ویژگی‌های بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام
کد خبر: 3815870
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۰

ویژگی‌های بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام

گرو.ه فناوری اطلاعات ــ پایگاه جامع قرآنی با ارائه متن قرآن مجید با فهرست‌های گوناگون، ترجمه قرآن به اکثر زبان‌های خارجی، تفاسیر قرآن به زبان فارسی و عربی، دسته‌بندی احادیث تفسیری از تفاسیر روایی شیعی و ارائه تلاوت قاریان مشهور جهان اسلام، بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام به شمار می‌رود.

به گزارش ایکنا؛ جدیدترین محصول و دستاورد مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، پایگاه جامع قرآنی است که بزرگترین وب‌سایت قرآن‌پژوهی جهان اسلام است. از آنجا که امروزه پژوهش‌ها بین‌رشته‌ای است و یک محقق نمی‌تواند فعالیت‌هایش را فقط در موضوعی خاص پیش ببرد، نیاز است تا در حوزه‌های گوناگون به واکاوی بپردازد؛ از این رو فضای مجازی این بستر را فراهم کرده است تا افراد بتوانند در قالب‌های مختلف از پژوهش‌های انجام‌شده در جهان بهره‌برداری کنند. در این میان قابلیت جدید این وب‌سایت این امکان را به کاربر می‌دهد که به مباحث گوناگون دسترسی داشته باشد.

این پایگاه جامع به نشانی quran.inoor.ir بخش‌های مهمی دارد؛ مانند متن قرآن مجید با فهرست‌های گوناگون، ترجمه قرآن به اغلب زبان‌های خارجی، تفاسیر قرآن به زبان فارسی و عربی، دسته‌بندی احادیث تفسیری از تفاسیر روایی شیعی، اعراب قرآن، فرهنگ موضوعی و اعلام قرآن.

پایگاه جامع قرآنی با ارائه متن قرآن مجید با فهرست‌های گوناگون، ترجمه قرآن به اکثر زبان‌های خارجی، تفاسیر قرآن به زبان فارسی و عربی، دسته‌بندی احادیث تفسیری از تفاسیر روایی شیعی، اعراب قرآن، فرهنگ موضوعی قرآن، اعلام قرآن، سوره نامه، آیات مرتبط، آیات مشابه لفظی و ارائه تلاوت قاریان مشهور جهان اسلام، بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام به شمار می‌رود.

پایگاه جامع قرآن یکی از بزرگترین پایگاه‌های قرآن‌پژوهی است. مهمترین اطلاعات ارائه شده در این پایگاه عبارت‌اند از: متن قرآن مجید با فهرست‌های گوناگون، ارائه اطلاعات لازم در مورد سوره‌ها و آیات قرآن مانند ترجمه قرآن به اکثر زبان‌های خارجی، تفاسیر قرآن به زبان فارسی و عربی دسته‌بندی احادیث تفسیری از تفاسیر روایی شیعی، اعراب قرآن شامل تجزیه صرفی، ترکیب نحوی و تحلیل بلاغی، فرهنگ موضوعی، اعلام قرآن، سوره‌نامه و تلاوت قرآن قاریان مشهور جهان اسلام.
 
سوره‎نامه
سوره‎نامه شناسنامه سوره‌های قرآن است. در این بخش برای قرآن و هر‎یک از سوره‌ها شناسنامه‌ای منسجم با سرفصل‌های یکدست از منابع تفسیری و علوم قرآنی تدوین و تلاش شده اطلاعات کامل و جامع سوره از منابع معتبر گردآوری و با حذف موارد تکراری و تکمیل کمبود‌ها با متنی هماهنگ ارائه شود.

اعراب قرآن
اعراب قرآن جدیدترین قرآن‌پژوهی هوشمند در زمینه صرف، نحو و بلاغت است. در این برنامه یک‌ دوره اعراب کامل قرآن به صورت ماشینی و دستی ارائه شده است. تجزیه صرفی و ترکیب نحوی قرآن با قابلیت دسته‌بندی تگ‌های صرفی و نمایش پیکره نحوی با جست‌‌وجوی ترکیبی و ارائه بلاغت قرآن به شیوه درختی با اتصال به آیات نمایش داده می‌شود.

اعلام قرآن
اعلام قرآن از پژوهش‌های نوین این پایگاه است. یکی از عوامل کلیدی در تفسیر قرآن شناسایی دقیق اعلام صریح و غیرصریح است. در این بخش اعلام موجود در آیات با استناد به تفاسیر مهمی چون مجمع‌البیان طبرسی و جامع‌البیان طبری استخراج و در۲۴ گروه دسته‌بندی‌ شده است. علاوه بر آن، هر علم با ارجاع به اعلام مرتبط و اتصال مقاله‌ای به آن، به صورت گسترده‌تر معرفی شده است. همچنین، امکان لینک اعلام به پایگاه نورمگز و نورلایب وجود دارد.

یکی از امکانات این وب‌سایت، امکان دسترسی به سایر پایگاه‌های مرکز تحقیقات کامپیوتری اسلامی است که این ارتباط دوجانبه و از حیث محتوایی با هم در ارتباط هستند. فرهنگ موضوعی از دیگر بخش‌های مهم برنامه به شمار می‌رود. در این قسمت دو فرهنگ موضوعی مستقل به زبان فارسی و عربی ارائه شده است. ارائه موضوعات قرآن با ساختار درختواره و دسته‌بندی علمی آن‌ها این امکان را فراهم ساخته تا کاربران با استفاده از آن به کلیه موضوعات، نمایه‌ها و کلیدواژگان قرآن و آیات مربوط به آن‌ها دسترسی داشته باشند. این فرهنگ دو مدخل دارد. یکی از طریق درختواره و کلیدواژه و نمایه و موضوع به کلیه آیات دسترسی می‌یابد و دیگری از طریق آیه به کلیه موضوعات و نمایه‌ها و تک‌واژگان ذیل آن آیه دسترسی پیدا می‌کند.
 
آیات مرتبط از دیگر بخش‌های این پایگاه است. در این بخش کلیه آیاتی که با هم ارتباطی در متون تفاسیر موجود در برنامه داشته‌اند به صورت هوشمند شناسایی می‌شود و در اختیار قرار می‌گیرد. از آنجا که مفسران برای تفسیر آیه به آیات دیگر قرآن استناد یا استشهاد می‌کنند شناسایی این آیات کاربرد ویژه‌ای خواهد داشت، به ویژه در تفاسیری که با گرایش تفسیر قرآن به قرآن نگارش یافته است.
 
یکی دیگر از بخش‌های این پایگاه آیات لفظی است. استخراج آیات قرآن با استفاده از ابزار موتور جست‌وجو‌های پیشرفته خدمتی نوین است که با استفاده از آی‌تی میسر شده و موجب آسانی پژوهش شده است. تلاوت قرآن قاریان مشهور جهان اسلام از دیگر بخش‌های این پایگاه است. در بخش چند رسانه‌ای پایگاه جامع قرآن هم می‌توان تلاوت آیه را از ۲۳ قاری بنام جهان اسلام گوش کرد. این تلاوت‌ها شامل انواع مختلف از قبیل ترتیل، تحدیر و تحقیق است.
 
علاوه بر این، متن قرآن مجید با فهرست‌های گوناگون از قابلیت‌های این پایگاه است. در این پایگاه متن کامل قرآن کریم با رسم‌الخط عثمان طه و نیریزی و امکان تغییر اندازه قلم نمایش همراه با فهرست‌های الفبایی، ترتیب زمان نزول و مکان نزول و امکانات متنوع نمایشی در اختیار کاربران قرار دارد.
 
گسترده‌ترین و مهمترین بخش پایگاه کارتابل ترجمه و تفسیر است. در این بخش با انتخاب هر آیه از قرآن می‌توان ترجمه آن را از ۱۰۸ عنوان ترجمه به ۲۶ زبان مشاهده کرد. در بخش تفسیر نیز با انتخاب هر آیه می‌توان آرای تفسیری مفسران را در ذیل آیه مطالعه کرد. دراین بخش متن بیش از هزار جلد تفسیر در اختیار کاربران است.
 
یادآور می‌شود آمار ترجمه و تفسیر در پایگاه در حال به‌روزرسانی است که ترجمه تا ۲۰۰ عنوان و تفسیر تا سه هزار جلد قابلیت ارتقا دارد.
 
انتهای پیام
captcha