اعلام زمان داوری مرحله نیمه‌نهایی مسابقات قرآن اوقاف + صوت
کد خبر: 4007852
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۱

اعلام زمان داوری مرحله نیمه‌نهایی مسابقات قرآن اوقاف + صوت

معاون مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به زمان داوری مرحله نیمه‌نهایی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن گفت: داوری این مرحله از مسابقات از 16 آبان‌ آغاز شده و تا 22 این ماه ادامه دارد.

حمید مجیدی‌مهر، معاون مرکز امور قرآنی اوقافبه گزارش ایکنا، مرحله نیمه‌نهایی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن امسال در دو بخش ضبط تصویری و داوری متمرکز طراحی شده است. ضبط تصویری این مرحله از مسابقات طی روزهای 25 و 26 مهرماه به صورت همزمان در سراسر کشور برگزار شد. در این مرحله شرکت‌کنندگان با استقرار در ادارات کل اوقاف استان‌ محل سکونت خود نسبت به ضبط تصویری تلاوت‌های ضبط شده اقدام کردند. در ادامه تلاوت‌های ضبط شده شرکت‌کنندگان به مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف ارسال شد تا به صورت متمرکز مورد داوری قرار گیرد.

بر همین اساس داوری مرحله نیمه‌نهایی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری سال 1400 از 16 آبان‌ماه آغاز می‌شود. داوری آثار بخش بانوان طی روزهای 16 تا 19 آبان‌ماه و در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ 20 و حفظ کل قرآن انجام می‌شود.

همچنین داوری این مرحله از مسابقات در بخش آقایان نیز از 16 تا 22 آبان‌ماه در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل،‌ حفظ کل، حفظ 20 قرآن و اذان در جریان خواهد بود. بر اساس اعلام معاونت مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف تعداد کل شرکت‌کنندگان بخش بانوان 133 نفر و تعداد کل شرکت‌کنندگان بخش آقایان نیز 257 نفر خواهد بود.

بر اساس گزارش ایکنا قبل از آغاز داوری مرحله نیمه‌نهایی مسابقات سراسری قرآن، داوری مرحله استانی در دو رشته دعاخوانی و مدیحه‌سرایی انجام خواهد شد. ضبط اجرای شرکت‌کنندگان در این دو رشته پیش از این و همزمان با مرحله استانی دیگر رشته‌ها انجام شد و در بازه زمانی فعلی کار داوری این دو رشته انجام خواهد شد.

زمان داوری رشته‌های دعاخوانی و مدیحه‌سرایی 

داوری رشته‌ دعاخوانی بخش آقایان طی روزهای هشتم تا دوازدهم و بانوان نیز طی روزهای هشتم تا دهم انجام خواهد شد. این مرحله از مسابقات با حضور داوران ممتاز کشوری داوری می‌شود و به فاصله چند روز بعد از داوری، کارنامه نهایی شرکت‌کننده به استان ارسال می‌شود. در رشته دعاخوانی 373 نفر در بخش آقایان و 236 نفر نیز در بخش بانوان حضور دارند که نسبت به سال گذشته با رشد بیست درصدی همراه بوده است. بخش بانوان طی روزهای هشتم تا دهم برگزار می‌شود.

همچنین در رشته مدیحه‌سرایی نیز مجموعاً 32 گروه آثار خود را ضبط و ارسال کرده‌اند که نسبت به سال قبل رشد سه برابری داشته است. آثار مدیحه‌سرایی نیز روزهای یازدهم و دوازدهم آبان‌ماه به صورت متمرکز در تهران داوری می‌شود. در این رشته نمایندگانی از 18 استان حضور دارند.

حمید مجیدی‌مهر، ‌معاون مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، در پاسخ به سؤالی درباره پخش تلویزیونی مرحله نیمه‌نهایی، گفت: ‌این مرحله پخش تلویزیونی ندارد، اما در تلاش هستیم تا گزیده‌ای از تلاوت‌ها را از طریق فضای مجازی پخش کنیم. همچنین رایزنی‌هایی با رادیو قرآن در حال انجام است تا شاید بتوانیم بخشی از تلاوت‌ها را از این شبکه رادیویی پخش کنیم.

وی با تأکید بر اینکه کیفیت ضبط تلاوت‌ها قابلیت پخش تلویزیونی دارد، افزود: با توجه به اهمیت مرحله فینال مسابقات، قصد داریم، بهترین تلاوت‌ها را در مرحله نهایی به سمع و نظر مخاطبان برسانیم و لذا تنها این مرحله از مسابقات با کیفیت بالایی پخش خواهد شد تا از اقصی نقاط ایران و جهان بتوانند شاهد مسابقات باشند. با توجه به اینکه بیش از 250 قرائت و حفظ در مرحله نیمه‌نهایی وجود دارد، به نظر می‌رسد پخش این تعداد اجرا از تلویزیون برای مخاطبان خسته‌کننده باشد. ضمن اینکه پخش این تعداد تلاوت پخش سایر برنامه‌ها را با اختلال همراه خواهد کرد، بنابر این باید به گونه‌ای عمل شود که چارچوب برنامه‌های رسانه هم مورد توجه قرار گیرد.

