گفتمان‌سازی مقاومت از منظر قرآن کریم در قامت همایش ملی
کد خبر: 3848384
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۳
حجت‌الاسلام یوسفی‌مقدم تشریح کرد؛

گفتمان‌سازی مقاومت از منظر قرآن کریم در قامت همایش ملی

گروه حوزه‌های علمیه ــ رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم از برگزاری همایش ملی مقاومت از منظر قرآن در تاریخ 17 بهمن ماه در قم خبر داد و گفت: شاخصه‌ها، الگوها، دستاوردها و چالش‌های مقاومت از منظر قرآن کریم و گفتمان‌سازی این مقاومت از جمله محورهای همایش است.

همایش ملی «مقاومت از منظر قرآن» برگزار می‌شودبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی‌مقدم، رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم، امروز، 16 مهرماه، در نشست خبری همایش ملی مقاومت از منظر قرآن گفت: شاید این همایش را به همایشی بین‌المللی تبدیل کنیم.

وی با طرح این سؤال که چرا عنوان همایش مزین به نام مبارک قرآن شده است، تصریح کرد: دلیل عمده آن است که قرآن کریم زبان مشترک امت اسلامی است و همه جوامع اسلامی به قرآن به دیده احترام می‌نگرند؛ قرآن کلام الهی است و هر اندیشه‌ای که به قرآن مستند شود، امت اسلامی در برابر آن خاضع و پذیراست.

یوسفی‌مقدم با ذکر اینکه امروز مقاومت مسئله مهم امت و جامعه اسلامی شده است، بیان کرد: مقاومت نیز ضروری امت اسلام و تنها راه حفظ و بقای اسلام در برابر توطئه‌های مخالفان و دشمنان است و بهترین منبعی که می‌تواند کمک کند تا امت اسلامی به ید واحده تبدیل شود قرآن کریم است.

وی با بیان اینکه قرآن، زبان مشترک و مورد اعتقاد همه امت‌ها و مذاهب اسلامی است، لذا قرآن به عنوان منبع اصلی انتخاب شده و همه نشست‌ها و مقالات باید مستند به قرآن باشد، اظهار کرد: قرآن کریم بارها ما را به موضوع مقاومت متوجه و دعوت کرده و به امت اسلامی گوشزد کرده که هیچ گاه نباید از این موضوع غفلت کند؛ قرآن ارزش و ثمرات مقاومت را هم برای ما مطرح و آن را به عنوان فکر و اندیشه ارائه داده است؛ پس بهترین منبع و منهجی که می‌تواند ما را به وحدت اسلامی در عرصه مقاومت بکشاند قرآن کریم است.

برخی آیات مقاومت

یوسفی‌مقدم با اشاره به آیات 111 و 112 سوره مبارکه هود، افزود: قرآن در این آیات بیان فرموده: «فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ وَ مَنْ تَابَ مَعَكَ وَ لَا تَطْغَوْا إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ» تفکر و اندیشه اسلامی در برابر استکبار و استعمار نیاز به استقامت دارد و خدا خطاب به پیامبر(ص) و مؤمنانی که از ایشان تبعیت می‌کنند تأکید بر مقاومت کرده و آن را وظیفه امت اسلامی می‌داند و خداوند خود را گواه و ناظر بر این موضوع می‌داند.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم بیان کرد: در سوره مبارکه فصلت در آیه 30 خداوند فرموده: «إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ» اظهار کرد: براساس این آیه کسانی که فکر و جریان توحیدی را بپذیرند و در این مسیر مقاومت کنند نباید خائف و غمگین باشند و پایان کار آنان هم بهشت خداوند است.

این قرآن‌پژوه ادامه داد: امروز جمهوری اسلامی در جایگاه تنها نظامی است که در برابر استکبار ایستاده و از کیان امت اسلامی محافظت می‌کند، نیازمند مقاومت است؛ مقاومت در داخل و در سطح منطقه‌ای؛ زیرا دشمنان دنبال براندازی نظام هستند.

همکاری 20 مرکز

یوسفی‌مقدم با بیان اینکه 20 مرکز در برپایی این همایش همکاری دارد، تصریح کرد: مبانی و اصول مقاومت از منظر قرآن کریم شامل مبانی و اصول اعتقادی، سیاسی، اخلاقی و فقهی؛ شاخصه‌ها و الگوی مقاومت؛ الگوهای مقاومت؛ دستاوردهای مقاومت از منظر قرآن؛ چالش‌های مقاومت از منظر قرآن کریم و گفتمان‌سازی مقاومت از منظر قرآن کریم از محورهای این همایش هستند.

یوسفی‌مقدم با پرداختن به اینکه مکان برگزاری همایش ملی مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم در قم خواهد بود، اظهار کرد: این همایش 17 بهمن ماه سال جاری در مرکز همایش‌های غدیر برگزار می‌شود.

وی افزود: مهلت ارسال چکیده مقالات و اصل مقالات به دبیرخانه همایش در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن به ترتیب تا اول دی ماه و اول بهمن ماه است.

یوسفی‌مقدم با بیان اینکه ناتوی فرهنگی علیه اندیشه دینی اعم از اسلام و غیر آن وجود دارد و باید بتوانیم قلمرو جبهه مقاومت را توسعه دهیم و در برابر جریانات لائیک بایستیم، افزود: مقاومت موضوع پذیرفته شده در میان امت‌های اسلامی است، ولی دشمنان در سال‌های اخیر دو کار مهم را انجام می‌دهند؛ یکی اینکه آشکارا به جنگ جهان اسلام و منافع امت اسلامی آمده است و علت دیگر اینکه دشمن جریاناتی را ایجاد کرده  که تکفیری هستند.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن گفت: تفکر دین اسلام اعتقاد به حمله و هجوم به هیچ مملکتی نیست بلکه جهاد برای آن است که اندیشه دینی منتقل شود، ولی صلح هم بدون دفاع واقعی ایجاد نمی‌شود.

وی در پایان اظهار کرد: نظام سلطه دنبال تسلیم امت اسلامی است که در عربستان شاهد هستیم، ولی از دید اسلام صلح به معنای تسلیم نیست. برجام صلح با استکبار بود ولی اولین کسی که مانع شد آمریکا بود و حامیان اروپایی آمریکا هم به تعهدات خود عمل نکرده و نخواهند کرد.

انتهای پیام
captcha