آمادگی افغانستان برای دومین نشست بین‌الافغانی صلح
کد خبر: 3826973
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۱

آمادگی افغانستان برای دومین نشست بین‌الافغانی صلح

گروه بین‌الملل ــ شورای امنیت ملی افغانستان از برگزاری دومین نشست بین‌الافغانی در ماه آگوست(شهریورماه سال جاری) خبر داد.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری «کشور» افغانستان؛ اگر چه مکان و زمان برگزاری دومین نشست بین‌الافغانی صلح هنوز به طور دقیق مشخص نشده است،‌ ولی شورای امنیت ملی افغانستان در این باره می‌گوید که هماهنگی و تنظیم برخی از مسائل مربوط به نشست دوم نیازمند گذر زمان است و بر همین اساس این نشست در ماه آگوست برگزار می‌شود.

بنا به اعلام دفتر این شورا، جزئیات برگزاری این نشست در دیدار میان حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان و پیتر پراگل، سفیر آلمان در کابل، مورد گفت‌وگو و بررسی قرار گرفت.

همچنین محب از پراگل به خاطر برگزاری نشست بین‌الافغانی در قطر قدردانی کرد و آن را یک شروع مناسب برای صلح برشمرد و افزود: با این حال ملاحظاتی درباره نشست قطر وجود دارد.

کبیر حقمل، سخنگوی مشاور امنیت ملی افغانستان درباره موضوعات مورد گفت‌وگو در دیدار محب و پراگل گفت: در این دیدار درباره چگونگی برگزاری دومین نشست و زمان آن صحبت شد. همچنین به دلیل زمان‌بر بودن تعیین فهرست دقیق مشارکت‌کنندگان در این نشست و تعیین مکان برگزاری آن گفته شد که بین چهار تا شش هفته زمان لازم است.

وی درباره ملاحظات مورد نظر حمدالله محب، گفت: برخی مسائل در نخستین دور نشست وجود داشت که جلوگیری از تکرار آنها می‌تواند دومین دور مذاکرات را مؤثرتر کند که از آن جمله می‌توان به پیشگیری از بحث‌های تند که سبب دور شدن از نتیجه می‌شود، نظم در برگزاری نشست و افراد شرکت کننده اشاره کرد.

یادآور می‌شود، نخستین نشست بین‌الافغانی با همکاری آلمان و قطر هفتم و هشتم جولای (16 و 17 تیر) در دوحه برگزار شد که 71 نفر از سیاستمداران، چهره‌های مبارز، نمایندگان جامعه مدنی و تعدادی از بانوان افغانستان در آن شرکت کردند.

پیش از این، نمایندگان حکومت‌های آمریکا، پاکستان، روسیه و چین از طالبان خواسته بودند که با حکومت افغانستان درباره صلح گفت‌وگو کنند.

انتهای پیام

captcha