کفر؛ عامل بازگشت مکر به مکرکنندگان
کد خبر: 3802671
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۵
استنادات قرآنی بیانات رهبر معظم انقلاب/

کفر؛ عامل بازگشت مکر به مکرکنندگان

گروه سیاسی ــ رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با پاسداران، با استناد به آیه 42 سوره مبارکه «طور»، به تشریح اقدام آمریکا علیه سپاه پرداختند و فرمودند: «آنها به خیال خودشان علیه سپاه و در واقع علیه انقلاب و علیه کشور نقشه می‌کشند، امّا قرآن می‌گوید: «فَالَّذینَ کَفَروا هُمُ المَکیدون»؛ آن که در واقع دارد فریب می‌خورد، آن که دارد حرکت می‌کند به خیال اینکه به سمت قلّه می‌رود، در حالی که دارد به سمت حضیض می‌رود، او «اَلَّذینَ کَفَروا» است.»

رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر جمعی از پاسداران و خانواده‌های انها به مناسبت میلاد امام حسین(ع) و روز پاسدار، در واکنش به اقدام آمریکا در تروریستی اعلام کردن سپاه، به آیه 42 سوره طور اشاره و می‌فرمایند: «آنها کید می‌کنند، آنها به خیال خودشان علیه سپاه و در واقع علیه انقلاب و علیه کشور نقشه می‌کشند، امّا قرآن می‌گوید «فَالَّذینَ کَفَروا هُمُ المَکیدون». آن که در واقع دارد فریب می‌خورد، آن که دارد حرکت می‌کند به خیال اینکه به سمت قلّه می‌رود در حالی که دارد به سمت حضیض می‌رود، او «اَلَّذینَ کَفَروا» است؛ یعنی ترامپ، یعنی همین شیاطین، اشرار و احمق‌های دُور و بَر نظام حاکمه آمریکا؛ اینها هستند. خیال می‌کنند دارند پیشرفت می‌کنند، [در حالی که] همین تجربه‌ چهل‌ساله‌ قبلی را باز دارند با کمال بی‌عقلی تکرار می‌کنند».

خداوند در آیه 42 سوره طور می‌فرمایند: «أَمْ يُرِيدُونَ كَيْدًا فَالَّذِينَ كَفَرُوا هُمُ الْمَكِيدُونَ»؛ (آیا می خواهند نقشه شیطانی برای تو بکشند؟! ولی بدانند خود کافران در دام این نقشه ها گرفتار می شوند!).

مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان درباره این آیه آورده است که «كلمه (كيد) به طورى كه راغب مى‌گويد: به معناى نوعى حيله‌گرى است. ولى صاحب مجمع البيان آن را به مكر معنا كرده. بعضى ديگر گفته‌اند: كيد به معناى هر عملى است كه مايه خشم پنهانى گردد.

از ظاهر سياق بر مى‌آيد كه مراد از كيد مكذبين، مكرى است كه با رسول خدا (ص) مى‌كردند و نسبت‌هايى است كه به آن جناب مى‌دادند، از قبيل: كهانت، جنون، شاعر بودن و تـقـول، تا به این وسيله مردم را از روى آوردن به وى روگردان كنند و از او دور سازند و به ايـن وسيله دعوتش باطـل و بى‌اثر و نورش خاموش شود. و اين كيد (با همه ماهرانه بـودنـش) كـيـد بـه خـودشـان بـود، چـون در مـرحـله اول خود را از سعادت ابدى و از افتادن به راه حق محروم مى‌سازند، بلكه مى‌توان گفت: (هـر چـنـد پـيش خود خيال مى‌كنند كه عليه آن جناب نقشه مى‌ريزند ولى خبر ندارند كه) ايـن خـداسـت كه به دست خودشان توفيق را از ايشان سلب نموده، دارد مهر بر دل‌هايشان مى‌زند.

بعضى از مفسرين گفته‌اند: مراد از كيدى كه در اين آيه آمده، خصوص آن عملى است كه در دارالندوه انجام دادند، و مراد از (الذين كفروا) هم كه از آنان به مكذبين تعبير فرموده، هـمان افراد دارالندوه‌اند كه خدا كيدشان را درست عليه خود آنان به جريان انداخت، و در جنگ بدر به كشتن‌شان داد و بـنـا بـه گـفـته اين مفسر، آيه شريفه يكى از پيشگويي‌هاى قرآن مى‌شود، چون سوره طور خيلى قبل از جنگ بدر نازل شده، ولى چه كنيم كه از سياق آيات دور است».

در واقع جبهه کفر برای به انزوا کشاندن جبهه حق وقتی می‌بیند که از طریق ابزار سخت و نظامی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد به جنگ تبلیغاتی، روانی و رسانه‌ای از طریق تهمت‌زنی، دروغ‌پراکنی و شایعه‌سازی روی می‌آورد؛ اما این مکر و حیله در آخر جز افزایش محبوبیت جبهه حق، درست در نقطه مقابل خواست جبهه استکبار، نتیجه دیگری ندارد و اینگونه است که مکر و حلیه آنها به خودشان برمی‌گردد.

آیت‌الله مکارم شیرازی در تفسیر نمونه در این باره چنین بیان می‌دارد که «آيـه فـوق مـطـابـق ايـن تـفـسـيـر هـمـانـنـد آيـه 54 سـوره آل عمران است كه مى‌گويد: و مكروا و مكر الله و الله خير الماكرین؛ اين احتمال نيز از سوى جمعى از مفسران پذيرفته شده كه منظور اين است: (توطئه‌هاى آنها سرانجام بر ضد خود آنها تمام مى‌شود، شبيه آنچه در آيه 43 سوره فاطر آمده است) و لا يـحـيـق المـكـر السـيى الا بـاهـله : (نـقشه‌هاى سوء تنها دامان صاحبانش را مى‌گيرد). جمع ميان هر دو تفسير نيز بى‌مانع است.

اين آيه می‌تواند با آيه قبل پيوند ديگرى داشته باشد و آن اينكه دشمنان اسلام می‌گفتند: مـا در انـتـظـار مـرگ مـحـمـديـم ، قـرآن مـى‌گـويـد از دو حـال خـارج نيسـت؛ يـا ادعـا مى‌كنيد كه او با مرگ طبيعی قـبـل از شـما مى‌ميرد، لازمه اين سخن آگاهى از اسرار غيب است و اگر منظورتان اين است كـه بـا توطئه‌های شما از ميان مى‌رود بدانيد نقشه‌هاى خدا مافوق نقشه‌هاى شماست و توطئه‌هاى شما دامان خودتان را مى گيرد. اگر تصور مى‌كنيد كه با اجتماع در (دارالندوة) و طرح تهمت‌هایى همچون (كهانت) و (جـنـون) و (شـاعـرى) در مورد پيامبر(ص) قدرت داريد بر او پيروز شويد كور خوانده‌ايد، چرا كه قدرت خدا برتر از همه قدرت‌هاست و او سلامت و نجات و پيروزى پيامبرش را براى ابلاغ اين دعوت جهانى تضمين كرده است».

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی نیز در تفسیر نور به سو نکته درباره این آیه اشاره می‌کند که عبارتند از:

ـ كيد و نيرنگ دشمنان مقطعى نيست، بلكه دائمى است.
ـ نتيجه نيرنگ، به خود افراد باز مى‌گردد.
ـ در مورد برخى سؤالات، منتظر جواب نباشيد، گاهى خود سؤال پيام‌آور است و هدف از سؤال، رسيدن به پاسخ نبوده، بلكه بيدار كردن مخالفان بوده است.

با استناد به همین آیه است که رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: «جمهوری اسلامی یک روز یک مجموعه‌ای بود که نه اقتصاد داشت، نه ارتش داشت، نه امکانات نظامی داشت، نه امکانات دیپلماسی داشت، نه بلد بود -سابقه نداشتیم؛ تازه داشتیم تجربه می‌کردیم- آن روز شما نتوانستید غلطی بکنید؛ امروز جمهوری اسلامی همه چیز دارد...امّا حرکت عظیم این انقلاب، حرکت عظیم جمهوری اسلامی، این باز شدنِ دستِ جمهوری اسلامی در منطقه و بلکه در دنیا، اینکه آمریکا با همهِ ادّعایش اعلام می‌کند می‌خواهد در مقابل جمهوری اسلامی بِایستید -که می‌ایستد و هیچ غلطی هم نمی‌تواند بکند- نشان‌دهنده‌ این است که روشی که آمریکا در این چهل سال در پیش گرفته، روش شکست‌خورده است، [منتها] این بی‌عقل‌ها باز دارند همان روش را تکرار می‌کنند».

انتهای پیام

captcha