تبعیض علیه معلمان مسلمان در جامعه آلمان
کد خبر: 3802348
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۴

تبعیض علیه معلمان مسلمان در جامعه آلمان

گروه بین‌الملل ـ معلمان مسلمان در سیستم آموزشی آلمان هر روز در معرض تبعیض قرار می‌گیرند. آنها اغلب به خاطر اعتقاداتشان باید به معلمان دیگر و یا مدیران مدرسه پاسخگو باشند.

به گزارش ایکنا؛ علاوه بر این، آنها به خاطر فشارها و استرسی که دارند، دیر یا زود به این نتیجه می‌رسند که به دلیل وابستگی مذهبی خود صلاحیت کار به عنوان معلم را ندارند. آنطور که پروفسور کریم فریدونی، استاد دانشگاه روهر بوخوم در پایان‌نامه خود نشان داده است، برای یک مسلمان کار به عنوان یک معلم با مشکلات زیادی همراه است.

با این وجود از لحاظ تجربی ثابت شده است که حضور معلمان مسلمان در مدارس دولتی سهم به سزایی در موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان مسلمان دارد. در واقع معلمان می‌توانند برای دانش‌آموزان نقش الگو را ایفا کنند. تأثیر این گروه از معلمان در گفت‌وگوهای بین‌فرهنگی و بین‌مذهبی در مدارسی بیشتر دیده می‌شود که بیشتر دانش‌آموزان آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند.

بنا به اعلام رایزنی فرهنگی ایران در آلمان؛ مدارس باید پذیرای فرهنگ‌ها و مذاهب متنوع باشند، این تنوع حتی در سطح معلمان نیز ارزشمند است. با این وجود، به نظر می‌رسد که جامعه آلمان هنوز با پذیرش این تنوع مشکل دارد. در عین حال برای بیشتر اعضای جامعه، قدرت و توانایی معلمان مسلمان شناخته شده نیست. بر اساس گزارش انجمن، آموزگاران مسلمان در  مدرسه، تنها مسئول انتقال دانش به دانش‌آموزان نیستند و وظایف بسیار زیادی را بر عهده دارند. آنها هم‌زمان نقش مترجم، کارشناسان خانواده، کارشناس امور ادغام و مهاجرت، مشاور و حتی راهنمای امور مذهبی را ایفا می‌کنند. در این شرایط مسئولان انجمن خواستار پایان دادن به تبعیض علیه معلمان مسلمان هستند. از نگاه آنها در شرایط کنونی، خدمات معلمان مسلمان باید بیشتر از قبل ارزشمند شمرده شود.

انجمن معلمان مسلمان از پتانسیل خود برای انعکاس صدای تمامی معلمان مسلمان در آلمان استفاده می‌کند. در عین حال، این انجمن خواهان گسترش آموزش اسلامی در مدارس آلمان است که از سال ۲۰۱۲ در نیدرزاکسن و نوردراین وستفالن آغاز شده است. مسئولان انجمن معتقدند که آموزش اسلامی در مدارس آلمان، فرصتی برای جوانان مسلمان فراهم می‌کند که درباره اعتقادات دینی خود به زبان آلمانی صحبت کنند. بدین ترتیب، آنها می‌توانند هویت اسلامی خود را حفظ کنند و در عین‌حال تصویر درست و واقعی از اسلام در مدارس ارائه دهند. نمایندگان انجمن مطمئن هستند که آموزش اسلامی به دانش‌آموزان کمک می‌کند که حتی در سایر بخش‌های زندگی نیز موفق باشند.

بنابراین، انجمن معلمان مسلمان از برنامه یونه گِبائر، وزیر آموزش و پرورش نوردراین- وستفالن برای توسعه آموزش اسلامی به ویژه آموزش معلمان مسلمان استقبال می‌کند، در حال حاضر، کمبود معلمان واجد شرایط برای تدریس در بیشتر ایالت‌های آلمان وجود دارد. اقدامات فعلی، تنها می‌تواند برای مدت زمان محدودی مشکل کمبود معلمان را برطرف کند. در این شرایط، انجمن معلمان مسلمان قصد دارد با برگزاری دوره‌های آموزشی عملی و تخصصی که بر اساس قوانین آموزش اسلامی در آلمان پایه‌ریزی شده است، به آموزش معلمان مسلمان کمک کند. در عین حال، این انجمن به عنوان یک شبکه، ارتباط میان معلمان مسلمان با همکاران دیگر را امکان‌پذیر می‌سازد و از توسعه جامعه‌ای متنوع و دموکراتیک حمایت می‌کند.

انتهای پیام

captcha