پاسخگویی دفتر آيت‌الله مكارم به ۸ زبان دنیا و رونمایی از پرتال جدید دفتر تبلیغات اسلامی حوزه
کد خبر: 3810252
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۴:۱۹
حوزه در هفته‌ای که گذشت/

پاسخگویی دفتر آيت‌الله مكارم به ۸ زبان دنیا و رونمایی از پرتال جدید دفتر تبلیغات اسلامی حوزه

گروه حوزه‌های علمیه ــ حوزه و دانشگاه در هفته‌ای که گذشت شاهد رخ دادن رویدادهای مختلفی اعم از برگزاری نشست‌های علمی و ... بود که در این بین رونمایی از پرتال جدید دفتر تبلیغات اسلامی حوزه و پاسخگویی دفتر آيت‌الله مكارم به ۸ زبان دنیا از اهمیت بیشتری برخوردار بود.

به گزارش ایکنا؛ در هفته‌ای که گذشت شاهد برگزاری رویدادها و نشست‌های علمی مختلفی در حوزه علمیه و پژوهشگاه‌‌ها بودیم که در ادامه اهم آن‌ها از نظر می‌گذرد:
دروس خارج فقه و تفسیر مراجع و علما
آیت‌الله جوادی آملی: مبلغان در ماه رمضان جلسات تفسیر برپا کنند
آیت‌الله جوادی آملی ۱۴ اردیبهشت‌ماه در جلسه تفسیر خود در مسجد اعظم با بیان اینکه شیخ طوسی از علمای بزرگ قرون اولیه اسلام بود، گفت: چندین سال قبل کنگره بزرگداشت شیخ طوسی در مشهد برپا شد و برخی اندیشمندان اهل سنت حاضر در این همایش گفتند شما به شیخ طوسی، شیخ الطائفه نگویید، بلکه بگوئید شیخ‌الاسلام تا ما اهل سنت هم به وجود ایشان افتخار کنیم.
آیت‌الله جوادی آملی خطاب به مبلغان ماه رمضان تأکید کرد: در تبلیغ حتما بحث تفسیر را داشته باشید؛ البته در منبر و جلسات عمومی از قرآن بهره می‌برید، ولی حتما جلسات تفسیر هم داشته باشید تا قرآن در جامعه زنده باشد.

آیت‌الله هادوی تهرانی: حقیقت آفرینش فراتر از آن است که دست عقل به آن برسد
آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، ۱۸ اردیبهشت‌ماه در ادامه تفسیر سوره مبارکه حشر گفت: تسبیح موجودات چیزی جز وجود خارجی آنان نیست و چون وجودشان عین نقص است، از وجودی بی‌عیب و نقص و بی‌نیاز حکایت دارد.
وی بیان کرد: مباحث فلسفی با همه توانایی جز نردبان شکسته برای رسیدن به حقیقت نیست و حقیقت فراتر از آن است که دست عقل و تحلیل ما بتواند به آن برسد و همه توضیحات فلسفی می‌تواند بارقه‌ای کم‌سو و لرزان به انسان بدهد.
همچنین وی در جلسه تفسیری که در تاریخ 17 اردیبهشت برگزار شد تصریح کرد: قرآن کریم آخرین نسخه هدایت الهی است و هر روز و هر زمانی که مراجعه کنیم، در مورد کوچکترین و جزئی‌ترین حوادث زندگی و امور ما دستور و برنامه دارد، ولی ما باید کلید این ارتباط را بیابیم.
هادوی تهرانی با بیان اینکه اگر کسی آیه‌ای از قرآن بشنود و عکس‌العمل منفی داشته باشد یا هیچ عکس‌العملی نداشته باشد، معلوم است که روح قرآن را درک نکرده است، به آیه ۴۵ سوره اسراء اشاره کرد و افزود: این آیه فرموده که «وقتی قرآن می‌خوانی بین تو و بین کسانی که به آخرت ایمان ندارند، پرده‌ای افکنده می‌شود» یعنی تو از تاریکی و بوی تعفن کافران دور می‌شوی و آنان هم از نورانیت تو بی‌بهره می‌شوند.
حجت‌الاسلام رفیعی: دستور قرآن برای برخورد قاطع با دشمنان
حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، ۱۹ اردیبهشت ماه در ادامه تفسیر سوره انبیاء در حرم حضرت معصومه(س) گفت: مشرکان در رد و انکار پیامبر می‌گفتند که او هم کسی مانند ما و یک بشر است؛ همچنین می‌گفتند که او ساحر یا شاعر و کاهن و ... است .
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: باید در برخورد با دشمن، همانند خود آنان برخورد کنیم؛ البته اسلام شروع‌کننده نیست و مدافع سخن گفتن و نصیحت است، ولی اگر دشمن متوجه نشد باید همانند خودش برخورد شود و قاطعیت داشته باشیم.
حجت‌الاسلام قاضی‌زاده: جهاد ابتدایی از قرآن قابل برداشت نیست
حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم قاضی‌زاده، رئیس مؤسسه فهیم و استاد سطح عالی حوزه، شامگاه سه‌شنبه در اولین جلسه تفسیر فقهی و تحلیلی آیات جهادی قرآن که در این مؤسسه برگزار شد، گفت: از منظر علامه طباطبایی(ره) برخی آیات از جمله سوره مبارکه کافرون، خداوند پیامبر(ص) و پیروان ایشان را از جنگ و درگیری با مشرکان منع فرموده و صرفاً بر صبر تأکید داشته است که متناسب با شرائط آن دوره هم بوده است.
این استاد حوزه علمیه افزود: از دید علامه آیات قتال در مرحله اول بر صبر، در مرحله دوم بر قتال با مشرکین و کفار نظر دارد که این مراحل مورد اتفاق همه مفسران هم هست، ولی علامه دو مرحله دیگر یعنی قتال مطلق و عام را هم اضافه کرده است؛ وی در ذیل آیه «فَإِذَا انْسَلَخَ الْأَشْهُرُ الْحُرُمُ فَاقْتُلُوا الْمُشْرِکِینَ حَیْثُ وَ جَدْتُمُوهُمْ وَخُذُوهُمْ وَ احْصُرُوهُمْ وَ اقْعُدُوا لَهُمْ کُلَّ مَرْصَدٍ فَإِنْ تَابُوا وَ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَ آتَوُا الزَّکَاةَ فَخَلُّوا سَبِیلَهُمْ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ» و «.. وَقَاتِلُوا الْمُشْرِکِینَ کَافَّةً کَمَا یُقَاتِلُونَکُمْ کَافَّةً ...»؛ آورده که در اینجا قتال با همه مشرکین به صورت عام و مطلق است، یعنی خود شرک می‌تواند عامل جنگ باشد؛ این در حالی است که در برخی ترجمه‌ها و تفاسیر برخلاف نظر علامه بیان شده که مراد از کافة یعنی شما دسته‌جمعی با مشرکین بجنگید، همان طور که آنان دسته جمعی با شما پیکار می‌کنند؛ بنابراین مراد آیه این نیست که شما همه مشرکان را در هر جا یافتید بکشید بلکه فرموده است که همان طور که آنان دسته جمعی با شما می‌جنگند شما هم این طور باشید.
مصاحبه با اندیشمندان
آیت‌الله غرویان: توصیه‌‌های مرحوم طباطبایی حتی به علما باعث رنجش نمی‌شد
آیت‌الله غرویان، از استادان سطوح عالی حوزه علمی به مناسبت نخستین سالگرد درگذشت حجت‌الاسلام طباطبایی در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد: وی در ارتباطات سیاسی اهل اعتدال و میانه‌روی بود. با آیت‌الله رفسنجانی رفاقت و به ایشان ارادت داشت و تحت تأثیر شایعات نبود. همیشه توصیه می‌کرد که حرمت بزرگان باید حفظ شود. ایشان وقتی توصیه می‌کرد و یا نامه‌ای هم به علما می‌نوشت شخصیتش به گونه‌ای بود که آن‌ها از وی ناراحت نمی‌شدند، چون می‌دانستند این موعظه از روی اخلاص است نه هوای نفس و منافع سیاسی و جناحی. نصیحت و اندرز وی از روی اخلاص و صفای باطن بود.
