حقایقی درباره رابطه ضعف ایمان با خودکشی
کد خبر: 4091414
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۳
دانستنی‌های قرآنی / 7

حقایقی درباره رابطه ضعف ایمان با خودکشی

حقایق علمی و مطالعات منتشر شده تأیید می‌کند که آتئیست‌ها ناامیدترین و از هم پاشیده‌ترین مردم هستند و میزان خودکشی در بین آنها بسیار زیاد است.

حقایقی درباره رابطه ضعف ایمان با خودکشی

به گزارش ایکنا، عبدالدائم الکحیل، قرآن‌پژوه سوری و کارشناس حوزه اعجاز علمی قرآن در مطلبی با عنوان «الحاد، خودکشی و قدرت تعالیم اسلام» تأکید می‌کند که بر اساس مطالعات علمی ثابت شده آمار خودکشی در بی‌خدایان از هر دینی بیش‌تر است.

آتئیست‌ها(خداناباوران یا ملحدین) مدت‌هاست که بر طبل بی‌خدایی، ایده‌ها و آزادی خود می‌کوبند و این ویژگی‌ها را وجه تمایز خود با مؤمنان (از نظر آن‌ها افرادی ساده) می‌دانند.

آتئیست‌ها تا زمانی که ما را با سیلی از بدعت‌های غیرمنطقی خود احاطه کرده‌اند، ادعا می‌کنند که منطقی هستند و با مسائل، واقع‌بینانه برخورد می‌کنند و از سایر مؤمنانی که به زعم آن‌ها خود را تسلیم دین و از لذت‌های دنیا محروم کرده‌اند، خوشحال‌ترند.

اما واقعیت و علم می‌آید تا خط مشی اشتباه و دروغ‌های ملحدان را برملا کند و نشان دهد آنها فقط ابزاری هستند برای شیطان در جنگ با مؤمنان که بدون شک شکست خواهد خورد. این ملحدان شیطان را ولی خود گرفته‌اند تا در آتش جهنم در روز قیامت شریکشان باشند.

سخن قرآن درباره خداناباوران

از عظمت قرآن این است که از سخن گفتن در مورد این افراد غافل نشده، بلکه آن‌ها را با ویژگی‌ای که شایسته آن‌هاست، توصیف کرده است. خداوند متعال در آیه 257 سوره بقره می‌فرماید:  «اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آَمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ أُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ»(خداوند سرور كسانى است كه ايمان آورده‏‌اند آنان را از تاريكي‌ها به سوى روشنايى به در مى‌برد [ولى] كسانى كه كفر ورزيده‏‌اند سرورانشان [همان عصيانگران] طاغوتند كه آنان را از روشنايى به سوى تاريكي‌ها به در مى‌برند آنان اهل آتشند كه خود در آن جاودانند.)

پس به کسی که شیطان او را از نور به تاریکی برده چه امیدی می‌توان داشت؟ او مانند یک مرده مستأصل است که نه جان دارد و نه می‌تواند پاسخی دهد، و این چیزی است که مطالعات علمی جدید ثابت کرده است!

تحقیقات علمی ثابت می‌کند که آتئیست‌ها ناامیدترین مردم هستند

در تحقیقی که اخیراً انجام شده مشخص شده است که آتئیست‌ها ناامیدترین، مأیوس‌ترین، از هم پاشیده‌‎ترین و درمانده‌ترین مردم هستند! در این تحقیق ثابت شده که بالاترین میزان خودکشی تا به حال در بین ملحدان و آگنوستیک‌ها (بی‌دین‌ها) بوده است، یعنی کسانی که به هیچ دینی تعلق ندارند. بدون هدف و بدون ایمان زندگی می‌کنند.

مطالعات علمی مرتبط با خودکشی ثابت کرده است که بیشترین میزان خودکشی در ملحدترین کشورها و در رأس آنها سوئد بوده است که بالاترین نرخ بی‌خدایی را دارد.

