به گزارش ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، امروز هشتم خردادماه در کرسی ترویجی «قرآن و مبانی سیاسی مقاومت»، که در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، گفت: فردسازی، جامعهسازی و تمدنسازی اسلامی و در یک کلام دعوت مردم به اسلام در مقیاس جهانی جزء رسالتهای دولت اسلامی است، ولی نظام سلطه چون از این رسالت احساس خطر میکند، آن را برنمیتابد.
مقاومت تعطیلبردار نیست
وی به مفهوم مقاومت اشاره و با بیان اینکه این مفهوم سازهای و نشاندهنده فرایند تحقق مفهوم است، تصریح کرد: مقاومت در دولت اسلامی از نگاه قرآن کریم امری ذاتی برای رهبری، دولت و امت اسلامی است و امری تعطیلبردار نیست. البته ممکن است مصادیق آن تغییر کند، بنابراین تئوری و دکترین و راهبرد دولت اسلامی باید مقاومت و جهاد باشد، همان طور که سبک زندگی فرد و جامعه اسلامی باید جهادی باشد.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه در قرآن کریم واژههای مرتبط با مقاومت در قالب کلماتی مانند اطاعت، صبر، جهاد، زیغ، عوج، فسق، عدل، صراط، مستقیم، عمل صالح، شیطان، وسوسه، ابتلاء، نفی سبیل، ولایت و تقیه بیان شده است، اظهار کرد: مقاومت در سطوح خرد، متوسط و کلان انجام میشود. همچنین این مفهوم مبانی عام و خاص دارد که تقوا، ایمان و استقامت از لوازم مبانی عام است.
وی باورهای سیاسی از قبیل التزام به توحید و اجتناب از طاغوت و لزوم اطاعت از رهبران الهی، فضائل و رذائل سیاسی از قبیل عزت ذلت و قیام لله قیام للنفس و نفی سبیل، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر و تولی و تبری را از مبانی خاص در مورد مقاومت برشمرد و افزود: مقاومت امری راهبردی و تمدنی است که مقاومت علمی، معرفتی و تولید علم مقاومت، مقاومت فرهنگی در برابر فرهنگهای ضددینی، مقاومت نظامی، مقاومت اقتصادی، مقاومت مدیریتی و مدیریت مقاومتی، مقاومت در عرصه الگوهای کشورداری از قبیل الگوی پیشرفت، مقاومت در برابر هرگونه ظلم و بیعدالتی از متعلقات مقاومت است.
لکزایی با اشاره به برخی الگوهای مقاومت سیاسی در قرآن بیان کرد: مقاومت حضرت موسی(ع) در برابر فرعون، مقاومت اصحاب کهف، حضرت ابراهیم در برابر نمرود و پیامبر در برابر مشرکان از جمله الگوهای مقاومت است. همچنین گپ فزاینده، گپ پارالل و گپ کاهنده مراحل مقاومت هستند.
پیروزی نور در برابر ظلمت؛ هدف راهبردی جبهه مقاومت
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه سختی قرین مقاومت است، اظهار کرد: جبهه مقاومت و دولت اسلامی قصد دارد تا مردم و ملتهای اسلامی را به سمت نور هدایت کند، ولی جریان مقابل آن قصد دارد تا مردم را به سمت ظلمت بکشاند. بنابراین مقاومت دولت موظف است تا با گذشت زمان بر جمع طرفداران جبهه نور بیفزاید؛ زیرا ما سه حالت در بحث مقاومت داریم یا اینکه دشمن تسلیم شود؛ یا جبهه مقاومت تسلیم شود و یا توازن در مقاومت ایجاد شود و سطح دشمنی را مراقبت کنیم بیشتر نشود. البته تاکتیکهای راهبردی با رویکرد حفظ خط اصلی عدم تسلیم قابل پذیرش است.
چرا باید مقاومت کنیم
وی با طرح این سؤال که چرا باید مقاومت کنیم، اظهار کرد: زیرا «کلمة الله هی العلیا» است و حق نداریم این شائبه را ایجاد کنیم که کلمه الله علیا نباشد. بنابراین باید در سیر مقاومت تحقق یابد. ضمن اینکه ما ایمان و باور به غیب و ملائکه و نصرت الهی را داریم و دشمن آن را ندارد، پس ویروس ترس وارد تن مقاومت نمیشود.
لکزایی با بیان اینکه آمریکا امروز در صحنه بینالمللی به دنبال امر و نهی به همه ملتهاست، بیان کرد: پذیرش امر و نهی دشمن با عزت و تقوا سازگاری ندارد که نمونههای فراوان آیات قرآن وجود دارند که عزت را مخصوص خدا میداند.
وی با بیان اینکه استقامت در راستای بحث مقاومت است، اظهار کرد: مقاومت برای حفظ دین و دفاع از اسلام، حفظ نهضت، استقامت برای مقابله با مشکلات و تحمل آنهاست و اینکه هر کسی مسئولیت و کارش را درست انجام دهد، مصداق استقامت و مقاومت خواهد بود.
علیا بودن کلمة الله؛ راهبرد دولت اسلامی
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: دولت اسلامی اگر دولت با استقامتی باشد، جهانیان را به اسلام دعوت میکند و به پیامبر تأسی میکند، زیرا پیوستن به اسلام حقیقی امنیت فرد و جامعه را تأمین میکند. دولت اسلامی باید صد سال آینده را ببیند و از دنیا تا آخرت را در نظر داشته باشد؛ ببیند که چه مواردی امنیت دنیوی و اخروی او را تهدید میکند. بنابراین کلمة الله هی العلیا یک راهبرد برای دولت اسلامی است تا «لیظهر علی الدین کله» تحقق یابد و اهمیت علوم انسانی و هر علوم دیگر در اینجا معلوم میشود.
لکزایی با بیان اینکه دشمنان هرگز علومشان را در اختیار ما قرار نخواهند داد، بنابراین باید مقاومت دانشی و معرفتی و علمی داشته باشیم، اظهار کرد: نمیتوانیم سر سفره دشمن بنشینیم و حرف از مقاومت بزنیم، زیرا دشمن علمی که به موفقیت ما بینجامد در اختیار ما قرار نخواهد داد و اگر علمی بدهد، در راستای ضرر ما خواهد بود؛ به صورت ویژه امروز بحث علوم سایبری مطرح است؛ ما با پدیده گوگل روبرو هستیم و گوگل به هیچ دولتی پاسخگو نیست و کنترل آن با آمریکاست؛ گوگل مغز جهان است و هر وقت اراده کند، مطالب و نرم افزارهای دلخواه را حتی از گوشی ما حذف میکند و در خصوصیترین مسائل دخالت میکند.
لکزایی با اشاره به مقاومت معرفتی و فرهنگی ادامه داد: فرهنگ مقاومت باید ایجاد شود؛ فرانسویها علیه گوگل بوک اعلام جنگ کردند، زیرا زبان خودش را بر مبنای انگلیسی قرار داده بود و فرانسه معترض بود که چرا او را حذف کردهاند؛ روسها و چینیها فضای سایبری خود را در برابر دشمن درست کردهاند و هم باید این کار را سامان بدهیم ولی الان در حال مقاومت فرهنگی و علمی نیستیم.
سیاست قورباغه پخته
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه ما در مقاومت اطلاعاتی، امنیتی و نظامی وضع خوبی داریم که ما را حفظ کرده، ولی وضعمان در فرهنگ و اقتصاد خوب نیست، تصریح کرد: دشمن قصد دارد تا با تحریم مرحلهای و سیاست قورباغه پخته ایران را در برابر خود تسلیم کند و جان کشور را بگیرد.
لکزایی ادامه داد: مقاومت مدیریتی و مدیریت مقاومتی قابل استفاده از الگوهایی مانند حضرت یوسف و موسی و پیامبر است. همچنین الگوی مقاومت در سبک زندگی، مقاومت در دولت و جامعهسازی اسلامی و مقاومت در برابر جهانیسازی و مقاومت در برابر هرگونه تجاوز به مملکت اسلامی از دیگر شقوق مقاومت است.
مقاومت با نشستن بر سر سفره دشمن سازگار نیست
این استاد حوزه بیان کرد: اگر عقبنشینی کنیم دشمن ارزشهای خود مانند سند 2030 را بر ما تحمیل خواهد کرد، زیرا سفره جهانی او را تنظیم میکند؛ برخی با علاقه خودشان میدوند و سر سفره میروند، ولی حرف دشمن این است که فلان سند را بپذیر تا ما فلان کار را انجام دهیم؛ بنابراین دولت اگر بخواهد با رویکرد راهبردی به مقاومت بنگرد، باید بحث آموزش و پرورش و اقتصاد و فرهنگ عمومی و جامعهسازی را جدی بگیرد؛ الان که جامعهسازی نمیکنیم، بلکه سلبریتیها و فضاهای مجازی و رسانهها جامعهسازی میکنند و حتی گاهی آگاهی نداریم که دشمن از کدام محورها به ما حمله کرده است.
لکزایی تصریح کرد: زندگی جهاد ابزار و دلیل مقاومت از نگاه قرآن است که از جهاد اکبر به عنوان زیربنا شروع میشود و به جهاد افضل و اصغر میرسد و عرصههای متنوع را درمینوردد و دولت اسلامی چون جوامع اسلامی را راهبری میکند باید برای مقاومت راهبردی برنامهریزی کند تا جامعه اسلامی در برابر سلطهگران برای تحقق توحید و تجلی دین در مقیاس جهانی موفق باشد و کلمة الله حاکم بر همه جهان شود.
شکلدهی مقاومت جهانی؛ راهبرد رهبری
همچنین حجتالاسلام والمسلمین سعید بهمنی، عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، به عنوان ناقد گفت: یکی از ایرادات بحث، ارائه مسئله مقاومت به صورت عام بود، در حالی که باید در مورد مبانی سیاسی مقاومت بحث میشد. ارائهدهنده به جای تعریف مفهوم مقاومت مؤلفههای آن را بیان کرده است. همچنین بر ذاتی بودن مقاومت تأکید دارند که در واقع وجوب تکلیفی بحث مقاومت را شامل میشود.
بهمنی با بیان اینکه مقام معظم رهبری بحث مقاومت را در سطح جهانی به عنوان مطالبه مطرح فرمودهاند، تصریح کرد: از این رو در سطحبندی مقاومت و متوجه دانستن سطح متوسط برای دولت درست نیست و معطوف به مطالبه رهبری نیست.
وی با بیان اینکه شاخصهای نور و ظلمات تبیین نشده و مفهومی کلی است، بیان کرد: این مفاهیم جذاب و جالب است، ولی باید ملاکات آن تبیین شود.
دیپلماسی مقاومت ایجاد شود
همچنین حجتالاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم، رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم، در سخنانی گفت: برخی مفاهیم مانند تعاون و عده نصرت الهی از مواردی است که باید به بحث مقاومت اضافه شود تا کلیدواژههایی به دیپلماسی مقاومت افزوده شود. متأسفانه امروز دستگاه دیپلماسی در بحث دیپلماسی مقاومت دچار سهلانگاری است.
انتهای پیام