نهایی شدن طرح برگزاری انتخابات افغانستان در ماه آینده
کد خبر: 3797618
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰

نهایی شدن طرح برگزاری انتخابات افغانستان در ماه آینده

گروه بین‌الملل ــ طرح برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان همراه با انتخابات شوراهای استان‌ها و بخش‌‌ها در ماه آینده نهایی می‌شود.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری «اسپوتنیک» روسیه؛ هیئت رئیسه کمیسیون مستقل انتخابات که در سیزدهم اسفند (4 مارس) معرفی شدند، اطمینان دادند که انتخابات به صورت شفاف و‌ قابل قبول برگزار می‌شود.

اورنگ ‌زیب، معاون کمیسیون مستقل انتخابات در این باره گفت: کمیته‌های فنی به منظور چگونگی برگزاری 4 انتخابات مورد نظر تعیین شده‌اند.

اگر چه زیب می‌گوید که این کمیته‌ها تا هفته دیگر بررسی‌های خود را به اطلاع هیئت رئیسه کمیسیون مستقل انتخابات می‌رسانند،‌ ولی طرح نهایی این کمیسیون در طول یک ماه نهایی می‌شود که زیب نیز بر همین اساس اعلام کرد که تا یک ماه آینده کمیسیون مستقل انتخابات طرح برگزاری همه‌پرسی ریاست جمهوری، شوراهای استان‌ها و بخش‌ها را به اطلاع حکومت می‌رساند.

وی همچنین می‌گوید که پس از تکمیل شدن بررسی‌های فنی،‌ یافته‌ها و ملاحظات مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات با احزاب سیاسی، نهادهای مدنی و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در میان گذاشته می‌شود تا اجماع نظر عمومی ایجاد شود.

معاون کمیسیون مستقل انتخابات همچنین اظهار می‌کند که جامعه جهانی حمایت خود را از انتخابات ریاست‌جمهوری آینده افغانستان اعلام کرده است و پس از اینکه طرح برگزاری همه‌پرسی نهایی شد، موضوع بودجه نیز مورد توجه و بررسی قرار می‌گیرد.

گفتنی است،‌ انتخابات ریاست جمهوری افغانستان همزمان با انتخابات شوراهای استان‌های،‌ بخش‌ها و مجلس نمایندگان استان غزنی در 29 تیرماه سال 1398 برگزار می‌شود. این در حالی است که نتایج انتخابات مجلس نمایندگان هنوز کامل و نهایی نشده است و بر اساس گزارش‌های کمیسیون مستقل انتخابات، نتایج انتخابات 18 استان نهایی شده و وضعیت نتایج 15 استان دیگر هنوز مشخص نیست.

از سویی، با تعدیل صورت گرفته در قانون انتخابات، هنوز سرنوشت بودجه و امنیت انتخابات ریاست جمهوری به صورت روشن و دقیق مشخص نشده است.

انتهای پیام

captcha