دانمارک هم سومین کشور جهان از نظر درصد بی‌خدایی بود که درصد ملحدان و بی‌دین‌ها در آن  به 80 درصد رسیده است و از همین رو جای تعجب نیست که کاریکاتورهایی در این کشور منتشر شد که پیامبر رحمت(ص) را به سخره گرفت.

قدرت آموزه‌های اسلام

مطالعات علمی تأیید می‌کند که آموزه‌های دینی نقش عمده‌ای در کاهش آمار خودکشی دارد و این آموزه‌ها قوی‌ترین آموزه‌های ممکن در اسلام هستند که نسبت به اقدام به خودکشی هشدار داده است.

اِبْنُ بَابَوَيْهِ فِي (اَلْفَقِيهِ) قَالَ اَلصَّادِقُ(عَ): «مَنْ قَتَلَ نَفْسَهُ مُتَعَمِّداً فَهُوَ فِي نَارِ جَهَنَّمَ خَالِداً فِيهَا»(ابن بابویه در کتاب الفقیه به نقل از امام صادق(ع) آورده است: هرکس به قتل خویش اقدام کند، در آتش جهنم جاودان خواهد بود) که با برداشت از این آیه شریفه است: قَالَ اَللَّهُ تَعَالَى «وَ لاٰ تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ إِنَّ اَللّٰهَ كٰانَ بِكُمْ رَحِيماً وَ مَنْ يَفْعَلْ ذٰلِكَ عُدْوٰاناً وَ ظُلْماً فَسَوْفَ نُصْلِيهِ نٰاراً وَ كٰانَ ذٰلِكَ عَلَى اَللّٰهِ يَسِيراً»(و خودتان[و دیگران] را نکشید؛ زیرا خدا به شما مهربان است. و هرکس چنین کارى (خوردن مال به باطل و قتلِ نفس) را از روى تجاوز و ستم انجام دهد، پس به زودى او را به آتشى [سوزان] در مى‌آوریم و چنین چیزى بر خدا آسان است)(سوره نساء آیه 29 و 30).

طبق مطالعات، میزان خودکشی در پنجاه سال گذشته بسیار افزایش یافته است و بر کسی پوشیده نیست که این افزایش ممکن است به دلیل افزایش نرخ بی‌خدایی در پنجاه سال گذشته باشد.

بر اساس این مطالعات، کشورهایی که قوانین سختگیرانه‌ای را برای مجازات کسانی که سعی در خودکشی یا کسانی که به آنها در انجام این کار کمک می‌کنند وضع می‌کنند، نرخ خودکشی کمتری دارند.

افزایش آمار خودکشی در غرب

اما در مقابل، در مورد کشورهایی که به بهانه آزادی بیان قوانین سختگیرانه‌ای برای مجازات افرادی که اقدام به خودکشی می‌کنند وضع نمی‌کنند، مانند سوئد و دانمارک بالاترین نرخ خودکشی را شاهد هستیم.

از این رو بررسی‌ها مؤید آن است که باید پدیده خودکشی را درمان کرد و نسبت به آن هشدار داد و مجازات بازدارنده برای آن در نظر گرفت.

در یک مطالعه سه مرحله برای درمان پدیده خودکشی توصیه شده است، بخصوص که داده‌های آماری «سازمان بهداشت جهانی» (WHO) نشان می‌دهد سالانه حدود ۸۰۰ هزار نفر در جهان بر اثر اقدام به خودکشی جان خود را از دست می‌دهند و همچنین سالانه ۱۶ میلیون نفر «فکر خودکشی» به سرشان می‌زند.

با این حال، برآوردهای جانبی بیانگر آن است که تعداد موارد اقدام به خودکشی که به مرگ فرد منتهی نمی‌شود، ۲۰ برابر بالاتر از آمار موارد منتهی به مرگ است.

