سه صفتی که باعث بی‌ارزشی انسان می‌شود
کد خبر: 3819923
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۶

سه صفتی که باعث بی‌ارزشی انسان می‌شود

گروه معارف ــ حجت‌الاسلام صابری‌اراکی با بیان روایتی از امام جعفر صادق(ع) به تشریح سه صفت رذیله که باعث بی‌ارزشی انسان می‌شود، پرداخته است.

حجت‌الاسلام ابوالفضل صابری‌اراکی، عضو جامعه مبلغان کشور در گفت‌وگو با ایکنا از استان مرکزی، درباره صفات و عاداتی که موجب بی‌ارزشی انسان می‌شوند، گفت: امام جعفر صادق(ع) می‌فرمایند: سه چیز باعث می‌شود که انسان بی‌ارزش شود و در نگاه دیگران قدر و منزلتی نداشته باشد. اولین صفت حسادت ورزیدن است یعنی افراد حسود نتیجه و ثمره حسادتشان بی‌ارزشی خود آنان است، کسی که آرزویش زوال نعمت برای دیگران باشد و به عبارتی بدخواه دیگران باشد، برای این شخص خیری نخواهد بود و همگان به چشم یک انسان بی‌ارزش به وی می‌نگرند.

وی افزود: یکی از آثار منفی در رفتار که جزو رذائل اخلاقی محسوب می‌شود و باعث بیماری روحی یا حتی جسمی می‌شود، «حسد» یا «حسادت» است. رفتاری که باعث برهم‌ریختگی ذاتی و زندگی می‌شود، حسادت لایه‌های پنهان فراوانی دارد که گاهی فرد حسود از آن غافل است. حسد در قالب‌های مختلفی همچون: گفتار، کردار، رفتار، فعل و انفعالات روحی، و گاهی در اشکالی که تشخیص آن مشکل است، بروز می‌کند و به دلیل دارا بودن آثار سوء فردی و اجتماعی، رفع و دفع آن بر شخص حسود واجب است.

عضو جامعه مبلغان کشور در ادامه بیان کرد: دومین صفتی که امام صادق(ع) بیان می‌دارند و سبب بی‌ارزشی فرد می‌شود «سخن‌چینی» است. کسانی که سخن‌چینی می‌کنند انسان‌های بی‌ارزشی هستند چرا؟ زیرا افراد سخن‌چین به نقطه‌ای می‌رسند که جامعه برایشان هیچ‌گونه ارزشی قائل نیست. هرکس حرف دیگران را برای شما بیاورد بدانید که حرف شما را هم برای دیگران خواهد برد و به نظر می‌رسد این موضوع یک بیماری است که گریبان بعضی از افراد را گرفته است.

صابری‌اراکی اظهار کرد: یکی از آفات زبان که در اخلاق اسلامی از رذایل اخلاقی به شمار می‌رود سخن‌چینی یا نمّامی است. سخن‌چینی غالبا به این گفته می‌شود که سخن کسی را که پشت سر دیگری گفته به وی باز گوید، مثلا بگوید فلانی درباره تو چنین و چنان گفت؟ یا نسبت به تو چنین و چنان کرد، و بدین‌سان نوع خاصی از افشاء سر و پرده‌دری و متضمن فساد یا بدگوئی و سعایت است.

وی گفت: قرآن مجید در نکوهش سخن‌چینی می‌فرماید: «وَیْلٌ لِکُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ»؛ وای بر هر عیب جوی سخن چین. (سوره همزه،1)، در مورد دیگر می‌فرماید: «هَمّازٍ مَشّاءٍ بِنَمیمٍ»؛ از کسانی که بسیار عیب‌جو و سخن‌چین هستند پیروی مکن. (سوره قلم، ۱1) و در آیه دیگر می‌فرماید: «عُتُلٍّ بَعْدَ ذلِکَ زَنیمٍ»؛ سخن‌چین کینه‌توز و پرخور و خشن و بدنام است. (سوره قلم، ۱۳)

صابری‌اراکی تصریح کرد: سومین صفتی که از نگاه حضرت جعفربن‌محمد(ع) سبب بی‌ارزشی افراد می‌شود، سبک‌سری و بی‌فکری است یعنی کسانی که سبک‌سر هستند و امورشان را با بی‌فکری انجام می‌دهند. متأسفانه در جامعه با افرادی روبرو می‌شویم که کارهایی را انجام می‌دهند که بعضا بچه‌ها قادر به تشخیص بدی و سبکی آن کار هستند ولی آن فرد متوجه نیست، خب این افراد در جامعه بی‌ارزش خواهند بود که البته این بی‌فکری مصادیق گسترده و متنوعی دارد، مثلاً کسانی که بی‌فکر ازدواج می‌کنند، بی‌فکر تحصیل می‌کنند و وارد دانشگاه و رشته‌ای می‌شوند، بی‌فکر صحبت می‌کنند و ارتباط برقرار می‌کنند و موارد فراوان دیگری که می‌توان بیان کرد.

انتهای پیام

 

captcha