اسلام‌هراسی در آلمان از زبان یک نویسنده
کد خبر: 3804350
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۸

اسلام‌هراسی در آلمان از زبان یک نویسنده

گروه بین‌الملل ـ زکریا کِسکین‌کلیچ(به آلمانی Zakariya Keskinkılıç)، نویسنده ساکن آلمان معتقد است که اسلام‌هراسی در بطن جامعه این کشور نفوذ کرده است و احزاب راستگرای افراطی از این شرایط سوء استفاده می‌کنند.

به گزارش ایکنا؛ او به تازگی کتابی با عنوان «بحث‌های مربوط به اسلام، شرایط آلمان را توصیف می‌کنند» منتشر کرده و در آن، درباره گروه‌های راستگرای افراطی در کشور آلمان نوشته است. سایت اسلامیک با او مصاحبه‌ای انجام داده که ترجمه آن را که از سوی رایزنی فرهنگی ایران در برلین انجام شده، در ادامه می‌خوانید:

 دوست دارید که کتاب‌تان را به چه کسی اهدا کنید؟

دوست دارم، نسخه‌ای از کتابم را به زی‌هوفر، وزیر کشور آلمان و همه کسانی که از کشورهای دیگر به آلمان آمده‌اند، هدیه دهم. در واقع این کتاب تنها مربوط به دشمنان و مخالفان اسلام نیست، بلکه به همه مسلمانان و مهاجرانی تعلق دارد که تبعیض در جامعه آلمان را تجربه کرده‌اند و به دنبال یک زبان مشترک برای بیان مشکلاتشان هستند. آنها باید بدانند که گناهکار نیستند.

چرا فکر می‌کنید که موضوع کتاب با توجه به بحث‌های کنونی مهم است؟

چون نژادپرستی علیه مسلمانان بیشتر شده و همزیستی مسالمت‌آمیز در اروپا را تحت الشعاع قرار داده است. این مسئله زندگی مسلمانان را به خطر می‌اندازد. در حال حاضر شیوه‌های مختلف خشونت علیه مسلمانان در جامعه اروپا وجود دارد؛ حملات فیزیکی به مسلمانان و حمله به مؤسسات اسلامی، بخشی از زندگی روزمره ما شده است. کشتار مسلمانان در نیوزیلند، برای من یادآور اتفاقات روز اول ژوئیه بود که حالا آن را به عنوان روز مبارزه با نژادپرستی می‌شناسیم. 10 سال پیش در چنین روزی، مروه شربینی، زن مسلمان مصری‌الاصل در جریان دادگاهی در درسدن آلمان کشته شد، اما این مسئله توجه افراد زیادی را به خود جلب نکرد. این در حالی است که نظریه تروریست‌بودن مهاجران مسلمانان همچنان در جامعه آلمان وجود دارد. در ضمن، انجمن‌های اینترنتی راستگراهای افراطی، مدام روی «اسلام‌گرایی» مانور می‌دهند. این گروه‌ها، می‌خواهند مردم آلمان را فریب دهند و کشور را نابود کنند. گروه‌های رادیکال و نژادپرست، نظریه‌های زیادی علیه مسلمانان، انتشار می‌دهند، قانون اساسی آلمان را نقض می‌کنند و بدین ترتیب، دمکراسی را از بین می‌برند.

چرا در کتاب‌تان از نقل قول فرانسوا ولتر، فیلسوف فرانسوی استفاده کردید؟

ولتر، فیلسوف و نویسنده فرانسوی نمونه خوبی برای این نظریه است که روشنفکران به‌ نام نیز بدون خطا و اشتباه نبوده‌اند. او به طور جدی نژادپرست و مخالف یهودیان بود. ولتر همچنین با انتشار کتاب «فناتیسم یا محمد» نشان داد که انسان صالحی نیست. تصویری که او از حضرت محمد(ص) ساخته بود، باعث شد تا چهره مسلمانان در جهان مخدوش شود. با این وجود، من از قول او نوشته‌ام: «خواندن کتاب‌های خوب، روح انسان را پرورش می‌دهد.» انتشار چنین نقل قولی بد نیست. من فکر می‌کنم، کتاب من برای روح او خوب بود.

چرا مسلمانان به سوژه‌ای برای جنبش‌ها و گروه‌های راستگرای افراطی بدل شده‌اند؟

پاسخ این پرسش را نمی‌توان با نگاه به رفتار مسلمانان پیدا کرد. مسلمانان به نژادپرستی در جامعه دامن نمی‌زنند. بلکه نژادپرستان آنها را به عنوان مشکل جامعه می‌بینند. از آنجا که مخالفت با اسلام تا بطن جامعه آلمان نفوذ کرده است، نمایندگان جنبش‌های راست و احزاب راستگرای افراطی از این شرایط سوء استفاده می‌کنند. آنها روی افزایش تنفر شهروندان نسبت به مسلمانان متمرکز شده‌اند. تحقیقات من نشان می‌دهد که این یک پدیده جدید نیست. در واقع بسیاری از گروه‌ها در طول تاریخ با زیر سؤال بردن گروه‌های اقلیت‌، بر اهمیت هویت جمعی تأکید کرده‌اند. در این شرایط جامعه به خودی‌ها و غیرخودی‌ها تقسیم می‌شود و در شرایط فعلی مسلمانان در گروه غیرخودی‌ها قرار گرفته‌اند. برای اینکه از این روند در جامعه آلمان جلوگیری کنیم، باید بدانیم که نژادپرستی علیه مسلمانان تنها مشکل مسلمانان نیست، بلکه مشکل اکثریت جامعه ما است.

انتهای پیام

captcha