به بیان آماری، در سراسر جهان سالانه ۱۶ میلیون نفر «فکر خودکشی» به سرشان می‌زند. به این ترتیب، هر سال تقریبا ۰.۰۱ درصد از مردم جهان بر اثر خودکشی جان‌شان را از دست می‌دهند، اما حدود ۰.۲ درصد از مردم جهان مقدمات خودکشی را برای خود فراهم می‌کنند.
این تعداد بسیار زیاد و بی‌سابقه است، بر اساس مطالعات علمی، در برخورد با پدیده خودکشی انجام سه مرحله اهمیت دارد:

1_ هشدار نسبت به انجام چنین اقدامی صورت گیرد.

2- مراقبت از کسانی که تمایل به خودکشی دارند و سعی کنند به آنها امید بدهند و ناامیدیشان را درمان کنند و آنها را مورد محبت و مهربانی قرار دهند.

3- برای افرادی که اقدام به خودکشی می‌کنند، مجازات‌های سختی در نظر گرفته شود.

راهکارهای قرآنی برای پیشگیری از خودکشی 

اما مراحل پیشگیری از خودکشی که در قرآن آمده هم همین است. یعنی خداوند متعال درباره خودکشی هشدار داده و برای آن برخورد و مجازات شدیدی مقرر کرده است.

طبق آیاتی که در بالا اشاره شد(آیه‌های 29 و 30 سوره مبارکه نساء) خداوند متعال سه مرحله علاج فکر به خودکشی را با دقت و عینیت ارائه داده است؛ اول، جایی که می‌فرماید: (وَلَا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ) و از این طریق، درباره خودکشی هشدار می‌دهد. دوم، وقتی که خداوند می‌فرماید:  (إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيمًا) و این، درمان روانی ناامیدی فردی است که در فکر خودکشی است؛ اینکه خداوند می‌فرماید که رحمت خود را شامل حالشان می‌کند و وقتی خداوند می‌فرماید: (فَسَوْفَ نُصْلِيهِ نَارًا)، مجازات بسیار شدید و بازدارنده ایجاد کرده است.

سبحان‌الله که حتی این پدیده خودکشی نیز مورد غفلت قرآن قرار نگرفته، بلکه نسبت به آن هشدار داده و درمان و هشدار مناسب را برای آن ارائه کرده است. همین امر باعث شده تا میزان خودکشی در کشورهای اسلامی به حداقل ممکن کاهش یابد که کمتر از 1 در هزار است و این چیزی است که غیرمسلمانان هم به آن اعتقاد دارند و ثابت شده است.

دکتر خوزه مانوئل و الساندرا فلیشمن، دو پژوهشگر، طی تحقیق مشترک خود تأکید کردند: میزان خودکشی در کشورهای اسلامی (بر خلاف همه کشورهای دیگر) نزدیک به صفر (کمتر از یک در هزار) است و دلیلش این است که دین اسلام خودکشی را منع کرده است.

اما خداناباوران بعد از این همه حقایق و شواهد می‌گویند که قرآن را حضرت محمد(ص) ساخته است؛ اما باید گفت که پیامبر اکرم(ص) این اطلاعات را از کجا آورده است؟ چه کسی جدی بودن این پدیده را به او گفته تا درمان آن را تجویز کند؟ آیا او این اطلاعات را در کتاب‌های رایج زمان خود که به ندرت اشاره‌ای به خودکشی در آنها می‌یابیم، یافته است؟ خیر این‌ها کلام وحی از جانب کسی است که پیامبر(ص) را مبعوث کرد تا رحمت جهانیان باشد همان طور که خداوند  برای خطاب ایشان می‌گوید: «وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ»(و ما تو را جز رحمت جهانیان نفرستادیم)[الأنبياء: 107].

تحقیقات، صحت آموزه‌های اسلامی را ثابت می‌کند

در مطالعه‌ای که توسط محققان آمریکایی انجام شد و تا سال 2004 در نوع خود اولین بود، به  بررسی رابطه خودکشی با دین پرداخته شد. در این پژوهش که با دقت زیادی انجام شد، تعداد زیادی از افرادی که درصدد خودکشی بودند یا واقعاً خودکشی کردند، انتخاب شدند.