وی افزود: علاوه بر این، انسان باید معنویت، تقوا و اخلاق را سرلوحه کار خود قرار دهد و این مسئله باید بیشتر از سوی مسئولان مورد توجه قرار گیرد. آقای طباطبایی به این باور رسیده بود که قدرت، مسئولیت، ثروت و ... تمام‌شدنی است و انسان نمی‌تواند صندلی ریاست را به قبر ببرد و این ملکات و فضایل انسانی و اخلاقی است که برای ما می‌ماند. لذا در میان مردم هم از ایشان ملکات نیکی مانند خیرخواهی، انصاف، اعتدال، تواضع، عدالت و تقوا به یادگار مانده است.
حجت‌الاسلام احمدی‌شاهرختی: شناسایی مراکز جهانی قرآنی؛ زمینه‌ساز وحدت میان شیعه و سنی
حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالحسن احمدی‌شاهرختی مدیرکل اداره امور قرآن مجمع تقریب مذاهب اسلامی درباره ضرورت راه‌اندازی این اداره و فعالیت‌هایش عنوان کرد: شناسایی شبکه‌ها و مراکز جهانی قرآنی و فعالیت‌هایشان، از سوی اداره کل امور قرآن مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، زمینه‌ساز وحدت میان شیعه و سنی است.
وی افزود: ما هنوز آمار درستی از قاریان ممتاز در جهان اسلام نداریم، مگر مشهوران و حائزان در مسابقات بین‌المللی. برای برنامه ریزی، باید بدانیم در سطح جهان چند قاری و حافظ قرآنی داریم. باید دانشگاه‌های فعال را بشناسیم، لازم است بانک اطلاعاتی از شخصیت‌های پژوهشی و آموزشی قرآنی و فعالان عرصه قرآنی راه‌اندازی کنیم. ما هنوز شبکه قرآنی جهان اسلام را اعم از: قاریان، حافظان، مترجمان، مفسران، مولفان، هنرمندان و ... به درستی شناسایی نکرده‌ایم. وقتی بانک اطلاعاتی نباشد، نمی‌توانیم برنامه‌ریزی کنیم، اولین فعالیت این است این بانک را تشکیل و قوی‌تر کنیم.
حجت‌الاسلام واعظ‌جوادی: اخلاق ملکه نفسانی حجت‌الاسلام طباطبایی بود
حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی واعظ جوادی، رئيس بنياد بين‌المللی علوم وحيانی اسراء به مناسبت فرا رسیدن ایام نخستین سالگرد ارتحال حجت‌الاسلام سیدمهدی طباطبایی در گفت‌وگو با ایکنا؛ به ارائه توضیحاتی در زمینه ویژگی‌های اخلاقی این فقید سعید پرداخت.

وی بیان کرد: در مورد شخصیت اخلاقی حجت‌الاسلام طباطبایی، باید بگوییم که اخلاق برای ایشان به عنوان یک مبنا و اساس مطرح بود که همه فعالیت‌هایشان بر محور اخلاق باید انجام می‌شد؛ لذا ویژگی که ایشان در فضای اخلاق داشتند این بود که وقتی به مقولاتی نظیر سیاست و فرهنگ وارد می‌شدند، همه افراد، ایشان را به عنوان یک شخصیت اخلاقی می‌شناختند و باید بگویم که سیاست ایشان از اخلاق تبعیت می‌کرد.
واعظ جوادی افزود: برخی‌ها چون سیاست را اصل قرار می‌د‌هند، اخلاق را در حد یک امر متغیر مطرح می‌کنند و صرفا جایی که لازم باشد، اخلاقی برخورد می‌کنند، ولی ایشان در حقیقت، پایه و اساس زیست خود را متخلقانه بنا نهادند. حتی در سیاست نیز مبنایی که داشتند همینطور بود؛ لذا برخی از مواضعی که انتظار می‌رفت به جهت شرایط سیاسی طور دیگری حرف بزنند، از آن نگرش‌های اصیل اخلاقی به عنوان خط قرمز خود عبور نمی‌کردند و سعی می‌کردند تعاملات خود را با سایر افراد داشته باشد.
نشست‌های علمی
حجت‌الاسلام حاج‌ابوالقاسم: رسالت روشنفکر مطهر ساخت نظامات اسلامی است
نشست «روشنفکر مطهر» ۱۵ اردیبهشت، در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران برگزار شد و حجت‌الاسلام محمد حاج‌ابوالقاسم، عضو مجلس خبرگان رهبری، در این نشست بیان کرد: امروز انقلاب اسلامی راه را برای اجرای این عدالت تسهیل کرده است. امروز در دوره پساانقلاب باید دنبال مطلب دیگری باشیم که خلأ اصلی جامعه دانشگاهی است و آن نیز ساخت نظامات اجتماعی، مبتنی بر دین است. ساختار‌های اجتماعی در دیندار شدن و بی‌دین شدن مردم مؤثر هستند و نمی‌توانید در ساختار برساخته از تمدن غربی، دیندار شدن مردم را داشته باشید. مدل اقتصاد در دیندار شدن و بی‌دین شدن مردم تأثیر دارد. نظام سیاسی فرهنگ و رسانه نیز تأثیر دارد. یک نماز می‌خواهید بخوانید، گاهی حضور قلب به سختی ایجاد می‌شود و در نماز ذهن به هزار جا می‌رود، اما در سالن سینما یک حضور و تمرکز بالایی دارید، اما چه می‌شود که در آنجا این قدر تمرکز است، اما در نماز این قدر تمرکز نیست؟ چون ساختاری که ایجاد شده به تمرکز حواس کمک می‌کند، لذا موجب می‌شود که وقتی یک نفر از سینما بیرون آمد می‌تواند از آن فیلم صحبت کند و هرگز حواسش پرت نشود.
وی افزود: باید ساختار‌های دینی متناسب را برای توجه به امر آخرت بسازیم و باید ببینیم که مثلاً در حوزه شهرسازی، امروز رسالت ما در عرصه تربیت روشنفکر مطهر چیست و اگر مطهری بود، برای فرار از ارتجاع و حرکت رو به جلو چه می‌کرد؟ امروز رسالت روشنفکر مطهر، تلاش برای ساخت نظامات اجتماعی بر پایه تعالیم اسلامی است.
سایر رویدادها
سیدمحمد بطحایی: هجمه‌ها علیه آموزش و پرورش سنگین و بی‌سابقه است
سیدمحمد بطحایی، شامگاه پنجشبه، ۱۹ اردیبهشت در نشست فصلی ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش که در مرکز مدیریت حوزه علمیه قم با حضور آیت‌الله اعرافی تشکیل شده بود، به دیدار اخیر فرهنگیان کشور با مقام معظم رهبری اشاره داشت و افزود: در فرمایشات اخیر معظم له درباره بحث هویت دینی و اسلامی تأکید بسزایی داشتند و اشاره متفاوتی نیز به سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش کردند.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در این فضایی که امروز به سر می‌بریم و هجمه‌های گسترده‌ای که امروز آموزش و پرورش را هدف گرفته است، به ظرفیت ارزشمند و گران‌بهای حوزه‌های علمیه خیلی بیش از ۱۰ تا ۲۰ سال قبل نیاز داریم، واقعا هجمه‌های سنگینی که در عرصه تعلیم و تربیت و برنامه‌های پرورشی وارد می‌شود، بی‌سابقه و سنگین است.
همچنین آیت‌الله اعرافی در این نشست بیان کرد: بحمدلله در ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش، تلاش‌های خوبی انجام می‌گیرد و با نگاه راهبردی و برنامه‌ریزی علمی و فنی کارها دنبال می‌شود و امید است کارها به سمت افق‌های جدیدتر حرکت کند تا پایه تحولاتی را بریزد و نقش دو نهاد را در ارتقای نسل امروز نشان دهد و نگاه جامع و علمی مبتنی بر مبانی اسلامی انقلاب اسلامی را شاهد باشیم.
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش با نگاهی راهبردی و علمی گام برمی‌دارد تا امور به سمت افق جدیدتری حرکت کند.
پرتال جدید دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم رونمایی شد
پرتال جدید دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با امکانات جدید و با هدف اطلاع‌رسانی بهتر و جامع‌تر و با حضور رئیس، معاونین و مدیران این دفتر رونمایی شد و محمدرضا قربان‌زاده، مدیر پرتال دفتر تبلیغات اسلامی در این مراسم که حجت‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی، رئیس این دفتر و تعدادی دیگر از معاونان و مدیران کل این دفتر حضور داشتند، اعلام کرد: پرتال جدید این دفتر با امکانات جدید و با هدف اطلاع‌رسانی بهتر و جامع‌تر با طراحی در مدیریت روابط عمومی و پشتیبانی مدیریت فناوری اطلاعات راه‌اندازی شده است.
وی با ارائه گزارشی از عملکرد پرتال دفتر تبلیغات اسلامی گفت: در این پرتال، معرفی و اخبار مربوط به هر یک از بخش‌ها دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اعم از معاونت‌ها، مراکز، شعب و نمایندگی‌ها و... به تفکیک آماده شده و مخاطبان با مراجعه به صفحه هر مجموعه، می‌توانند ضمن آشنایی با تاریخچه و اهداف تاسیس و فعالیت‌های آن، از اخبار آن مجموعه آگاهی یافته و همچنین به سایت مجموعه مدنظرشان وارد شوند.
دفتر آيت‌الله مكارم به ۸ زبان دنیا پاسخگوی مخاطبان است
بخش پاسخگویی برخط (آنلاین) مسائل شرعی دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی از نخستین روز ماه مبارک رمضان به صورت شبانه‌روزی و به هشت زبان به سؤالات مخاطبان پاسخ می‌دهد.
پاسخگویی دفتر این مرجع تقلید در طول ماه مبارک رمضان به جز ساعات اقامه نماز به زبان‌های فارسی، انگلیسی، اسپانیولی، عربی، اردو، فرانسوی، روسی و ترکی آذربایجانی صورت می‌گیرد. این بخش قبل از ماه رمضان از ساعت ۸ تا ۲۴ روزهای عادی و ۲۱ تا ۲۳ جمعه‌ها پاسخگوی مخاطبان بود؛ همچنین بخش پاسخگویی آنلاین به پرسش‌های اعتقادی هم در ماه مبارک رمضان ۱۴۴۰ هجری قمری با افزایش ساعات کاری، در دو بازه زمانی ۱۰ تا ۱۴ غیر از جمعه‌ها و همچنین ساعت ۲۲ تا سه بامداد انجام می‌شود.
آیت‌الله فاضل لنکرانی: روزه یکی از منازل مهم برای سیر و سلوک عرفانی است
آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ۱۶ اردیبهشت‌ماه، در جمع طلاب مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در سخنانی با اشاره به فرارسیدن ماه مبارک رمضان با بیان اینکه در باب روزه نکته‌ای وجود دارد که انجام آن را برای ما خیلی لذت‌بخش می‌کند گفت: گاهی اوقات فکر می‌کنیم این روزه یک تکلیفی است که خدای تبارک و تعالی به عنوان یک تکلیف برای ما قرار داده، در حالی که فوق این عنوان است، روزه یکی از مهم‌ترین اسباب برای سیر و سلوک است.
وی با بیان اینکه نمی‌توانیم بگوییم تکلیفی داریم که در سیر و سلوک دخالت نداشته باشد و اساساً سیر و سلوک بدون انجام این تکالیف ظاهری مانند نماز محال است اظهار کرد: کسانی که از صوفیه و غیر صوفیه می‌گویند فقط قلبت پاک باشد، حالا نماز خواندی خواندی و روزه گرفتی هم گرفتی، این‌ها حقایق این تکالیف را نمی‌فهمند.
آیت‌الله محمدعلی گرامی در بیمارستان‌ بستری شد
آیت‌الله گرامی، از اساتید برجسته حوزه علمیه که به علت عارضه کلیوی چند روزی را در یکی از بیمارستان‌های تهران به سرمی‌برد، تحت عمل جراحی قرار گرفت و علی‌رغم اینکه در حین عمل با مشکل جدی روبرو شده بودند، عمل با موفقیت انجام شد و در حال حاضر وضعیت ایشان عادی و رو به بهبود است.
انتهای پیام

captcha