فلسفه رجعت کافران در عصر ظهور/ چگونه به امام زمان «سلام» دهیم
کد خبر: 3825661
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۱
یک کارشناس مهدویت تشریح کرد:

فلسفه رجعت کافران در عصر ظهور/ چگونه به امام زمان «سلام» دهیم

گروه حوزه‌های علمیه ــ کارشناس مهدویت و محقق مرکز تخصصی مهدویت حوزه به تشریح فلسفه رجعت کافران در عصر ظهور همچنین چگونگی و ادب سلام دادن به امام زمان از دید امام صادق(ع) پرداخت.

فلسفه رجعت کافران در عصر ظهور/ چگونه به امام زمان «سلام» دهیمحجت‌الاسلام والمسلمین محمود اباذری، محقق مرکز تخصصی مهدویت حوزه در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: یکی از آیاتی که در مجموعه آیات مهدوی قرآن شمرده می‌شود آیه «هَلْ يَنْظُرُونَ إِلَّا أَنْ تَأْتِيَهُمُ الْمَلَائِكَةُ أَوْ يَأْتِيَ رَبُّكَ أَوْ يَأْتِيَ بَعْضُ آيَاتِ رَبِّكَ يَوْمَ يَأْتِي بَعْضُ آيَاتِ رَبِّكَ لَا يَنْفَعُ نَفْسًا إِيمَانُهَا لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِي إِيمَانِهَا خَيْرًا قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ؛ آيا جز اين انتظار دارند كه فرشتگان به سويشان بيايند يا پروردگارت بيايد يا پاره‏ اى از نشانه‏ هاى پروردگارت بيايد[اما] روزى كه پاره‏‌اى از نشانه‏‌هاى پروردگارت[پديد] آيد كسى كه قبلا ايمان نياورده يا خيرى در ايمان آوردن خود به دست نياورده ايمان آوردنش سود نمى ‏بخشد بگو منتظر باشيد كه ما[هم] منتظريم(انعام/ ۱۵۸)» است.
وی افزود: در این آیه بیان شده است که برخی جز این انتظار را دارند که مستقیما خدا، فرشته‌ها و برخی آیات و امر الهی سراغ آنان بیاید تا ایمان بیاورند، ولی اگر کار به اینجا برسد در این صورت ایمان آنان سودی نخواهد داشت یا اگر ایمان آورده ولی عملی براساس آن ایمان نداشته باشند آن هم سودی برای آنان نخواهد داشت.
محقق مرکز تخصصی مهدویت حوزه ادامه داد: این آیه با هدایت روایات، نکات ارزشمندی دارد؛ امام صادق(ع) فرمودند که این آیه اشاره به قیام حضرت مهدی(عج) دارد؛  شاید این سؤال در ذهن خیلی‌ها هست که وقتی ایشان آمدند توبه را می‌پذیرند؛ آیا راه بازگشت هست؟ بله امام زمان اساسا برای نجات بشر از آلودگی و گناه و معصیت ظهور می‌کنند.
اتمام حجت امام زمان(عج) با ظالمین
وی تاکید کرد: لذا اگر همه این مسیر را طی کنند، ایشان برای نجات می‌آید ولی برخی هستند که اسیر دنیا و آلوده به آن هستند و در برابر حضرت می‌ایستند و حضرت با آنان اتمام حجت می‌کند. حضرت از طرف خدایی آمده که وقتی موسی و هارون را می‌فرستد، سفارشی در مورد فرعون به آنان دارد و اینکه با فرعون با نرمی سخن بگویید به امید اینکه او هم برگردد یعنی خدا دوست ندارد، حتی فرعون هم جهنمی شود و دوست دارد برگردد.
این کارشناس مهدویت تصریح کرد: البته توبه فرعون وقتی قرارشد، غرق شود سودی نداشت، بنابر این براساس این آیه، این توبه و جبران اشتباه، دائمی نیست؛ گاهی وضعیتی ایجاد و فرصت تمام می‌شود و راهی برای بازگشت نیست، لذا امام ضرب‌الاجلی برای ظالمان تعیین می‌کند و وقتی این ضرب‌الاجل تمام شد، ایمانشان ارزشی ندارد.
فلسفه رجعت کافران و ظالمین
