پاکستان دو جنگنده هندوستان را سرنگون کرد
کد خبر: 3793863
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۶

پاکستان دو جنگنده هندوستان را سرنگون کرد

گروه بین‌الملل ــ سخنگوی ارتش پاکستان در توئیتر خود اعلام کرد که دو هواپیمای جنگنده هندی که در حریم هوایی این کشور پرواز کرده بودند را سرنگون کرده‌اند.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری «صدای افغان»؛ ژنرال آصف غفور (سخنگوی ارتش پاکستان) طی امروز 8 اسفند (27 فوریه) در توئیتر خود اعلام کرد که یکی از هواپیماهای هندی در خاک کشمیر تحت کنترل پاکستان و دیگری در کشمیر تحت کنترل هند سقوط کرده است.

پاکستان دو هواپیمای جنگنده هندوستان را سرنگون کرد/ عمومی

آصف غفور همچنین گفت که خلبان یکی از این دو جنگنده زنده مانده و به دست نیروهای پاکستانی اسیر شده است.

گفتنی است،‌ هواپیماهای جنگی ارتش هندوستان طی روز گذشته به یک اردوگاه که گفته می‌شود محل آموزش عملیات انتحاری نیروهای «جیش محمد» در جامو و کشمیر تحت کنترل پاکستان بوده، حمله کردند. پاکستان نسبت به پیامدهای این حمله به هند هشدار داده بود.

مقام‌های ارتش هندوستان روز سه‌شنبه اعلام کردند که هواپیماهای جنگی این کشور علاوه بر حمله هوایی به کشمیر، در آسمان پاکستان نیز اقدام به مانور نظامی کرده‌اند.

واکنش هند

هند هنوز خبر ساقط شدن هواپیماهایش را تأیید نکرده است؛ با این حال شرکت هواپیمایی ویستارا اعلام کرد که همه پروازهای خود از مبدأ و به مقصد چهار فرودگاه آمریستار، سرینگر، چاندیگر و جامو در شمال هند را لغو کرده است. دلیل تعلیق این پروازها «محدودیت‌های پروازی» اعلام شده است.

حمایت طالبان از پاکستان

در همین حال گروه طالبان بلافاصله پس از انتشار خبر سقوط هواپیماهای هندی به دست پدافند ارتش پاکستان، از دولت اسلام‌آباد اعلام حمایت کرد.

پاکستان دو هواپیمای جنگنده هندوستان را سرنگون کرد/ عمومی

واکنش پاکستان

در همین راستا پایگاه اطلاع‌رسانی رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه نیز به نقل از عمران‌خان (نخست‌وزیر پاکستان) نوشته است: موضوع بمباران پاکستان از سوی جنگنده‌های هندوستان را به سازمان ملل و سازمان همکاری اسلامی انتقال خواهیم داد و در این باره با کشورهای دوست مذاکره خواهیم کرد.

وزیر خارجه پاکستان نیز هشدار داد که اگر هند به بمباران مناطقی که ادعا می‌کند مراکز تروریست‌هاست، بدون هیچ سندی ادامه دهد، ما حق داریم علیه گروه‌های مورد حمایت هند که در پاکستان دست به اقدامات تروریستی می‌زنند اقدامات تلافی‌جویانه انجام دهیم.

پاکستان دو هواپیمای جنگنده هندوستان را سرنگون کرد/ عمومی

دعوت به خویشتنداری

پایگاه خبری دویچه‌وله آلمان نیز در این رابطه آورده است؛ مایا کوچیانچیک، سخنگوی اتحادیه اروپا با اوج‌گیری تنش میان دو کشور هند و پاکستان در این زمینه گفت: ما با هر دو کشور در ارتباط می‌مانیم و فکر می‌کنیم مهم این است که طرفین حداکثر خویشتنداری را نشان دهند تا وضعیت از این بدتر نشود.

پاکستان دو هواپیمای جنگنده هندوستان را سرنگون کرد/ عمومی

لو کانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز گفت که رابطه و ارتباط خوب هند و پاکستان با یکدیگر تاثیر مثبتی بر صلح و ثبات در جنوب آسیا دارد. چین امیدوار است که هندوستان و پاکستان بتوانند خویشتنداری نشان داده و اقداماتی برای ثبات وضعیت در منطقه انجام دهند و به بهبود روابط دوطرفه کمک کنند.

لو با اشاره به ادعای هندوستان که هدف این حمله هوایی را تروریست‌ها مطرح کرده است، گفت که مبارزه با تروریسم «یک مسئله و چالش جهانی است و به این منظور به همکاری بین کشورها نیاز است.

گفتنی است؛ 12 روز پیش، حمله انتحاری با یک خودروی بمب‌گذاری شده در منطقه مورد مناقشه کشمیر بین هند و پاکستان، 41 کشته بر جای گذاشت. قربانیان این حمله همگی از اعضای یکی از یگان‌های شبه‌نظامی مورد حمایت هند بودند. جیش محمد، گروه اسلام‌گرای مستقر در پاکستان مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

انتهای پیام

captcha