با پرسش از اقوام و دوستان افرادی که خودکشی کردند و بررسی واقعیت دینی و اجتماعی آنها، مشخص شد که اکثر آنها، بی‌دین (و غیر مذهبی) هستند که در صدر فهرست کسانی قرار گرفتند که برای رهایی از درماندگی در زندگی خود خودکشی کردند.

رابطه افسردگی با  خودکشی

مطالعه دوم که اولین در نوع خود بوده و در مجله روانپزشکی آمریکا منتشر شده، تأثیر قوی آموزه‌های دینی در کاهش پدیده خودکشی را ثابت کرده و همچنین نشان داد که ازدواج و داشتن فرزند و شادی، ثبات و روابط اجتماعی خوب تأثیر قوی در ایجاد حس امید در زندگی و اجتناب از فکر کردن افراد به خودکشی دارد.

نتیجه این مطالعه حقایقی است که در ادامه آمده است:

  • میزان خودکشی در بین آتئیست‌ها بالاترین میزان ممکن است!
  •  میزان خودکشی در مجردان بیشتر بود.
  •  میزان خودکشی در بین کسانی که فرزندان بیشتری دارند پایین است.
  • آتئیست‌ها تهاجمی‌تر از دیگران هستند.
  • یک فرد مؤمن کمتر عصبانی، پرخاشگر و تکانشی است.
  • دین به تحمل بارهای زندگی و استرس‌ها کمک می‌کند و احتمال ابتلا به انواع اختلالات روانی را کاهش می‌دهد.
  • آتئیست‌ها از هم پاشیده‌ترین افراد اجتماعی بودند و هیچ ارتباط اجتماعی نداشتند، بنابراین خودکشی برای آنها آسان بود.
  • این پژوهش با توصیه‌ای به پایان رسید: فرهنگ دینی درمان مناسبی برای پدیده خودکشی است.

می‌توان نتیجه گرفت که ایمان، ازدواج و فرزندآوری عواملی هستند که خودکشی را از افرادی که از اختلالات روانی رنج می‌برند دور نگه می‌دارد؛ زیرا در این تحقیق مشخص شد فردی که با ایمان، متأهل و دارای تعدادی فرزند است کمتر دچار اختلالات روانی می‌شود. البته این مطالعه بر روی غیر مسلمانان انجام شده است، زیرا مسلمانان کمتر در معرض این پدیده هستند و اسلام به شدت خودکشی را منع کرده. در این تحقیق آمده است: دین عامل مهمی در جلوگیری از افسردگی و ناامیدی است!

شاید داستان خودکشی کارنگی، نویسنده مشهور آمریکایی را پس از نوشتن کتاب‌های فراوان و کسب شهرت و پول فراوان به یاد بیاوریم، اما او به این دلیل ساده خودکشی کرد که «هیچ هدفی برای زندگی نداشت!».

نسبت مستقیم بی‌دینی با افزایش گرایش به خودکشی

در اثبات وجود نسبت مستقیم بی‌دینی با افزایش گرایش به خودکشی می‌توان از همان معادلاتی استفاده کرد که آتئیست‌ها در منطق پوسیده خود استفاده می‌کنند:

معادله نخست اینکه از آنجایی که همه محققان در تمام مطالعات خودکشی، وجود رابطه بین خودکشی و ناامیدی را تأیید می‌کنند و علت اصلی خودکشی، یأس، ناامیدی و ناراحتی است و از آنجایی که میزان خودکشی در بین ملحدان بیشترین میزان خودکشی را دارد، پس ملحد مستأصل، ناامید، غمگین و ناراضی است!

2- از آنجایی که محققان تأیید می‌کنند که انسان شاد و آرام در زندگی نسبت به بقیه از خودکشی فاصله بیش‌تری دارد و از آنجایی که میزان خودکشی در بین مسلمانان نزدیک به صفر است، پس مسلمانان شادترین مردم و دورترین مردم از یأس و نومیدی هستند.

نسبت مستقیم بی‌دینی با افزایش گرایش به خودکشی

 به همین دلیل است که به ملحدانی که ادعا می‌کنند مرگ یک روند طبیعی تجزیه است، می‌توان گفت که ادعا نکنید که از الحاد خود راضی هستید، بلکه  خداوند متعال شما را در دنیا و آخرت عذاب خواهد کرد. خداوند متعال در قرآن کریم آیه 84 و 85 سوریه توبه می‌فرماید: «إِنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَمَاتُوا وَهُمْ فَاسِقُونَ»(آنان به خدا و پیامبرش کافر شدند و در حالی که فاسق بودند، از دنیا رفتند). «و لَا تُعْجِبْكَ أَمْوَالُهُمْ وَأَوْلَادُهُمْ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يُعَذِّبَهُمْ بِهَا فِي الدُّنْيَا وَتَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ وَهُمْ كَافِرُونَ»(اموال و فرزندانشان تو را به شگفت نیاورد [این‌ها برای آنان خوشبختی نیست] خدا فقط می‌خواهد آنان را در دنیا به اموال و فرزندانشان عذاب کند، و در حالی که کافرند جانشان درآید) و در آیه 63 سوره بقره درباره سرنوشت آن‌ها می‌فرماید: «أَلَمْ يَعْلَمُوا أَنَّهُ مَنْ يُحَادِدِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَأَنَّ لَهُ نَارَ جَهَنَّمَ خَالِدًا فِيهَا ذَلِكَ الْخِزْيُ الْعَظِيمُ»(و چون از شما پيمان محكم گرفتيم و [كوه] طور را بر فراز شما افراشتيم [و فرموديم] آنچه را به شما داده‏‌ايم به جد و جهد بگيريد و آنچه را در آن است به خاطر داشته باشيد باشد كه به تقوا گرایید).

اما باب توبه به روی کسانی باز است که خداوند برایشان هدایت نوشته است. خداوند متعال با وجود الحاد، کفر و تمسخرشان با رحمت خود باب توبه را بر آنان می‌گشاید، حق تعالی در آیه 74 سوره توبه می‌فرماید: «فَإِنْ يَتُوبُوا يَكُ خَيْرًا لَهُمْ وَإِنْ يَتَوَلَّوْا يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ عَذَابًا أَلِيمًا فِي الدُّنْيَا وَالْآَخِرَةِ وَمَا لَهُمْ فِي الْأَرْضِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ»(پس اگر توبه کنند، برایشان بهتر است و اگر رویگردان شوند، خدا ایشان را در دنیا و آخرت به عذابى دردناك کیفر خواهد داد و در این سرزمین هیچ یار و یاورى براى آنها نخواهد بود) و این بدبختی که در آن زندگی می‌کنند نوعی عذاب دنیوی دردناکی است که قرآن به ما گفته است، پس آیا این یک معجزه قرآنی نیست که خداوند از واقعیت این چهارده قرن پیش به ما گفته است؟!

پیام مسلمانان به هر فرد بی‌دینی این است که نگاه کنید و عقل خود را به کار بگیرید و روی حقایق علمی و مطالعات منتشر شده (بیش از صد مطالعه منتشر شده توسط غیر مسلمانان) تأمل کنید، که تأیید می‌کند که آتئیست‌ها ناامیدترین و از هم پاشیده‌ترین مردم هستند و میزان خودکشی در بین آنها بسیار زیاد است.

ملحدان به دلیل دوری از دین کمتر خوشحال و آرام هستند، چرا خود را فریب می‌دهید که از رهایی از قید و بند دین خوشحالید؟ باید به زبان عقل، علم و منطق بازگشت. مسلمانان توصیه می‌کنند که با این دعای شگفت‌انگیز رفتار کنید: «رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ»(پروردگارا! دل‌هايمان را، بعد از آنكه ما را هدايت كردی، (از راه حق) منحرف مگردان! و از سوی خود، رحمتی بر ما ببخش، زيرا تو بخشنده‏‌ای).

ترجمه: الهام مؤذنی

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha