آغاز نشست بین‌الافغانی در دوحه
کد خبر: 3825084
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۵

آغاز نشست بین‌الافغانی در دوحه

گروه بین‌الملل ــ نشست بین‌الافغانی به میزبانی قطر و میانجی‌گری آلمان از امروز، 16 تیر برای دو روز در شهر دوحه آغاز شده است.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری «کوکچه‌پرس» افغانستان؛‌ 15 تیرماه تعدادی از شخصیت‌های سیاسی،‌ فعالان مدنی و خبرنگاران افغانستانی در قالب یک هیئت برای شرکت در این نشست عازم قطر شدند.

هفتمین دور مذاکرات صلح بین طالبان و آمریکا با آغاز این نشست متوقف شده است و قرار است از 18 تیر ادامه یابد.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان در توئیتی، نشست بین‌الافغانی را مهم خوانده و گفته است که به دلیل برگزاری این نشست، مذاکرات با طالبان را برای دو روز متوقف کرده است.

پیش از این حکومت افغانستان گفته بود از جزئیات این نشست بی خبر است و هیئتی به آن نمی‌فرستد، ولی براساس تصاویر منتشر شده، نادر نادری (رئیس کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی)، شهرزاد اکبر (معاون شورای امنیت ملی)، عبدالمتین بیگ (رئیس اداره‌ مستقل ارگان‌های محلی) و تیمور شاران (معاون این اداره) در نشست بین‌الافغانی دوحه حضور دارند.

سخنگوی ریاست‌جمهوری نیز در این باره گفته بود که ممکن است برخی چهره‌های حکومتی براساس ظرفیت‌های شخصی‌ خود در نشست دوحه شرکت کنند، ولی نماینده رسمی حکومت نخواهند بود.

شروع نشست بین‌الافغانی در «دوحه»

طالبان نیز چندی قبل اعلام کرده بود که با نمایندگان حکومت کابل گفت‌وگو نمی‌کند. در همین حال، وحید عمر، مشاور ارشد رئیس‌جمهور در امور روابط عامه و استراتژیک افغانستان گفت: افرادی که به قطر رفته‌اند درباره وضعیت کنونی افغانستان با طالبان بحث و تبادل نظر خواهند کرد.

وی از ارتباط نزدیک میان حکومت افغانستان و ایالات متحده آمریکا خبر داد و افزود: اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان حدود یک‌ ساعت و نیم با خلیل‌زاد در این رابطه صحبت کرده و وی نیز اظهار امیدواری کرده است که طی دو ماه آینده، تفاهم‌های ابتدایی در ارتباط با پروسه صلح صورت گیرد.

با این حال، فوزیه کوفی، یکی از شرکت‌کنندگان نشست بین‌الافغانی دوحه در صفحه توئیترش نوشته است که درباره پیشرفت مذاکرات ایالات متحده با طالبان و نقش زنان در توافق‌نامه احتمالی صلح، با خلیل‌زاد گفت‌وگو کرده است. وی تأکید کرد که هیچ پروسه صلحی بدون زنان نمی‌تواند پایدار باشد. خوشحال هستم که این بار زنان بیشتری در این روند شرکت می‌کنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha