پایان دو رویداد قرآنی، آزمون سراسری حفظ و مفاهیم و طرح 1452
کد خبر: 3794254
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۴
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

پایان دو رویداد قرآنی، آزمون سراسری حفظ و مفاهیم و طرح 1452

گروه فعالیت های قرآنی ــ این هفته‌ با رویدادهایی چون اعلام مصوبات چهل‌وچهارمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، اعلام تعطیلی نخستین روزنامه قرآنی ایران، مصوبات جلسه شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها، اعلام اسامی برگزیدگان هفتمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن، برگزاری آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن و ... همراه بود.

به گزارش ایکنا؛ این هفته‌ با اخبار متعدد و متنوع در حوزه فعالیت‌ها و دستگاه‌های قرآنی کشور چون اعلام مصوبات چهل‌وچهارمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی با یک هفته تأخیر، خبر رسمی تعطیلی تنها روزنامه قرآنی ایران(اعتدال)، مصوبات جلسه شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها، اعلام اسامی برگزیدگان هفتمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن، برگزاری هشتمین دوره جشنواره حدیث ارتش، فراخوان ارائه طرح به بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن، سیزدهمین دوره جشنواره قرآنی مدهامتان استان تهران، معرفی نمایندگان معین اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن کشور و ... همراه بود.
اعلام نفرات برتر مسابقات استعدادهای قرآنی کشور
اسامی رتبه‌های برتر اولین دوره مسابقات سراسری قرائت قرآن کریم ویژه استعدادهای قرآنی کشور از سوی سازمان دارالقرآن الکریم براساس سبک های غلوش، منشاوی و مصطفی اسماعیل اعلام شد.
تعامل رسانه‌ای شبکه قرآن و معارف سیما با مسجد جمکران
محسن عرفاتی، سرپرست شبکه قرآن و معارف سیما با حضور در مسجد مقدس جمکران با حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان، تولیت این آستان دیدار و در مورد تعامل رسانه‌ای فی مابین به بحث و تبادل نظر پرداختند.
پخش مراسم مسجد جمکران از مهمترین مواردی بود که در این جلسه مطرح و مقرر شد دعاهای توسل و ندبه بصورت هفتگی توسط تیم رسانه‌ای مسجد جمکران ضبط و در فاصله زمانی اندک از شبکه قرآن و معارف سیما پخش شود. همچنین تولید مستندهای جذاب از حضور زائران در این مکان مقدس و تاریخچه مسجد جمکران، تولید میان‌برنامه‌های کوتاه کلام مراجع و بزرگان با محوریت مهدویت جهت پخش در روزهای جمعه و استفاده از ظرفیت انتشارات مسجد مقدس جمکران و تبلیغ و ترویج آن‌ها در برنامه‌ها از دیگر مواردی بود که به آن‌ها پرداخته شد.
تشکیل جلسه شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها
طی جلسه هفتاد و یکمین جلسه شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها پیش‌نویس تشکیل شوراهای استانی هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها مورد بررسی قرار گرفت. همچنین فعالیت‌های دانشگاه‌های عضو این شورا در حوزه ترویج نهج‌البلاغه بررسی شد و در بخش دیگری از آن بر احصای فعالیت‌های قرآنی براساس بیانیه گام دوم انقلاب تأکید شد.
مرحله سراسری هشتمین دوره جشنواره حدیث ارتش برگزار شد
هشتمین دوره جشنواره سراسری حدیث ارتش جمهوری اسلامی طی هفته گذشته در بخش‌های کارکنان پایور، بانوان شاغل و همسران و کارکنان وظیفه و جوان سرباز، دانشجویان دانشگاه‌های ارتش، دانشجویان خانواده‌ها و فرزندان دبیرستانی‌ خانواده‌ها اعم از دختر و پسر برگزار شد که طی آن ۱۵۶ نفر باهم به رقابت پرداختند.
جشنواره حدیث براساس کتاب آبشار معرفت و طبق دسته‌بندی مشخص انجام شد. این کتاب طی تعامل با مؤسسه دارالحدیث قم تهیه و به چاپ رسید.
اعلام اسامی برگزیدگان هفتمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن
با جمع‌بندی آزمون‌های هفتمین دوره ارزیابی و اعطای گواهی‌نامه تخصصی به قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم، نفرات برگزیده این دوره معرفی شدند.
دبیرخانه ارزیابی قاریان و مدرسان قرائت قرآن در دوره هفتم از مجموع ۴۶۰ شرکت‌کننده که مراحل مختلف آزمون‌های نظری، مصاحبه و تلاوت را پشت‌سر گذاشتند، در نهایت ۳۶ نفر در بخش قاریان و ۸ نفر در بخش مدرسان، موفق به دریافت گواهی‌نامه تخصصی در یکی از سطوح دو تا چهار شدند.
فراخوان ارائه طرح به بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن
معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فراخوان دریافت طرح از تشکل های قرآنی برای حضور در بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم را بر پایگاه اینترنتی خود بارگذاری کرد.
در بخشی از این فراخوان آمده است: با توجه به برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در اردیبهشت سال ٩٨، از تمامی موسسات فعال مردمی و تشکل‌های قرآن و عترت دعوت می‌شود تا با در نظر گرفتن شرایط، نسبت به ارائه طرح‌ها و ایده‌های نوآورانه و خلاقانه خود در سامانه نمایشگاه به نشانی www.iqfa.ir (قسمت طرح‌ها و برنامه‌ها – مدیریت امور نهادهای قرآنی) تا تاریخ ۱۵ اسفندماه اقدام کنند.
تعطیلی تنها روزنامه قرآنی ایران «اعتدال»
روزنامه «اعتدال» تنها روزنامه قرآنی ایران است که ۱۵ سال از انتشار آن می‌گذرد و طی سال‌های اخیر نیز، مانند سایر بخش‌های فرهنگی کشور، دست به گریبان مشکلات مالی و بی‌توجهی و بهتر بگوییم بی‌تدبیری مسئولان به درخواست‌ها و نامه‌های مکرر مدیرمسئول این روزنامه شده است و سرانجام به تعطیلی کشیده شد.
مشکلات مالی منجر به درماندگی این روزنامه شده، به‌‌ نحوی که مدت‌ها حتی توانایی پرداخت حقوق کارکنان و روزنامه‌نگاران خود را نداشت و پس از مدتی، عذر تعدادی از کارکنان را خواست و این روزنامه را در مرز تعطیلی قرار داد.
اوایل سال ۹۷ و به دلیل بحرانی شدن بازار کاغذ، نسخه چاپی و تیراژ روزنامه کم شد و سپس به صفر رسید و فقط اخبار خود را در پایگاه اینترنتی این روزنامه به نشانی http://www.etedaldaily.ir بارگذاری می‌کرد که متأسفانه از ابتدای بهمن‌ماه امسال نیز این بخش عملاً غیرفعال شد.
اعلام مصوبات چهل‌وچهارمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تأخیر یک هفته ‌ای
پس از یک هفته، مصوبات چهل‌وچهارمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی که روز ۳۰ بهمن‌ماه برگزار شده بود، امروز اعلام شد. جلسه‌ای که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و برخی دیگر از اعضای آن برگزار شد.
بررسی «ماده‌واحده هماهنگ‌سازی اسناد سه‌گانه راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی» و تبیین سازوکارهایی برای ان، اصلاح آیین‌نامه هیئت حفظ کرامت چهره‌های شاخص قرآنی و بررسی مسئله ادغام دو اتحادیه قرآنی بخش مردم از جمله مواردی بود که طی این جلسه به بحث و تبادل نظر پرداخته شد.
نشست خبری اختتامیه برنامه 1452
نشست خبری اختتامیه برنامه تلویزیونی طرح ملی حفظ قرآن کریم بشارت ۱۴۵۲، با حضور حجت‌الاسلام محسن عرفاتی، سرپرست شبکه قرآن و معارف سیما و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد که طی این جلسه بر مشارکت حدود ۸ میلیون نفر در مسابقه پیامکی این طرح اشاره و مقرر شد مراسم اختتامیه این برنامه تلویزیونی اواخر اسفندماه جاری برگزار شود.
برگزاری آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن
آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم نهم اسفندماه، به صورت همزمان در ۳۵۳ حوزه آزمونی در سراسر کشور برگزار شد. در این آزمون که به صورت کتبی برگزار شد، بیش از ۲۱۴ هزار نفر ثبت‌نام کردند.
براساس آمار اعلام‌شده از سوی برگزارکنندگان این آزمون، استان خراسان رضوی با ۳۱ حوزه بیشترین و استان قم با یک حوزه امتحانی کمترین حوزه‌های برگزاری آزمون را دارند. همچنین استان تهران نیز ۱۵ حوزه برای متقاضیان حضور در آزمون در نظر گرفته است که یکی از اصلی‌ترین این حوزه‌ها دبیرستان البرز در شهر تهران بود. نتایج آزمون نیز همان روز اعلام شد که برای مشاهده آن می‌توانید به سایت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مراجعه کنید.
معرفی نمایندگان معین اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن کشور
نمایندگان معین اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی ـ فرهنگی قرآن و عترت کشور به منظور پیگیری موضوعات و مشکلات مؤسسات استان‌های مختلف معرفی شدند.
تجلیل از برگزیدگان جشنواره قرآنی مدهامتان استان تهران

مراسم اختتامیه مرحله استانی سیزدهمین دوره جشنواره قرآنی مدهامتان با حضور تولیت حرم مطهر امام خمینی(ره) در حالی برگزار شد که از برگزیدگان این دوره از مسابقات تجلیل شدند.
یادآور می شود، مرحله استانی سیزدهمین دوره جشنواره قرآنی مدهامتان استان تهران، سوم اسفندماه، با حضور ۷۶۰ شرکت‌کننده راه‌یافته به این مرحله در حرم حضرت امام خمینی(ره) برگزار شد..
برپایی سی‌امین دوره مسابقات کشوری قرآن کریم خانواده‌های شاهد

در آستانه ۲۲ اسفند‌ماه به مناسبت سالروز تأسیس بنیاد شهید و امور ایثار و روز شهید، سی‌امین دوره مسابقات کشوری قرآن کریم ویژه خانواده‌های شاهد و ایثارگر با رقابت ۲۰۰ تن از پدران شهدا، جانبازان، آزادگان و فرزندان پسر شاهد و ایثارگر دهم و دوازدهم اسفندماه در رشته‌های مفاهیم، قرائت، تحقیق و حفظ جزءهای ۵-۱۰-۱۵-۲۰ و حفظ کل قرآن کریم برگزار می‌شود.
پایان مرحله انتخابی جشنواره سراسری قرآن دانشجویان در دانشگاه امام صادق(ع)
سی‌و‌چهارمین جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان در مرحله دانشگاهی در دانشگاه امام صادق علیه السلام در بخش کتبی، حفظ و آوایی (قرائت ترتیل و تحقیق، دعا، مناجات‌خوانی و اذان) با حضور قاریان و مرتلان این دانشگاه برگزار شد.
برپایی مسابقات سراسری قرآن ویژه طلاب و روحانیون اهل سنت کشور
ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم ویژه طلاب و روحانیون اهل سنت کشور به همت دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت با حضور ۱۶۵ شرکت‌کننده طی روزهای ۱۲ تا ۱۵ اسفندماه به میزبانی استان گلستان و شهرستان گرگان برپا خواهد شد.
این مسابقات در هشت رشته حفظ کل قرآن، حفظ ۲۰ جزء، حفظ ۱۰ جزء، حفظ ۵ جزء، قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، ترجمه و مفاهیم عمومی و ترجمه و مفاهیم تخصصی قرآن کریم برگزار می‌شود.
مسابقات سراسری قرآن دانشگاه آزاد اسلامی در واحد شاهرود برگزار شد
بیست‌و‌چهارمین دوره مسابقات قرآن و عترت دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی طی اسفندماه امسال همزمان با واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور به همت حوزه معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود برگزار ‌شد.
انتهای پیام

captcha