خیران برای توسعه بانك عمومی خون بند ناف پژوهشگاه رویان همكاری كنند
کد خبر: 3824793
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۴

خیران برای توسعه بانك عمومی خون بند ناف پژوهشگاه رویان همكاری كنند

گروه اجتماعی ــ عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی از خیران برای توسعه بانك عمومی خون بند ناف دعوت كرد و گفت: از خیران می‌خواهیم در حوزه سلول‌های بنیادی و ارتقای سلامت مردم كاری انجام دهند تا بتوانیم بانك عمومی را توسعه دهیم.

به گزارش ایكنا از فارس، مرتضی ضرابی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی و مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های این پژوهشگاه امروز، 15 تيرماه در نشست خبری با خبرنگاران در شيراز گفت:‌ مركز تحقیقات سلول‌های بنیادی جهاد دانشگاهی در سال 84 به‌همت زنده یاد كاظمی آشتیبانی، بنیانگذاری پژوهشگاه رویان، راه‌اندازی شد.

وی افزود:‌ در اوایل دهه 80 در رویان تحقیقاتی درخصوص سلول‌های بنیادی شكل گرفت كه به عنوان خدمت در عرصه پزشكی در حال فعالیت است چرا كه امروزه طب به سمتی می‌رود كه بتواند از سلول درمانی و مكمل دارو درمانی استفاده كند.

ضرابی یادآور شد: در كشورهای اروپایی و آمریكا این كار شروع شد و یكی از چالش‌های جدی بحث مسائل اخلاقی همین موضوع شبیه‌سازی بود كه همواره این دغدغه وجود داشت كه به عنوان یك ابزار درست استفاده نشود لذا مرحوم آشتیانی نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب نوشتند كه پژوهشكده وارد عرصه می‌شود و این نگرانی‌ها وجود دارد كه مقام معظم رهبری فرمودند این هدف را دنبال اما مراقب باشیم شبیه‌سازی اجزای انسانی منجر به شبیه‌سازی انسان نشود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان اظهار كرد: امروز دانش سلول‌های بنیادی به سمتی می‌رود که با استفاده از این سلول‌ها بتوانند بافت‌های مختلف ایجاد کنند.

وی به تعریفی از سلول‌های بنیادی پرداخت و گفت: هر سلولی که دو ویژگی همزمان داشته باشد یعنی هم قدرت خودنوزایی داشته و سلول مشابه خود را تولید کند و هم بتواند تخصصی شود و به یک سلول دیگر تبدیل شود به آن سلول بنیادی می‌گویند و بر این اساس سلول‌های بنیادی را تقسیم‌بندی می‌کنند که این سلول بنیادین را از کجا به دست می‌آوریم از جنین یا فرد بالغ یا از خون بند ناف می‌توانیم سلول بنیادین جداسازی کنیم.

ضرابی با بیان اینكه یکی از منابع سلول‌های بنیادی خون‌ساز مغز استخوان است، گفت: منبع دیگر خون محیطی و دیگری هم خون بند ناف است كه در بند ناف و جفت جریان دارد و جفت و بند ناف یک مجرای ارتباطی میان مادر و جنین در دوران بارداری است و این جفت و بند ناف مملو از خونی است که دارای سلول‌های بنیادی است که اگر این خون جمع‌آوری شود می‌تواند در درمان بیماری‌هایی که منشأ خونی دارند مورد استفاده قرار گیرند.

وی گفت: چون خون بند ناف به راحتی قابل جمع‌آوری بوده و مملو از سلول‌های بنیادین است به همین علت بانک‌های خون بند ناف در دنیا شکل گرفته‌اند تا این ذخیره‌سازی را انجام دهند.

ضرابی با یادآوری اینكه كار جمع‌آوری خون بند ناف باید بلافاصله بعد از تولد نوزاد شكل بگیرد كه زمانی بین 5 تا 10 دقیقه مهلت دارد، گفت: این جمع‌آوری بسیار مهم است و اگر دقت نشود ممکن است آلودگی رخ دهد و فقط یک بار ممکن است این کار انجام شود.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی با بیان اینكه بانک‌های خون بند ناف به دو شکل عمومی یا خصوصی هستند، گفت: در بانک عمومی خون بند ناف معمولاً خانواده‌هایی که در آستانه تولد فرزند هستند می‌آیند نمونه خون بند ناف خود را اهدا می‌کنند ولی در بانک خصوصی این نمونه را برای خود ذخیره می‌کنند كه در كشورمان هم بانك عمومی هم بانك خصوصی داریم.

وی اظهار كرد: در بانک عمومی خون بند ناف در دنیا حدوداً 800 هزار نمونه و در بانک خصوصی بیش از 5 میلیون نمونه در ذخیره شده است و از این مسئله حدود 40 هزار پیوند تاکنون انجام گرفته است.

ضرابی با تأكید بر اینكه این مركز بانك خون بند ناف جهاد دانشگاهی تنها بانكی در كشور است كه هم بانك عمومی و هم خصوصی داردف گفت: بزرگترین بانك خون بند ناف در خاورمیانه هستیم و بیش از یك‌صد و 10 هزار نمونه داریم كه بزرگترین ظرفیت سلولی را در سطح خاورمیانه داریم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان با بیان اینكه در همه دنیا بانک‌های عمومی توسط دولت یا مراکز خیریه حمایت می‌شوند، گفت: برای اینکه بانک عمومی توسعه پیدا کند دولت باید اعتباری بگذارد بنابراین اگر دولت اعتباری بگذارد می‌توانیم بانک عمومی را توسعه دهیم. در مقطعی دولت برای این كار کمک کرد اما بعد از آن اعتباری برای توسعه بانک عمومی اختصاص نداده است ولی بانک خصوصی هزینه را چون خود خانواده‌ها دارند پرداخت می‌کنند، توسعه یافته است.

وی خیران برای توسعه بانك عمومی خون بند ناف جهاد دانشگاهی دعوت كرد و گفت: در بسیاری از استان‌ها خیران به این مسئله ورود كرده‌اند و از آنان خواسته‌ایم كه در حوزه سلول‌های بنیادی و ارتقای سلامت مردم كاری انجام دهند تا بتوانیم بانك عمومی را توسعه دهیم.

ضرابی با تصریح اینكه این پژوهشگاه بانك اطلاعاتی ژنتیكی سلولی دارد، گفت: هر سلولی كه ذخیره می‌شود باید یك شناسنامه داشته باشد كه بتوان تشخیص داد زمان استفاده به فرد گیرنده قابل پیوند است یا خیر.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی از فعالیت دفتر نمایندگی بانك خون بند ناف در 31 استان كشورمان خبر داد و گفت: استان فارس جزو دفاتر پیش‌رو است كه فعالیتش را از سال 87 آغاز كرده است و تاكنون از 110 هزار نمونه، بیش از 11 هزار نمونه سهم استان فارس است.

وی با بیان اینكه همچنین دو دفتر در عمان و عراق داریم كه ذخیره‌سازی خون بند ناف آنان را در كشورمان انجام می‌دهیم، گفت: به دلیل اهمیتی كه خون بند ناف دارد، از دو سال پیش سازمان بهداشت جهانی یک روز را به عنوان روز جهانی بند ناف معرفی کرده است.

ضرابی با تصریح اینكه علاوه بر خون بند ناف، پرده جنینی هم وجود دارد كه آن را هم جمع‌آوری می‌كنیم، گفت:‌ نوع دیگر سلول بنیادی که از خود بند ناف قابل جداسازی است، سلول بنیادی مزانشیمی است در دنیا از این سلول بنیادی در بیماری‌هایی که منشأ عصبی دارند استفاده می‌شود و هنوز این خدمات را ارائه نمی‌کنیم اما برنامه داریم امسال اضافه کنیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان بیان كرد: یکی از کارهای بسیار مهمی که در مجموعه پژوهشگاه رویان انجام شد، بحث استفاده از سلول‌های بنیادی در بیماری‌های غیرخونی است. کاربرد سلول‌های بنیادی خون بندناف بیشتر در بیماری‌هایی است که منشأ خون دارند ولی در دنیا معتقدند پتانسیل درمان بیش از 70 بیماری با سلول‌های بنیادین وجود دارد.

وی با بیان اینكه برخی از کودکانی که فلج مغزی هستند، درمان را با استفاده از خون بند ناف شروع کرده‌اند، گفت: در مرکز طبی کودکان برای بچه‌های 4 تا 14 سال که دچار فلج مغزی بوده‌اند کار تحقیقاتی شروع کردیم؛ مرحله اول انجام شده است و نتایج آن بسیار رضایت‌بخش است و امیدواریم در کودکان این چنینی از سلول درمانی بتوانیم برای افزایش توانمندی آنان استفاده كنیم.

ضرابی در ادامه سخنان خود با تصریح اینكه بانك عمومی خون بند ناف در كشورمان در بیمارستان شریعتی، سازمان انتقال خون و پژوهشگاه رویان وجود دارد، گفت: در بانك عمومی 15 هزار نمونه و به طور كلی در بانك خصوصی و عمومی بیش از 110 هزار نمونه ذخیره‌سازی در كشورمان داریم كه بزرگترین ظرفیت سلولی خاورمیانه است.

وی به تمام خانواده‌هایی كه در آستانه تولد نوزادشان هستند توصیه كرد كه ذخیره‌سازی خون بند ناف فرزندشان را انجام دهند و گفت: این كار یك بیمه بیولوژیك است و هر كسی كه تطابق ژنتیكی داشته باشد می‌تواند از این نمونه بهره‌برداری كند و اگر مادری دارد بارداری مجدد را تجربه می‌كند قطعاً توصیه می‌کنیم که این کار را انجام دهد.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی با بیان اینكه بین 20 تا 25 می‌توان این سلول‌ها را نگه‌داری كرد، گفت: چون تجربه بانك‌های خون بند ناف بیش از 22 یا 23 سال نیست، هنوز تجربه‌ای نداریم كه می‌توان بیشتر از این زمان‌، این سلول‌ها را نگه‌داری كرد یا خیر و فعلا استاندارد جهانی همین 25 سال است.

وی گفت: برای استفاده از سلول بنیادی خون بند ناف باید تطابق ژنتیكی وجود داشته باشد ولی برای استفاده از بافت بند ناف كه سلول‌های مزانشیم از آن استخراج می‌شود نیازی به تطابق ژنتیكی نیست به خاطر همین است که اکنونی که بند ناف می‌گیریم سلول‌های مزانشیم جدا کرده و برای 10 کودک فلج مغزی استفاده می‌کنیم، چون نیازی به تطبیق ژنتیکی ندارد.

ضرابی یادآور شد: در حال حاضر به جز بیماری‌های خونی و بیماری‌های عصبی در بیماری‌هایی مثل مانند دیابت، پارکینسون و آلزایمر، سکته قلبی، سکته مغزی کارآزمایی بالینی از این سلول‌ها استفاده می‌شود و پیش‌بینی این است که ظرف 3 تا 5 سال آینده بتوانیم در این زمینه‌ها خدمات سلول درمانی ارائه دهیم

وی همچنین به هزینه‌های ذخیره‌سازی خون بند ناف اشاره كرد و گفت: به دلیل نوسات نرخ ارز، هزینه این كار در سال جاری به 3 و نیم میلیون تومان و هزینه شارژ سالیانه نیز به 160 هزار تومان رسیده است اما امكان تقسیط هزینه‌ها و استفاده از تسهیلات وام بانكی به میزان 3 میلیون تومان را فراهم كرده‌ایم و برای خانواده‌هایی كه بیمار دارند نیز تخفیف‌های خاصی گذاشتیم تا هیچكس به دلیل مشكلات مالی از خدمات خون بند ناف محروم نشود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان اضافه كرد: دفتر استان فارس در این زمینه فعال بوده است و توانسته خیلی از خانواده‌هایی كه نیاز به حمایت داشته‌اند را معرفی كند.

وی گفت: در سال گذشته بیش از 400 میلیون تومان به خانواده‌هایی كه نیاز به كمك داشتند برای ذخیره‌سازی خون بند ناف و حتی پیوند هزینه كردیم.

ضرابی در عین حال این نكته را یادآور شد كه تعداد مراکز پیوند ما کم است و بسیاری از بیماران می‌آیند و سلول هم پیدامی‌کنیم ولی جایی نیست که پیوند انجام دهیم البته بعد از طرح تحول سلامت وزارت بهداشت همت کرد و تعداد این مراکز افزایش پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی در ادامه سخنان خود در خصوص راه‌اندازی مركز سلول درمانی استان فارس نیز گفت: یكی از هماهنگی‌هایی كه در این سفر با جهاد دانشگاهی فارس انجام می‌دهیم استفاده از ظرفیت خوب فارس در بحث پزشكی است كه در شیراز اعلام آمادگی كردیم تا بتوانیم با همكاری جهاد دانشگاهی و پژوهشگاه رویان‌، خدمات سلول درمانی در برخی از بیماری‌ها مانند بیماران پوستی و ارتوپدی ارائه دهیم كه مجوز آن توسط وزارت بهداشت صادر شده است.
وی همچنین به فعالیت درمان ناباروری پژوهشگاه رویان اشاره كرد و گفت: بزرگترین سایت درمان ناباروری كه در آن همه روش‌های درمان ناباروری صورت می‌گیرد، در پژوهشگاه رویان قرار دارد و سالانه خدمات بیش از 7 هزار سیکل درمان ناباروری در پژوهشگاه ارائه می‌شود و شرایط ارائه خدمات به نحوی است که در حال حاضر نه تنها مردم کشورمان بلکه از سایر کشورها هم می‌آیند و از خدمات درمان ناباوری پژوهشکده رویان استفاده می‌كنند.

ضرابی افزود: از 46 کشور دنیا بیمار برای دریافت خدمات درمان بیماری ناباروری حضور یافته‌اند و تاکنون بیش از 500 زوج خارجی از خدمات درمان ناباروری رویان استفاده کرده‌اند كه شانس موفقیت درمان ناباروری در این روش‌ها مطابق کشورهای پیشرفته است یعنی 35 تا 40 درصد شانس موفقیت است.
انتهای پیام

captcha