وی افزود: در زیارت آل یاسین در مورد رجعت داریم که رجعت اهل بیت(ع) حق است و در آن شک و شبهه‌ای نیست و در همین زیارت این بخش از آیه شریفه «...لَا يَنْفَعُ نَفْسًا إِيمَانُهَا لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ ...» آمده است؛ یعنی کسانی که بی‌ایمان از دنیا رفته و ایمانشان شناسنامه‌ای بوده و کار خیری نکرده و ائمه کفر و ریشه همه ضلالت‌ها و گمراهی‌ها هستند به اذن الهی زنده می‌شوند تا خودشان برای بشریت از انحرافات و گمراهی‌هایی که ایجاد کرده‌اند، بگویند و مردم ماهیت آنان را بفهمند، بنابر این در رجعت کافران و ظالمین که هیچ کار درستی در پرونده اعمالشان نیست، توبه آنان سودی ندارد.
پاسخ قرآن به یک شبهه امروزی
این محقق مهدوی با بیان اینکه یکی از شگردهای دشمن تسویف و امروز و فردا کردن است، بنابر این ما هر زمانی که فهمیدیم مسیر را اشتباه می‌رویم، باید توبه کنیم و برگردیم تا توفیق الهی نصیب حال ما شود به آیه 86 هود «بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ وَمَا أَنَا عَلَيْكُمْ بِحَفِيظٍ ﴿۸۶﴾ اشاره کرد و گفت: در آیات قبل این آیه، در مورد مردم مدین بحث شده است زیرا این شهر گرفتار غش و حقه و کلک در معامله شدند؛ خداوند شعیب را برای هدایت آنان فرستاد و ایشان آنان را از این ظلم‌ها و حق الناس برحذر داشت؛ طبیعی است وقتی مسابقه تجمل و چشم و هم چشمی مردمی را فرا گرفت، دروغگویی و حقه رواج می‌یابد و به حرف نبی هم گوش نمی‌دهند.
وی تصریح کرد: اینجا این سؤال پیش می‌آید که اگر ما هم مانند آنان رفتار نکنیم، عقب می‌افتیم؛ حضرت شعیب از قول خدا می‌فرماید که «بقیت الله» برای شما خیر است؛ بنابر این اگر دنیا و آخرت می‌خواهیم از مال حلال عبور نکنیم و با همه وجود سعی کنیم حرام وارد زندگی ما نشود؛ در روایات داریم که عبادت 10 قسمت است و 9 قسمت آن در طلب حلال است.
ادب سلام به امام زمان(عج)
وی با بیان اینکه روایات متعددی در مورد بقیت‌الله یعنی آخرین خلیفه و حجت الهی داریم افزود: هرگز زمین از حجت الهی خالی نبوده است؛ فردی از امام صادق(ع) سؤال کرد که آیا من در مواجهه با امام زمان می‌توانم بگویم «السلام علیک یا امیرالمومنین» ایشان فرمود نه؛ بگو «السلام علیک یا بقیت الله فی ارضه»؛ حال این ادب را مقایسه کنید با کار برخی که برای چسبیدن به ضریح امام رضا(ع) چقدر مردم را اذیت می کنند؛ آیا نحوه و آداب زیارت را پرسیده‌ایم و می‌دانیم که این رفتار ما چه مقدار با ادب مواجهه با امام سازگار است.
اباذری بیان کرد: در روایتی نورانی از امام باقر(ع) آمده است که وقتی فرمان ظهور صادر شد، فرماندهان خاص سپاه امام، حاضر و جبرئیل نیز از بام کعبه می‌آید و حضرت بر حجر الاسود تکیه می‌دهد و اولین آیه که بر زبان مبارک ایشان جاری می شود همین آیه با مطلع بقیت الله است. خداوند در همین یک سطر فرموده که امام زمان خیر محض و مطلق برای شماست؛ آیا ما این را با جان و دل خود درک کرده‌ایم؟.
وی افزود: آیا درک کرده‌ایم که اصلاح سیاسی و معرفتی و اجتماعی و ... در گرو ظهور است؛ اگرچنین است همه باید در جهت رفع موانع ظهور زمینه‌سازی کنیم و شعار همه ما باید «بقیت الله خیر لکم» باشد و وقتی به هم سلام می‌کنیم نیز بگوئیم «بقیت الله خیرلنا» و از خوبی و برکات امام برای هم سخن بگوئیم.
انتهای پیام 
captcha