگداشت وی در ایکنا برگزار شد، اظهار کرد: انجمن حجتیه از کسانی بودند که ظاهر و باطن آنها فرق داشت. آنها حتی سر مراجع هم کلاه گذاشتند. دشمنی اصلی آنها با بهائیان بودند، لذا سوپاپ اطمینانی برای مبارزه با بهاییان بودند و دین درستی هم نداشتند.

ارسال نشود///انجمن حجتیه سر مراجع هم کلاه گذاشتند/ همه شکجه‌گرانم را بخشیدم/ توصیه‌هایی به جوانان

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم ظهر دلنشین عزت‌الله مطهری، از مبارزان دوران انقلاب اسلامی، ظهر امروز سه‌شنبه، هفتم اسفندماه در سالن کنفرانس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد.

عزت‌الله مطهری در ابتدا به بیان نکاتی درباره کتاب خاطرات خود و همچنین برخی مشکلات مسئولان در دوران پس از انقلاب اسلامی پرداخت و اظهار کرد: مهم‌ترین مسئله این است که وقتی از ساده‌زیستی جدا شدیم و به اشرافی‌گری پیوستیم، خود به خود برخی آرمان‌های انقلاب به فراموشی سپرده شدند و بنده معتقدم اگر آن ساده‌زیستی ابتدای انقلاب را ادامه می‌دادیم، به اینجا نمی‌رسیدیم.

وی ادامه داد: البته این وضعیت همواره وجود داشته و از صدر اسلام هم بوده که فقط عده اندکی از جامعه به فکر ساده‌زیستی هستند و اکثر مردم به فکر زندگی خود هستند و این ناشی از ضعف ایمان است.

مطهری اظهار کرد: امام خمینی(ره) همواره می‌فرمودند «به دنبال ساده‌زیستی باشید». این سخنان فقط برای روحانیون نبود، بلکه برای غیرروحانیون هم بود. اما متأسفانه  در دوران بعد از جنگ تحمیلی، برخی مسئولان وارد اشرافی‌گری شدند و کسانی‌که امکان خرید یک ماشین ارزان را هم نداشتند، الان ماشین‌های چند میلیاردی سوار می‌شوند.

این مبارز دوران انقلاب اسلامی یادآور شد: بنده معتقدم از دل این وضعیت، زندگی اسلامی حاصل نخواهد شد. به قول ائمه(ع) کسی از راه حلال به چنین اموالی نمی‌رسد، بلکه بسیاری از آنها از راه نامشروع کسب می‌شود و خمس و زکات آن هم پرداخت نمی‌شود.

این زندانی سیاسی  دوران قبل از انقلاب اسلامی، افزود: از سوی دیگر، ترورهای ابتدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی هم آسیب‌های بسیاری به ما زد و نیروهای خوبی را در این دوران از دست دادیم. بسیاری از مسئولان فعلی هم گرگ در لباس میش هستند‌، لذا تا زمانی‌که این وضعیت تغییر نکند و صادق نباشیم، همین وضعیت ادامه خواهد یافت.

مطهری یادآور شد: در دوران جنگ تحمیلی، بسیاری از مردم و مسئولان، اجناس خود را در اختیار رزمنده‌ها قرار دادند و حتی برخی اجناس را به قیمت بالاتر خریداری کرده و با قیمت پایین‌تر یا به صورت رایگان در اختیار نیازمندان قرار می‌دادند، اما الان چنین فرهنگی کم‌رنگ شده است. لذا اگر به ساده‌زیستی برگردیم و دستورات اسلام را رعایت کنیم، می‌‌توانیم بر مشکلات فائق آییم.

این مبارز دوران انقلاب اسلامی یادآور شد: علاوه بر ضعف مدیریتی دولت و سوءاستفاده‌هایی که وجود دارد، خود مردم هم در برخی موارد سودجو شده‌اند و میزان قناعت مردم هم کم شده است و این هم از جمله مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب، وضعیت این‌گونه نبود. البته جمعیت هم کمتر بود، چراکه امکانات اطلاع‌رسانی هم کم بود و مردم به چیزی که داشتند، قانع بودند. خود بنده آن موقع کارگری می‌کردم و ماهی ششصد تومان می‌گرفتم و از زندگی هم راضی بودم. اما آن زمان، مشکلات دیگری وجود داشت؛ مثلاً اکثر مردم به حمام عمومی می‌رفتند، چراکه بسیاری از مردم حمام شخصی نداشتند. مردم هم آن موقع قانع بودند که بعضاً سالی یک دست لباس می‌پوشیدند و بعداً هم در اختیار فرزندان خود قرار می‌دادند.

مطهری بیان کرد: امروزه هر وزیر و وکیلی برای خودش هزار فامیل دارد. بسیاری از آنان هزینه‌های میلیاردی می‌کنند تا به مجلس ورود پیدا کنند، اما بعد از ورود به مجلس، فقط به فکر پر کردن جیب خود هستند. حتی برخی از آنها آن‌قدر بی‌دین شده‌اند که نماز را بدون وضو می‌خوانند.

این مبارز دوران انقلاب اسلامی در ادامه به بیان نکاتی درباره انجمن حجتیه و دیدگاه‌های آنان یادآور شد: انجمن حجتیه از کسانی بودند که ظاهر و باطن آنها تفاوت داشت. آنها حتی سر مراجع هم کلاه گذاشتند. دشمنی اصلی آنها با بهاییان بود، لذا سوپاپ اطمینانی برای مبارزه با بهاییان بودند و دین درستی هم نداشتند، بلکه این جریان همانند یک مرام سیاسی بود.

وی ادامه داد: اکثر مقامات رژیم شاه همانند هویدا، فرخ‌رو پارسا و بسیاری از سران ارتش، بهایی بودند، اما به این کار تظاهر نمی‌کردند. ساواک هم به حجتیه امتیاز می‌داد و امکانات در اختیار آنها قرار می‌داد و وضعیت مالی خوبی داشتند. آنها به دنبال این بودند که حکومتی اسلامی در درون خودشان درست کنند، اما معتقد به اسلامی کردن حکومت آن زمان نبودند، چراکه معتقد بودند تا زمان آمدن امام زمان(عج) کسی نمی‌تواند حکومت اسلامی تشکیل دهد، لذا به همین دلیل هم ساواک از آنها حمایت می‌کرد.

این مبارز دوران انقلاب اسلامی تأکید کرد: حتی برخی نیروهای ساواک که خودشان بهایی بودند، به من می‌گفتند چرا از حجتیه حمایت نمی‌کنی؟ متأسفانه برخی آخوندهای بزرگ همانند حلبی و کرباسی هم از آنها حمایت می‌کردند. ما اوایل انقلاب گرفتار اینها بودیم و بسیاری از آنها برای پاکسازی پرونده خودشان، به مراکز ساواک حمله کردند و پرونده‌های بسیاری را هم با خود بردند.

وی افزود: اگر آمریکا و رژیم شاه می‌دانستند که روحانیون و امام خمینی(ره) چه جایگاهی در ایران دارند، هرگز اجازه نمی‌دادند که از عراق به ایران بیایند. امام هم زرنگی کرد و در ابتدا حکومت را در اختیار نهضت آزادی قرار داد که معتقد به مذاکره با آمریکا بود. آنها موقعی به اندیشه امام خمینی(ره) پی بردند که کار از کار گذشته بود، لذا کودتای نوژه را راه انداختند که آن هم شکست خورد و عواملش دستگیر شدند.

مطهری ادامه داد: از آن به بعد، امام خمینی سپاه را در کنار ارتش قرار داد تا دیگر امکان کودتاه هم پدید نیاید. به همین دلیل است که تبلیغات زیادی توسط آمریکایی‌ها بر علیه سپاه انجام می‌شود. بعد از ماجرای کودتا هم جنگ را بر علیه ما به راه انداختند. در جبهه هم بسیاری از نیروهای خوب خودمان را از دست دادیم و بعد از جنگ هم پست‌های حکومتی به دست رفاه‌طلب‌ها افتاد.

وی اظهار کرد: معتقدم حکومت اسلامی باید مردم خود را به سمت بهشت سوق دهد وگرنه با حکومت شاه تفاوتی ندارد. اما متأسفانه برخی به صورت ناآگاهانه خیانت می‌کنند و نتیجه‌اش هم وضعیتی است که اکنون مشاهده می‌کنیم.

این مبارز دوران انقلاب اسلامی در ادامه ضمن بیان توصیه‌هایی برای جوانان کشور، گفت: به جوانان توصیه می‌کنم توجه جدی به درس خواندن داشته باشند. موقعی که در کمیته انقلاب بودم، همواره به فرزندان خودم توصیه می‌کردم که به مدرک تحصیلی اهمیت دهند چراکه تا چند سال دیگر مدرک‌گرایی جای تجربه و تخصص را می‌گیرد. الان مدرک تحصیلی بسیاری از افراد با پست مدیریتی آنها همخوانی ندارد و به همین دلیل به جوانان فرصت نمی‌دهند که پیشرفت کنند و پوست خربزه هم زیر پای آنها می‌اندازد.

وی افزود: لذا به جوانان توصیه می‌کنم که تحصیلات را ادامه دهند تا در مملکت ما قحط‌الرجال نباشد. مسئولان ما باید اصلاح شوند و جوان‌ها هم باید به وسط کار بیایند و گرنه ما پیشرفت نخواهیم کرد. تز سوی دیگر، آنها نباید همانند برخی مسئولان دچار مشکلات و ضعف مدیریتی شوند و بعداً کار خود را به پشتوانه رهبری نسبت دهند.

این مبارز دوران انقلاب اسلامی با اشاره به اهمیت توجه به فرمایشات رهبر انقلاب ادامه داد: مسئولان باید به میزان بیشتری به حرف رهبر انقلاب گوش دهند. بنده معتقدم ایشان خیرالموجودین هستند و در شرایط فعلی نمی‌توان کسی را جایگزین ایشان کرد.

مطهری درباره تغییر فامیلی خود در دوران پس از انقلاب اسلامی بیان کرد: بنده در سال ۱۳۶۰ به این علت فامیلی خودم را عوض کردم که بسیاری از مردم احترام می‌گذاشتند و علت اینکار این بود که عزت قبلی نباشم و نان گذشته‌ام را نخورم و چون با شهید مطهری هم رابطه داشتم، این فامیلی را برای خودم برگزیدم.

وی درباره دیدگاه خود در دوران بعد از انقلاب نسبت به بازجوها و کسانی‌که وی را در زندان شکنجه کرده بودند، افزود: من همه بازجوها و شکنجه‌گران خودم را بخشیدم و حتی در دادگاه آرش و تهرانی در زندان قصر که به صورت علنی بود، برای اینکه توهینی به آنها نشود، ماشین را تا در دادگاه می‌بردم و با هماهنگی شهید کچویی به گونه‌ای آنها را به دادگاه وارد و خارج می‌کردیم که آسیبی به آنها نرسد، لذا آنها از اینکار ما احساس شرمندگی می‌کردند و می‌گفتند ما از عزت‌شاهی احساس شرمندگی می‌کنیم. اما من از هیچ‌کدام حتی شکایتی هم نکردم، چراکه آنها برای شاه کار می‌کردند و بنده هم برای خدا کار می‌کردم.

عزت‌الله مطهری یادآور شد: بعضی اوقات افرادی مرا در مترو و ... می‌بینند و می‌پرسند که به چه پست و مقام و ثروتی در جمهوری اسلامی رسیدی و من هم جوابشان را می‌دهم، اما واقعیت این است که علی‌رغم همه عیب‌هایی که الان وجود دارد، از همه لحاظ از جمله سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اقتصادی بسیار پیشرفته‌تر از زمان شاه هستیم. آن موقع با فروش روزانه شش میلیون بشکه نفت به قیمت چهل دلار، بسیاری از مردم پابرهنه بودند.

این مبارز دوران انقلاب اسلامی یادآور شد: آن موقع مردم دو ماه یکبار آبگوشت می‌خوردند و اصلاً یخچال و فریزر هم نبود. اما الان امکانات مردم بسیار بیشتر شده است. از سوی دیگر هرچند برخی از مردم از گرانی ناراحت هستند، اما معتقدم که این وضعیت پایدار نیست و وضعیت بهتر خواهد شد، چراکه معتقدم الان دست‌هایی در کار است تا به مشکلات اقتصادی دامن بزنند.

گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببینید.

انتهای پیام

captcha