آمریکا مجبور است قدرت ایران را بپذیرد/ بی‌ثمر بودن جنگ و دیپلماسی در مواجهه با ترامپ
کد خبر: 3814113
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵
تحلیلگر مسائل سیاسی بیان کرد:

آمریکا مجبور است قدرت ایران را بپذیرد/ بی‌ثمر بودن جنگ و دیپلماسی در مواجهه با ترامپ

گروه حوزه‌های علمیه ــ تحلیلگر مسائل آمریکا در پیش نشست همایش مقاومت از منظر قرآن با بیان اینکه اوباما قدرت ایران را پذیرفته بود ولی ترامپ حاضر به پذیرش آن نیست گفت: در دوره کنونی نه جنگ و نه دیپلماسی کارآیی ندارد بنابراین باید با تکیه بر توان داخلی قدرتمند شویم و بدانیم که اگر قوی شویم آمریکا مجبور است قدرت ما را به رسمیت بشناسد و حتی جایزه نوبل به ما بدهند.

آمریکا مجبور است قدرت ایران را بپذیرد/ بی‌ثمر بودن جنگ و دیپلماسی در مواجهه با ترامپ// تکمیلیبه گزارش ایکنا، رضا درویش، تحلیلگر مسائل آمریکا دوم خردادماه در اولین پیش نشست همایش مقاومت اسلامی از نگاه قرآن که در نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه با موضوع روش‌های مقاومت در برابر آمریکا در منطقه غرب آسیا برگزار شد گفت: آمریکا برای اعمال قدرت ظالمانه خود دارای پیش زمینه، منظومه فکری، مبانی و راهبردهایی است؛ آن‌ها براساس فرهنگشان معتقدند که خداوند این حق را به ما داده ما متمدن و قدرتمند شده‌ایم و دیگران هم باید بر مبنای خواسته‌ها و ارزش‌ها و تشخیص های ما قدرتمند شوند.

وی با اشاره به مفهوم غرب وحشی بیان کرد: از دید آن‌ها کسی که اصول و روش‌های ما را نپذیرد باید بمیرد؛ همچنین اصول دیگر حاکم بر باور آن‌ها استثمار است؛ بوش می‌گفت من رسالتی از جانب خداوند دارم و پمپئو می‌گوید خدا ترامپ را فرستاده تا اسرائیل را نجات دهد یعنی روحیه استثماری خود را با دین توجیه می‌کنند.

درویش با بیان اینکه ترامپ نگاه بدبینانه به دنیا و اندیشه هابزی دارد که معتقد بود انسان‌ها همانند گرگ هستند و اگر آن‌ها را نخوریم ما را خواهند خورد تصریح کرد: آمریکا به دنبال نقض پیمان‌هایی است که خودشان در زمانی آن را وضع کرده و یا از آن حمایت کرده‌اند زیرا معتقد است که این پیمان‌ها در حال حاضر به نفع آنان نیست. پمپئو 12 بند در مورد ایران ارائه می‌دهد که خلاصه آن این است که یا باید جنگ شود و یا باید تسلیم شوید ولی باور ما این است که آمریکا توان حمله به ایران را ندارد.

وی با بیان اینکه ما به آن‌ها هم با صراحت گفته‌ایم که در برابر شما کوتاه نمی‌آئیم افزود: اولا اگر ایران را بزنند ما هم آن ها را خواهیم زد، ضمن اینکه ممکن است سه ضربه بزنند و ما یک ضربه ولی آن ها تحمل همان یک ضربه را هم ندارند.

درویش با اشاره به راهبردهای آمریکا در مواجهه با مخالفانش ادامه داد: الان دیپلماسی و جنگ با توجه به 12 بند پمپئو، کارآیی ندارد لذا به سمت اقدامات پنهان قابل انکار خواهند رفت؛ آمریکا در شرائط کنونی چهار تهدید ایران، کره شمالی، روسیه و چین را داراست و در کنار آنان گروه‌هایی مانند حزب الله، داعش و القاعده و معامله قرن.

وی با بیان اینکه تهدید کره شمالی برای آمریکا صرفا بمب اتم است که تهدید چندان مهمی نیست بنابراین ایران و گروه‌های مقاومت مهمترین چالش برای آمریکاست افزود: در تمامی سندهای راهبری آنان ایران و محور مقاومت را دشمن اصلی می‌دانند و راهبرد اسرائیل هم همین است؛ مشکل آمریکا یکی با بعد ارزشی و دیگری با بعد تاریخی با ایران است؛ رئیس سرویس اطلاعاتی فرانسه در کتابی آورده است که ملت ایران ملت لجوجی هستند که اگر باورهای دینی هم به آنان اضافه شود خطرناکترین ملت دنیا خواهند بود.

درویش با بیان اینکه اولویت‌های آمریکا کاهش حضور نظامی است ولی مشکل او رفتار ایران است تصریح کرد: آمریکا در وهله اول قصد کنترل قدرت چین و روسیه دارد ولی ایران را هم راستا با این قدرت‌ها می داند. از طرفی دنبال این است که تنها قدرت برتر در منطقه باید اسرائیل باشد ولی ایران و مقاومت مخالف اصلی آن است.

وی با بیان اینکه در فرهنگ راهبردی آمریکا دو دسته در برابر ایران وجود دارند یکی مانند ترامپ که معتقد است که باید این دشمن را از بین ببریم و گروه دیگر مانند اوباما که معتقد است باید او را شکست دهیم و به شریک غیرقابل اعتماد تبدیل کنیم افزود: امروز شکی نیست که ایران قدرت منطقه است؛ ما روند آمریکا در منطقه را متوقف کردیم؛ آمریکا به راحتی صدام و القاعده را برداشتند ولی در سوریه با مانع بزرگی مواجه شدند.

وی تاکید کرد: الان در مخیله آمریکا این مسئله هم هست که اگر با ایران وارد جنگ شود روسیه و چین چه اقدامی می کنند؛ روسیه با اینکه سوریه چندان دشمن قوی برای آمریکا نبود هم وارد شد. 

ترویج مدل مقاومت

درویش با بیان اینکه ایران امروز در حال ترویج مدل مقاومت در منطقه است ولی همه آن هم از قدرت ما ناشی نمی‌شود بلکه از حماقت دشمن هم ناشی شده است افزود: اگر آمریکا به عراق حمله نکرده بود و یا اسرائیل به لبنان حمله نکرده بود گروه‌های مقاومت هم شکل نمی‌گرفت بنابراین حماقت‌های خود دشمنان هم به این مسئله دامن زده و ما باید به درستی از آن استفاده کنیم.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه مذاکره اوباما با ایران به خاطر غنی‌سازی 20 درصد بود زیرا مرحله‌ای از تحول علمی است بیان کرد: نفوذ منطقه‌ای ما لزوما به معنای حضور فیزیکی در عراق و سوریه و یمن نیست بلکه نفوذ در تار و پود قلوب مردم منطقه است و جوانان کشورهای مختلف اسلامی تحت لوای جمهوری اسلامی می‌جنگند.

درویش با بیان اینکه کشورهای وابسته اسلامی یکی از چالش‌های مقاومت است بیان کرد: همچنین استفاده از ظرفیت بخشی از اهل سنت علیه شیعه از راهبردهای دشمنان است و نقش حوزه در اینجا پررنگتر می‌شود زیرا بسیاری از این جوانان مسلمان هستند که تحت تاثیر تبلیغات دچار انحراف فکری شده اند؛ از طرفی چالش دیگر این است که برخی مشکلات داخلی کشور را با حضور در منطقه پیوند می‌دهند و حتی برخی از نخبگان ما هم نسبت به نفوذ منطقه‌ای ما تردید دارند.

درویش با بیان اینکه گروه‌های مقاومت در سیستم سیاسی منطقه پذیرفته شده‌اند اظهار کرد: ما باید به دولت‌های منطقه بقبولانیم که حضور این گروه‌ها به نفع آنان است.

این تحلیلگر مسائل آمریکا با اشاره به اقدامات آمریکا علیه ایران مانند تروریستی خواندن سپاه اظهار کرد: ما نباید از این اقدامات دچار واهمه و ترس شویم و مطمئن باشیم اگر ما قدرت خود را بیشتر کنیم مجبورند ما را بپذیرند و حتی جایزه نوبل به ما بدهند همان طور که وقتی ماندلا در زندان بود او را تروریست می‌نامیدند ولی وقتی به ریاست جمهوری افریقای جنوبی رسید جایزه صلح نوبل به او دادند.

درویش با بیان اینکه دشمنان ها جنگ شیعه و سنی به راه انداخته و برخی هم در داخل با حرف‌های نسنجیده مانند اینکه 5 پایتخت عربی در اختیار ما هست به این مسائل دامن می زنند ادامه داد: یکی از مشکلات ما این است که ما هزینه مقاومت را می‌دهیم ولی دیپلماسی آن و ساز و کار و استلزامات آن را نداریم.

وی تاکید کرد: همچنین در داخل باید در میان مسئولان انسجام در مورد مقاومت وجود داشته باشد و چرایی حضور ما در منطقه تبیین شود زیرا علاوه بر حفظ مرزهای منطقه‌ای الگوئی ارائه کرده ایم که دشمن حماقت در حمله به ایران به خرج ندهد و بداند اشتباه او هزینه‌های زیادی دارد و با شکست مواجه می‌شود.

دشمنی آمریکا شوخی نیست

درویش با بیان اینکه دشمنی آمریکا با ما شوخی نیست تصریح کرد: ما از بعد نظامی جلو رفته‌ایم ولی در ابعاد سیاسی، فرهنگی و اقتصادی جلو نرفته‌ایم و این چالش‌های داخلی را باید برطرف کنیم و از طرفی ما از راهبرد اروپایی‌ها در مورد منطقه هم می‌توانیم استفاده کنیم زیرا راهبرد متفاوتی نسبت به آمریکا دارند.

درویش با بیان اینکه ما باید از اختلاف میان کشورهای عربی بهره‌برداری کنیم اظهار کرد:  موضوعاتی مانند تروریستی خواندن سپاه از مسائلی است که باید از سوی صاحبنظران برای مردم تبیین شود.

وی با بیان اینکه مشکلات داخلی ما ارتباط ناچیزی با دشمنی آمریکا دارد اظهار کرد: اگر آمریکا مشکل‌گشا بودند باید مشکلات مکزیک را حل می‌کردند؛ ما نباید از بیرون انتظار داشته باشیم و بر توان داخلی خودمان تکیه کنیم.

درویش همچینن در مورد تفاوت راهبرد اوباما و ترامپ تصریح کرد: اوباما ایران را به عنوان واقعیت و قدرت پذیرفته بود ولی ترامپ این واقعیت را نمی‌پذیرد؛ اوباما می گفت من هم دوست دارم پیچ هسته‌ای ایران را باز کنم ولی نمی‌توانم؛ به همین دلیل برنامه هسته‌ای ما را پذیرفتند ولی از عربستان نپذیرفتند.

وی با اشاره به نقش ترکیه در منطقه و لزوم استفاده مطلوب از آن افزود: ترکیه کشوری اسلامی است ولی در سوریه دچار بی خردی شدند زیرا تصور نیمی‌کردند که هدف بعد از سوریه خود آنان باشند؛ هدف آمریکا بعد از سوریه برنامه برای تجزیه ترکیه بود و در این صورت ترکیه با تجزیه طلبی کردها با از بین رفتن یک سوم کشورشان مواجه می‌شدند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: ترکیه الان قدرتی است و ما باید از آن استفاده کنیم و ای کاش بقیه کشورهای همسایه ما هم مانند ترکیه بودند که فهم راهبردی بهتری نسبت به کشورهای دیگر همسایه دارد.

یادآور می‌شود این نشست در راستای همایش مقاومت اسلامی از منظر قرآن برگزار شد؛ این همایش قرار است تا بهمن ماه امسال در قم برگزار شود. نشست یادشده یکی از نشست های مجموعه نشست‌های نخستین نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی است که از 28 اردیبهشت ماه شروع شده و تا چهارم خردادماه از ساعت ده تا 13 و 22 تا یک بامداد پذیرای علاقه‌مندان است.

انتهای پیام

captcha