بازگشت یک‌ هزار و 36 نخبه ایرانی ساکن خارج به کشور
کد خبر: 3829043
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷
در کمیسیون نخبگان مطرح شد؛

بازگشت یک‌ هزار و 36 نخبه ایرانی ساکن خارج به کشور

‌گروه جامعه ــ جلسه 103 کمیسیون نخبگان و آینده‌نگاری علم و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار و بیان شد:‌ یک‌ هزار و 36 نخبه ایرانی ساکن خارج به کشور بازگشتند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه 103 کمیسیون نخبگان و آینده‌نگاری علم و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد. در این جلسه در رابطه با مباحث جلسه گذشته گزارشی درباره ‌نگاهی اجمالی به اکوسیستم استارت آپی کشور‌ از سوی معاونت نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توسط ملونی و همکارشان ارائه شد.

در این گزارش تعاریف و مفاهیم‌(استارتاپ، شرکت دانش‌بنیان، شتاب‌دهنده) ارائه شد و همچنین در ادامه تفاوت شتاب‌دهنده‌ها و مراکز رشد، انواع شتاب‌دهنده خدماتی و فناوری، اجزای کارکردی اقتصاد دانش‌بنیان در زیست‌بوم استارتاپی، بازیگران زیست‌بوم استارتاپی(نوآوری) و چارچوب کلی زیست‌بوم استارتاپی ارائه شد.

درادامه این گزارش همچنین آمار ذیل نیز مورد اشاره قرا‌ر گرفت. ۱۸۰۰ طرح توسعه فناوری بنیادین در سال ۱۳۹۷، ۱۰۰ شتابدهنده و مرکز نوآوری، اشتغال ۳۰۰ هزار نفر در ۴۴۱۹ شرکت دانش‌بنیان ثبت شده، ۲۳۴ طرح کلان ملی فناوری تصویب شده، ۱۵۷ پتنت ثبت شده، ۳۰۰۰ هسته کسب و کار استارتاپی، ۴۰۹ شرکت خلاق و ۱۱۳۶ نخبه ایرانی که به کشور بازگشته‌اند.

همچنین در بخش تشریح عملکرد و برنامه‌ها اشاره شد که در سه ماهه نخست سال ۹۸، تعداد ۱۳ شتاب‌دهنده در حوزه‌های سلامت، انرژی، فناوری‌های آب، تولید محتوا، فناوری‌های سخت‌افزاری و کسب و کار‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات، در مرکز شتابدهی نوآوری مورد تائید قرار گرفتند.

در ادامه گزارش نیز اشاره شد که با عضویت این ۱۳ شتاب‌دهنده، اعضای مرکز شتاب‌دهی نوآوری به ۴۰ عضو افزایش یافت و همچنین گزارش عملکرد و نتایج برنامه توسعه زیست‌بوم استارتاپی، فعالیت‌های انجام شده در سطح شهر تهران به عنوان نمونه‌ای از توسعه زیست بوم استارتاپی‌(نوآوری و کارآفرینی) شهری، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، جهت دهی به تأمین و تدارک دولتی نیز در این بخش مورد توجه قرار گرفت.

در بخش دیگر گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و در مقایسه با وضعیت استارتاپ‌های کشور با سایر کشور‌ها آمار‌هایی پیرامون میزان تخصیص بودجه استارتاپ‌ها، نحوه حمایت از استارتاپ‌ها در نظام قانون‌گذاری و... ارائه شد.

انتهای پیام

captcha