مجیدی‌مهر در پاسخ به این سؤال که اسامی فینالیست‌ها و نفرات برتر مرحله نیمه‌نهایی چه زمانی اعلام خواهد شد، گفت: بعد از بررسی نتایج کلی و برخی ملاحظات فنی و اجرایی نهایتاً تا یک هفته بعد از برگزاری مسابقات، نتایج را اعلام خواهیم کرد تا راه‌یافتگان به مرحله فینال معین شوند. ضمن اینکه همچون ادوار گذشته کارنامه افراد را از طریق فضای مجازی در اختیار آنها قرار خواهیم داد و به تبع همان فرایندی که شرکت‌کنندگان برای پیگیری اعتراضات در ادوار گذشته انجام می‌دادند در این مرحله نیز می‌توانند انجام دهند.

اطلاع شرکت‌کنندگان از فرایند داوری مرحله نیمه‌نهایی 

معاون مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف اظهار کرد: شرکت‌کنندگان از زمان داوری فایل خود اطلاع خواهند داشت تا از این طریق بتوانند در همان ساعت به صورت برخط کارنامه خود را دریافت کنند. وقتی نمرات جمع‌بندی و توسط ناظر تأیید شود نتیجه به شرکت‌کننده اعلام و نیم ساعت به او وقت داده خواهد شد تا اگر ملاحظه‌ای نسبت به نمرات خود دارد آن را اعلام کند.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در بخش‌های دانش‌آموزی و نابینایان همزمان با مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در زمستان امسال اشاره و بیان کرد: برای معرفی نماینده کشورمان در این دو بخش، باید یک رقابت انتخابی بین برگزیدگان داخلی برگزار شود، بر همین اساس سازمان اوقاف با وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی هم‌افزایی کرد تا‌ ‌تلاوت‌های این افراد جمع‌آوری و همزمان با مرحله نیمه‌نهایی مسابقات سراسری قرآن کریم مورد داوری قرار گیرد.

مجیدی‌مهر اظهار کرد: لذا این افراد در زمان برگزاری مرحله نیمه‌نهایی مسابقات سراسری قرآن در استان‌های مختلف حضور یافته و در حضور ناظر و هادی حفظ نسبت به ضبط اجرای خود اقدام کرده‌اند. بنابر این در پایان مرحله نیمه‌نهایی مسابقات سراسری قرآن علاوه بر افراد فینالیست چهل و چهارمین دوره، نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن نابینایان و دانش‌آموزان نیز معرفی خواهند شد.

نحوه انتخاب نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن 

داوری مسابقات قرآن

معاون مسابقات مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف به برگزاری رقابت انتخابی بین 12 نفر از حافظان کل قرآن برای اعزام به رقابت‌های بین‌المللی کشورهای مختلف در ماه‌های گذشته اشاره کرد و گفت:‌ برگزاری این آزمون در رشته قرائت تحقیق به زمان دیگری موکول شد. با توجه به اینکه تعداد قاریانی که از سوی کمیته اعزام و دعوت از قاریان برای حضور در آزمون انتخابی مشخص شده بودند، همه در مرحله نیمه‌نهایی به عنوان شرکت‌کننده حضور دارند، تدبیر بر این شد تا تلاوت این افراد در مرحله نیمه‌نهایی به مثابه رقابت انتخابی آنها برای اعزام به مسابقات بین‌المللی نیز باشد.

وی افزود: یعنی اگر شرکت‌کننده‌ای امسال در نیمه‌نهایی حضور دارد و در فهرست قاریان انتخابی برای مسابقات بین‌المللی قرآن نیز حضور دارد، با همین تلاوت مرحله نیمه‌نهایی دو بار سنجیده می‌شود. یک بار به نسبت جدول کل شرکت‌کنندگان و یک بار هم نسبت به همان 12 نفری که برای اعزام به کشورهای دیگر انتخاب شده‌اند. بعد از این انتخابی و مشخص شدن نتایج، به محض اینکه دعوت‌نامه‌ای از کشورهای مختلف دریافت شود، نتایج عملکرد آن 12 نفر در این مرحله ملاک خواهد بود. تلاوت این مرحله در رشته قرائت تحقیق برای 12 نفر دو وجهی خواهد بود.

مجیدی‌مهر با اشاره به اینکه از سال بعد فرایند اعزام‌ها به شرایط عادی خود بازخواهد گشت،‌ تأکید کرد: با توجه به اینکه بسیاری از کشورها تصمیم به برگزاری مسابقات خود گرفته‌اند پیش‌بینی می‌شود برای سال‌ آینده دعوتنامه‌هایی برای اعزام دریافت شود. نکته‌ای که وجود دارد این است که این رقابت انتخابی و نتایج آن تا پایان سال 1400 اعتبار خواهد داشت. برای سال 1401 منتخبان چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن اعزام خواهند شد.

مجیدی‌مهر در مورد زمان برگزاری مرحله فینال چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن نیز بیان کرد: برآورد ما بر این است اگر مشکلی پیش نیاید و شاهد موج جدید کرونا نباشیم، این رقابت‌ها در اواخر آذرماه برگزار خواهد شد.

کد
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha