اعتراض به طرح جدید آموزش اسلام در مدارس آلمان
کد خبر: 3817761
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۶

اعتراض به طرح جدید آموزش اسلام در مدارس آلمان

گروه بین‌الملل ـ طرح جدید دولت ایالتی «نوردراین-وستفالن» آلمان برای آموزش اسلامی با اعتراض نمایندگان مسلمان مواجه شده است.

به گزارش ایکنا؛ نمایندگان کلیساها و انجمن‌های اسلامی در جلسه کمیته آموزشی پارلمان نوردراین-وستفالن در دوسلدورف شرکت کردند تا درباره آموزش اسلامی در نزدیک به ۲۵۰ مدرسه به گفت‌وگو بپردازند. در این جلسه، نمایندگان انجمن‌های اسلامی خواستار ایجاد دوره‌ای دائمی برای آموزش اسلامی شدند، آن‌ها همچنین از نمایندگان پارلمان خواستند تا روند ثبت سازمان‌های اسلامی را به عنوان جوامع مذهبی تسهیل کنند.

آموزش اسلامی از سال ۲۰۱۲ به صورت پروژه‌ای آزمایشی در مدارس ابتدایی و متوسطه ایالت نوردراین-وستفالن وجود دارد و تا پایان ماه ژوئیه سال جاری نیز ادامه خواهد داشت. شورای مشورتی با ۸ عضو خود، وظیفه انتخاب معلمان و برنامه‌های درسی را برعهده دارند. نیمی از اعضای این شورا را معلمان مسلمان و نیمی دیگر را نمایندگان وزارت آموزش در ایالت نوردراین-وستفالن تشکیل داده‌اند که همگی با مشورت سازمان‌های اسلامی انتخاب شده‌اند.

بنا به اعلام رایزنی فرهنگی ایران در آلمان؛ این در حالی است که بر اساس تصمیم فراکسیون‌های اتحادیه دمکرات مسیحی و حزب دمکرات آزاد آلمان در مجلس ایالتی، هیئت مشورتی باید به زودی جای خود را به کمیسیون آموزشی دهد. مسئولان دولت ائتلافی در نوردراین-وستفالن تصمیم گرفته‌اند که مدل آزمایشی آموزش اسلامی را با نظارت یک کمیسیون آموزشی تا سال ۲۰۲۵ ادامه دهند.

انتقاد به کمیسیون آموزشی

سازمان‌های اسلامی که زیر نظر شورای هماهنگی مسلمانان سازمان یافته‌اند، در بیانیه‌ای به ایجاد کمیسیون آموزشی انتقاد کرده‌اند. از نگاه آن‌ها این کمیسیون باید در ابتدا نگرانی‌ها و منافع سازمان‌های اسلامی را برطرف کند. این گروه همچنین از مسئولان آموزشی خواسته‌اند تا شیوه‌ای استاندارد برای آموزش اسلامی ایجاد کنند. از نگاه آن‌ها، در مدل جدید، دیدگاه مسئولان دولتی آلمان در آموزش مذهبی تأثیر می‌گذارد و این امر، اصل جدایی دولت و مذهب را نقض می‌کند. علاوه بر نمایندگان سازمان‌های اسلامی، نمایندگان کلیساهای پروتستان و کاتولیک نیز از مسئولان دولت نوردراین وستفالن خواسته‌اند تا آموزش اسلامی را در مدارس این ایالت به صورت دائمی اجرا کنند. آن‌ها در بیانیه‌ای، توضیح داده‌اند که دانش‌آموزان باید بتوانند تحت آموزه‌های دین خود قرار گیرند. از نگاه نمایندگان کلیساهای مسیحی، ایالت نوردراین-وستفالن نیاز به توسعه آموزش اسلامی دارد.

نیاز دانش‌آموزان به آموزش اسلامی

انجمن معلمان اسلامی، پیشنهادات خوبی برای آموزش اسلامی در این ایالت دارند. با این وجود، تاکنون در تصمیم‌گیری‌های هیات مشورتی از پیشنهادات این انجمن استفاده نشده است. در سال تحصیلی ۲۰۱۸ -۲۰۱۷، ۱۹ هزار و ۴۰۰ دانش‌‌آموز در ۲۳۴ مدرسه ابتدایی و متوسطه در ایالت نوردراین-وستفالن تحت آموزش اسلامی قرار گرفتند. در آن زمان، در سراسر این ایالت در حدود ۴۱۵ هزار دانش‌آموز مسلمان وجود داشت. از آن‌جا که در سال تحصیلی ۲۰۱۸-۲۰۱۹، آموزش اسلامی در هنرستان‌های فنی و‌حرفه‌ای نیز ارائه می‌شود، دوازده مدرسه به مدارسی که کار آموزش اسلامی را انجام می‌دهند، اضافه شده است.

انتهای پیام

captcha