پیشگیری‌ از بیماری‌های تنفسی در سفر حج
کد خبر: 3822496
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۳
بایسته‌های سلامت حج/۶

پیشگیری‌ از بیماری‌های تنفسی در سفر حج

گروه سلامت ــ مشکلات تنفسی از بیماری‌های رایج در سفر حج است که با تدابیری قابل پیشگیری است.

شش تیرماه///پیشگیری‌از بیماری‌های تنفسی در سفر حجبه گزارش ایکنا، از بیماری‌هایی که در ایام حج به شدت در میان زائران رایج می‌شود و حتی عوارض آن پس از بازگشت به ایران نیز همچنان ادامه پیدا می‌کند، بیماری‌های تنفسی است. این بیماری عمدتاً در مشعرالحرام آغاز و در ایام ترشیق و پس از آن نیز ادامه می‌یابد و در شرایط تراکم چادر‌های منی منتشر می‌شود. خستگی و استرس دو عامل بسیار مهم بوده که انتشار بیماری را تسریع می‌کند. هرچه بدن آماده‌تر و تغذیه بهتر باشد و مایعات بیشتری مصرف شود، ابتلا کمتر خواهد بود.
پیشگیری از سرماخوردگی و گسترش آن
از نزدیک شدن به افراد مبتلا، روبوسی و دست دادن به آنها و نیز از حضور در میان مبتلایانی که هنگام سرفه و عطسه جلوی بینی و دهان خود را نمی‌گیرند خودداری کنید.
هنگامی که از بیرون برگشته و برای استراحت به اتاق‌های خود می‌روید به این نکته توجه کنید که با بدن گرم و عرق‌کرده مقابل باد پنکه یا هوای سرد کولر‌های گازی قرار نگیرید؛ چرا که دچار سرماخوردگی شده و ممکن است تا چند روز در بستر مانده و از انجام اعمال باز بمانید.
هنگام ورود به محل استراحت، بلافاصله به نوشیدن آب سرد نپردازید، زیرا شما را بیمار کرده و بهتر است از نوشیدن آب سرد در حالت تعریق بدن اجتناب کنید.
از قرار دادن بدن در معرض باد پنکه یا باد مستقیم کولر خودداری کنید.
به هنگام اتمام طواف و قبل از ورود به مسعی که خنک‌تر از بیرون است، باید کمی استراحت کرد تا عرق بدن خشک شود و سپس سعی خود را شروع کنید.
استفاده از ماسک(در صورتی که در بین زوار هم‌اتاقی ابتلا به سرماخوردگی باشد) جلوی بینی و دهان و رعایت فاصله حداقل یک متر از مبتلایان.
استفاد‌ه از تهویه طبیعی پنجره‌ها و درب‌ها بسیار مفید است.
استراحت در هتل و کاهش تردد‌های بیهوده
مراجعه به پزشک در صورت بروز علایم عطسه، سرفه، آب ریزش بینی، تب و ...
مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین C
نکاتی جهت بهبود بیماری‌های تنفسی
واکسن آنفلوآنزا، به ویژه برای افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، ریوی، کلیوی، کبدی، دیابت و افراد مسن از ابتلا به بیماری وخیم جلوگیری می‌کند. همچنین واکسن پنومواکس به ویژه در افراد مبتلا به سینوزیت و برونشیت مزمن قلبی و عروقی می‌تواند در پیشگیری از اشکال وخیم بیماری مفید باشد.
در صورت ابتلا به بیماری‌های تنفسی با نوشیدن مقدار زیاد مایعات گرم(مانند چای کم‌رنگ) و خودداری از نوشیدن آب یخ و نوشابه‌های سرد، خوردن غذا‌های سنگین، چرب تند، و سرخ کرده به درمان بیماری‌ خود کمک کنید.
استراحت کافی باعث تقویت سیستم دفاعی بدن شده و در مقابل بیماری، عاملا مؤثری به شمار می‌رود. تقسیم اوقات روز و شب برای انجام اعمال، عبادات، استراحت و ... منطقی‌ترین راه برای حفظ سلامتی زائران به شمار می‌رود، بهره‌مندی از عبادات با نشاط در گرو جسم و روان سالم و شادابی است.
با استراحت کافی و پرهیز از خستگی ناشی از رفت و آمد بی‌جا در کوچه و بازار، زمینه بهبودی را فراهم کنید، در ضمن مراقب باشید که هنگام عطسه و سرفه حتما مقابل دهان و بینی را با دستمال گرفته تا دیگران را مبتلا نکنید، بدیهی است که مراجعه مکرر به پزشک کارساز نیست و بایستی اجازه داد تا دوره بیماری طی شود.
طول دوره این بیماری به طور متوسط ۷ تا ۸ روز است، لذا به دنبال داروی مسکن نباشید، برخی از زائران در عرفات و منی، به درمانگاه‌های عربستان هجوم آورده تا داروی خارجی دریافت کنند، توجه داشته باشید که این دارو‌ها کارساز نبوده و در عمل، حضور در صف‌های طولانی موجب بدتر شدن حال شما می‌شود، اکثر این گرفتاری‌ها ویروسی یا آلرژیک بوده و نیازی به مصرف آنتی بیوتیک ندارد.
غرغره و استنشاق آب نمک(یک بسته در یک بطری کوچک) در بهبودی علایم بسیار مؤثر است. ضمن اینکه مصرف سیب بهبودی را تسریع می‌کند و در زمان ابتلا، سوپ بدون ادویه و فلفل را مصرف کنید.
کسانی که سابقه سینوزیت، برونشیت، آسم و گرفتاری مزمن ریوی دارند، طول مدت بیماری آن‌ها طولانی‌تر خواهد بود.
واکسن آنفلوآنزا، به ویژه برای افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، ریوی، کلیوی، کبدی، دیابت و افراد مسن از ابتلا به بیماری وخیم، جلوگیری می‌کند. همچنین واکسن پنومواکس به ویژه در افراد مبتلا به سینوزیت و برونشیت مزمن قلبی و عروقی می‌تواند در پیشگیری از اشکال وخیم بیماری مفید باشد.
انتهای پیام
captcha