اقدامات سلامتی ویژه اعمال عمره تمتع
کد خبر: 3826387
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۳
بایسته‌های سلامت حج/14

اقدامات سلامتی ویژه اعمال عمره تمتع

گروه سلامت ــ زمان‌های انجام اعمال عمره تمتع به دلیل تراکم زیاد جمعیت در حین طواف از جمله زمان‌هایی است که ممکن است زوار بیشترین آسیب را ببیند لذا توجه به نکات بهداشتی ویژه این اعمال می‌تواند حفظ سلامت زوار کمک کند.

نکات بهداشتی ویژه اعمال عمره تمتعبه گزارش ایکنا؛ زائران در هر زمانی که بخواهند وارد شهر مقدس مکه می‌شوند، باید در یکی از مساجد جحفه یا شجره محرم شوند، سپس وارد مکه مکرمه شده و به طواف خانه خدا بروند، نماز طواف و سپس سعی بین صفا و مروه را به جا بیاورند و پس از تقصیر از احرام خارج و از آن پس منتظر ایام تشریق شوند تا حج تمتع را به جا بیاورند.
زائران در طول انجام این اعمال که عمره تمتع نام دارد حتما لازم است به نکاتی که به سلامت آنان کمک می‌کند، توجه کنند.
جهت رفتن به طواف از مدیران کاروان بخواهید که پس از استراحت و در زمان مناسب، زائران را به طواف ببرند. در طواف به دلیل ازدحام حتما سالخوردگان و ناتوانان را همراهی کنید. اگر چیزی در دست داشتید و در طواف به زمین افتاد، برای برداشتن آن خم نشوید، زیرا ممکن است زیر دست و پا بروید، لذا سعی کنید در موقع طواف چیزی در دست و همراه نداشته باشید.
به دیگر زائران نیز فشار نیاورید در نقطه شروع طواف بیشترین فشار و تراکم جمعیت وجود دارد؛ در آنجا بیشتر از خود مواظبت کنید؛ پیشنهاد می‌شود دست‌ها را به حالت قنوت حایل سینه و پهلو‌های خود کنید، از حرکات بیهوده اجتناب کنید، این اعمال موجب تراکم و آسیب‌دیدگی می‌شود.
در زمان طواف از پای خود نیز محافظت کنید، حتماً قبل از محرم شدن ناخن‌های پای خود را کوتاه کنید تا در تراکم جمعیت موجب آزردگی پشت پای زائران دیگر نشوید.
در طواف مستحبی از ماسک استفاده کنید، در تعداد دور‌های طواف شک نکنید و وسواس به خرج ندهید و پس از اتمام طواف سعی نکنید بلافاصله از جمعیت خارج شوید، در فاصله کمی دورتر از مقام ابراهیم(ع) به راحتی می‌توانید از جمعیت طواف کننده، جدا شوید.
محل سجده خود را تمیز و حتما از سجاده استفاده کنید.
انتهای پیام
captcha