دیدار مسئولان امور مساجد با مراجع عظام تقلید
کد خبر: 3808005
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۹

دیدار مسئولان امور مساجد با مراجع عظام تقلید

گروه جامعه ــ حجت‌الاسلام‌والمسلمین نوری‌زاده، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد و هیئت همراه، روز گذشته با مراجع عظام تقلید در قم دیدار کردند.

دیدار مسئولان امور مساجد با مراجع عظام تقلیدبه گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدناصرالدین نوری‌زاده و هیئت همراه روز گذشته با آیات عظام: سبحانی، نوری همدانی، وحید خراسانی، جوادی آملی و صافی گلپایگانی دیدار و گفتگو کردند.

آیت الله صافی گلپایگانی: مسجد برای مردم است

آیت‌الله صافی گلپایگانی در دیدار با رئیس و معاونان مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: مسجد برای مردم و یک پایگاه مردمی است که به هیچ نهاد و ارگان خاصی اختصاص ندارد، پیش از این که قرار باشد مسجد به مردم معرفی شود، باید خود مردم آن را شناخته و به سمت آن بروند.

وی افزود: مساجد نباید دولتی شوند. در قدیم همه علمایی که اهل علم و جهاد و شایسته بودند با کمک مردم برای امامت مسجد دعوت می‌شدند. روز به روز مردم ایمان و اعتقادشان به علما و نماز بیشتر می شد. از صدر اسلام تاکنون موقعیت مسجد و جایگاه نماز مهم و موفق بوده است، همه امور اسلامی در مسجد متمرکز بود، اگر بخواهیم تاریخ و تواریخ مساجد را بنویسیم، بزرگترین کتاب تاریخ خواهد شد.

آیت الله صافی گلپایگانی گفت: در گذشته این امر با نظر مردم صورت می‌گرفت. اما اکنون شرایط تغییر کرده. لذا افرادی که احساس می کنند، می توانند موفق باشند برای امامت به مساجد بیایند. چنانچه در جایی کمبودی احساس شد، امور مساجد حضور داشته باشد.

این مرجع تقلید افزود: مساجد نباید با اغراض شخصی مدیریت شوند. همه در مدیریت مسجد شراکت داشته باشند و به مقام مسجد و تعظیم آن اعتقاد داشته باشند. مسجد باید در حوادث طبیعی و معضلات اجتماعی پیش قدم باشد.

آیت‌الله صافی گلپایگانی در پایان برای امور مساجد آرزوی موفقیت کرد و گفت: مردم باید امور مساجد را از خود بدانند و امور مساجد نیز باید در خصوص مساجد نیت و قصد خالص داشته باشد.

آیت الله وحید خراسانی: در مساجد قرآن بخوانید و به امام زمان(عج) هدیه کنید

آیت الله وحید خراسانی ضمن آرزوی توفیق برای مسئولان امور مساجد گفت: کار مرکز رسیدگی به امور مساجد کار بسیار مهمی است چرا که مسجد یک جایگاه مهم در اسلام است.

این مرجع تقلید جهان تشیع در ادامه گفت: یک از کارهای مهمی که باید ائمه جماعات در مساجد انجام دهند این است که؛ هر روز در جمیع مساجد قرآن بخوانند و به امام زمان(عج) هدیه کنند. این مساله را اجرا کنید تا خداوند اجری بی حساب برای شما در نظر بگیرد.

این عالم ربانی افزود: هر شب در مساجد سوره یاسین خوانده و به حضرت زهرا(س) هدیه شود. اگر مسجدی این کار را انجام دهد، موفق خواهد بود. مراسم و شعائر مذهبی مثل: فاطمیه ، صادقیه ، علویه ، دهه انتظار و ... را در مساجد احیاء کنید.

آیت الله وحید خراسانی در پایان برای امور مساجد آرزوی موفقیت کرد و گفت: هرکاری از دست ما بربیاید، دریغ نخواهیم کرد.

آیت الله جوادی آملی: این نظام و این مساجد نصیب هرکسی نمی‌شوند

آیت الله جوادی آملی در دیدار با رئیس ومعاونان مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: هر مسجد یک محراب دارد و این محراب رو به کعبه دارد، کعبه را هم دو پیامبر ساختند که در حین ساختن آن، تمام سنگ هایش را با یاد حق روی یکدیگر گذاشتند.

وی افزود: چشم مسجد که همان محراب است، به کعبه است تا ببیند کعبه چه می گوید؟ پیام قبله برای مسجد این است؛ تک تک این آجرها و سنگ ها با ذکر «رَبَّنا تَقَبَّلْ مِنَّا» ساخته شده است. اما ذات اقدس اله به مسجدی‌ها و امام جماعت نیز گفته است که چه کاری را انجام دهند.

این عالم برجسته با بیان این که مسجد باید محلی برای حفظ آبروی مومن باشد گفت: مسجد یعنی کعبه، چشم مسجد به کعبه است و ما از راه محراب به کعبه ارتباط داریم. این کعبه همه کارها را می تواند انجام دهد. وقتی اصل نظام در مسجد باشد، جلوی سیل هم گرفته می‌شود.

ایشان با اشاره به اینکه این نظام و این مساجد نصیب هرکسی نمی‌شوند گفت: از مرحوم دیباجی شنیدم که چند نفر از برادران سپاهی در برف سنگین کردستان و در اوج جنگٰ در سنگر خود مقاومت کردند تا یخ زدند. وقتی این عزیزان را برای تشییع به مسجد اعظم آوردند، از حضور در کنارشان خجالت کشیدم.

آیت الله جوادی آملی در پایان گفت: ما دینمان را با این نظام و مساجد نگه داشتیم. این دین و این نظام به خاطر این رشادت ها محفوظ است.

آیت الله جعفر سبحانی: شغل امام جماعت فقط مسجدداری باشد

آیت الله جعفر سبحانی در دیدار رئیس و مسئولان مرکز رسیدگی به امور مساجد در خصوص دلایل موفقیت و عدم موفقیت امام جماعت در یک مسجد گفت: امام مسجد باید یک کار بیشتر نداشته باشد، یعنی تنها کارش امامت مسجد باشد و در آن محل امور مردم را اداره کند، هم مردم از او راضی هستند و هم مسجد آباد خواهد شد.

ایشان افزود: اگر امام جماعت در یک نهاد دیگر کار کند و تنها به نماز بپردازد، این مسجد ابداً آباد نمی‌شود. نه مردم تربیت می‌شوند نه مسجد!

این مرجع تقلید در ادامه گفت: درب مسجد باید همیشه باز باشد. مردم مشکلات و اختلافاتشان را بگویند. خودشان قبل از نماز در مسجد حاضر شوند. امام جماعت نیز آخرین فردی باشد که از مسجد خارج می شود. اگر اینطور باشد مسجد آباد می‌شود. امام جماعت باید بیان داشته باشد، مسئله بگوید، منبر برود.

آیت الله سبحانی در پایان گفت: باید ائمه جماعات را از کسانی انتخاب کنید که امامت مسجد تنها کارشان باشد و اهل آن محل باشند. روابط عمومی خوبی داشته باشند و مردم برای تمام امور به او مراجعه کنند.

آیت الله نوری همدانی: برنامه‌های مساجد برای مردم و جوانان جذاب باشد

آیت‌الله نوری همدانی از مراجع عظام تقلید در دیدار با رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت:  مسجد در اسلام دارای پایگاه بسیار مهمی است. در صدر اسلام که پیغمبر(ص) برای تثبیت و تحکیم اسلام به مدینه هجرت کردند، اولین کارشان بنای مسجد بود.

ایشان افزود: مسجد در آن زمان مرکز تمام تصمیمات حکومتی بود. مسائل مربوط به امور فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و همه در مساجد مطرح و تصمیمات حکومتی در مسجد اتخاذ می‌شد. در جهاد، افراد از مسجد اعزام می‌شدند. اجتماع، تامین لوازم جهاد در مسجد بود و رزمندگان از مسجد حرکت می کردند. در بازگشت هم باز به مسجد می آمدند. مسجد یک مرکز بسیار مهم در بنای ارزشهای اسلامی بود.

این مرجع تقلید در ادامه گفت: متاسفانه مساجد کم کم اهمیت و جایگاه اولیه خود را از دست دادند. امید دارم شما با زحمات و مدیریت خودتان بتوانید دوباره محوریت مسجد را احیا کنید. بنابراین ما باید با توجه به نقش مسجد در صدر اسلام، آن را به همان عظمت برگردانیم.

وی در پایان گفت: باید در مساجد، جذابیت‌هایی وجود داشته باشد تا بتوان افراد را جذب کنند. برنامه‌هایی در مسجد برقرار باشد. تنها نماز خواندن نباشد. کتاب و مطالعه باشد. افردی برای سخنرانی و بیان مطالب دعوت شوند، که هم خودشان برجسته باشند و هم مطالب آنها بیانگر اسلام باشد.

عزم مساجد برای کمک‌رسانی اجتماعی و فرهنگی

بر اساس این گزارش، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدناصرالدین نوری‌زاده در دیدار با مراجع عظام تقلید با اشاره به دهه تکریم و تعظیم مساجد که در آستانه ماه رمضان برگزار می‌شود، گفت: مساجد پایگاه‌های مهم اجتماعی، فرهنگی و سیاسی هستند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد افزود: در حادثه سیل اخیر، یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های رسیدگی به مردم آسیب‌دیده که نیازمند کمک بودند، مساجد بودند. یکی از آن‌ها به تنهایی احیای ۱۱۰ خانه را در مناطق سیل زده متقبل شد. بسیاری هم احیای مدارس و مساجد را برعهده گرفتند.

وی نقش مساجد را در شکل گیری انقلاب اسلامی به عنوان «سنگر» مورد توجه قرار داد و گفت: مساجد، در طول انقلاب و حادثه جنگ، مهمترین پایگاه مردمی برای اعزام نیروها و حضور بسیجیان در جبهه و یکی از مهم‌ترین پایگاه‌ها بوده اند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور با تاکید بر کارکردهای اجتماعی مساجد اظهار کرد: اگر هر مسجد جلوی یک اعتیاد، یک فساد و یک طلاق را بگیرد و مسبب حتی یک ازدواج شود، موثر واقع خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت طبیعی مساجد با ائمه جماعات است، گفت: همه مساجد از وجود امام جماعتی که بتواند مسجد را مدیریت کند بهره‌مند نیستند. لذا امیدواریم با توصیه مراجع و علما و اهمیتی که برای مساجد قائل هستند، بتوانیم این خلاء را پوشش دهیم.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد نقش و جایگاه ارزشمند مساجد از صدر اسلام تاکنون را مد نظر قرار داد و گفت: مساجد، پایگاه دین و احکام و خدمات اجتماعی هستند و نقش مهمی در جامعه دارند.

یادآور می‌شود: در این سفر حجت‌الاسلام ذاکر، معاون فرهنگی و اجتماعی، حجت الاسلام جدیدی معاون جذب و آموزش و محسن ولیئی معاون اجرایی، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد را همراهی کردند.

انتهای پیام

captcha