دریای افروخته اشاره‌شده در سوره طور کدام است؟ + فیلم
کد خبر: 3807690
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
دانستنی‌های قرآنی/1

دریای افروخته اشاره‌شده در سوره طور کدام است؟ + فیلم

گروه چندرسانه‌ای ــ بررسی‌های علمی بیانگر این است که در بعضی از مناطق زیر دریا به علت شکافتگی پوسته دریا مواد مذابی که در دل زمین است خارج می‌شود و سطح آب افروخته می‌شود که به آن آتشفشان‌های زیر دریا گفته می‌شود؛ این مطلبی است که قرآن 1400 سال پیش آن را با عنوان «البحر المسجور» بیان کرده و به آن قسم خورده است.

در آیاتی از قرآن کریم خدای متعال به مواردی سوگند یاد کرده است. یکی از آنها قسم به مکان است. خداوند در قرآن مکان‌هایی را مقدس شمرده و در مواردی به برخی از آن‌ها قسم یاد کرده است. سوره طور از سوره‌هایی است که با سوگند آغاز می‌شود. یکی از این قسم‌ها آیه 6 از این سوره است: «وَالْبَحْرِ الْمَسْجُورِ: سوگند به درياى شعله‌ور و خروشان».

«بحر مسجور» یعنی دریایی که افروخته شده است، یعنی در عین اینکه دریاست و آب فراوانی دارد، افروخته شده و از درون آن مانند تنور آتش بیرون می‌زند. استفاده قرآن از ماده «سجر» در این آیه و آیات مشابه نشان می‌دهد همان گونه که تنور از هیزم افروخته می‌شود، افروختگی دریا هم عاملی دارد. پس همان گونه که هیزم تنور را روشن و افروخته و شعله‌ور می‌کند، لازم است در درون دریا موادی وجود داشته باشد که آن مواد نیز مانند هیزم تنور بتوانند دریا را برافروخته کند و به جوشش درآورد و یا شعله‌ور سازد.

طبق شواهد عینی و علمی، در حال حاضر کوه آتشفشان کیلوآ در جزایر هاوایی آمریکا فعال شده است. این کوه فعال‌ترین آتشفشان از پنج آتشفشانی است که در این سرزمین با یکدیگر جزیره هاوایی را شکل داده‌اند. گدازه‌های این آتشفشان هم‌اکنون به اقیانوس آرام راه یافته و مطالعات زمین‌شناسی آمریکا، رسیدن مواد مذاب به اقیانوس را دلیل ایجاد واکنشی شیمیایی می‌‌داند که با انتشار هیدروکلریک اسید و ذرات ریز شیشه همراه است.

این آتشفشان، که در امتداد ساحل جنوبی جزیره واقع است، بین 300 تا 600 هزار سال قدمت دارد و در حدود 100 هزار سال پیش از سطح دریا بیرون زده‌ و این آتشفشان دومین آتشفشان قدیمی در این منطقه است که اکنون به دلیل فوران رودخانه‌ای را تشکیل داده است.

اعجاز علمی قرآن

بررسی‌ها حکایت از این دارد که خداوند پرده از واقعیتی علمی برداشته است که تاکنون کسی از حقیقت آن اطلاع نداشته است. استفاده قرآن از ماده «سجر» در این آیه و آیات مشابه نشان می‌دهد همان‌گونه که تنور از هیزم افروخته می‌شود، افروختگی دریا هم عاملی دارد. بررسی‌های علمی بیانگر این است که در بعضی از مناطق در زیر دریا به علت شکافتگی پوسته دریا مواد مذابی که در دل زمین است خارج می‌شود و سطح آب افروخته می‌شود که به آن آتشفشان‌های زیر دریا گفته می‌شود. این مطلبی است که قرآن 1400 سال پیش آن را با عنوان «البحر المسجور» بیان کرده و به آن قسم خورده است و این موضوع بیانگر اعجاز علمی قرآن است.

عبدالدائم الکحیل، دکترای مهندسی مکانیک از دانشگاه دمشق و پژوهشگر اعجاز قرآن

captcha