به گزارش ایکنا از همدان، حجتالاسلام والمسلمین سیدآقا حسینی، مدرس دانشگاه امروز 31 تیرماه در دهمین مجمع عمومی انجمن فرهنگی ثارالله همدان پیرامون دغدغهها و چالشهای آموزش و پرورش استان، به بیان دو نکته در حوزه سیستم آموزش و تبلیغ در کشور پرداخت و اظهار کرد: بر اساس پژوهشی که یونسکو در کشورهای مسلمین انجام داده، میزان سخنرانیها در جوامع مسلمین، سمت و سو و تأثیرات آن بر مخاطبان مورد ارزیابی قرار گرفته که نتایج قابل ذکری از آن حاصل شدهاست.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه تقریبا هر هفته یک خطبه نمازجمعه در هر یک از شهرهای کشور ایراد میشود و غالبا در هر نمازجمعه، یک سخنران هم پیش از خطبه به ایراد سخن میپردازد میتوان گفت حدود 1800 صاحب فکر طی هر هفته در نمازجمعههای کشور سخنرانی میکنند و این عدد به اضافه سخنرانی مساجد، سخنرانیهای مناسبتی ماه محرم و رمضان و ... به عدد بزرگتر و قابل توجهی میرسد.
حسینی ادامه داد: پژوهش مذکور به این نتیجه ختم شدهاست که سخنرانیهایی که در کشور ایران صورت میگیرد غالبا دارای روح و عمق نبوده و از اثرگذاری لازم برخوردار نیست به همین علت در برخی از موضوعات، به میزان افزایش سخنرانیها معضلات اجتماعی نیز افزایش مییابد.
وی با طرح اینکه باید این حلقه مفقوده مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد، بیان کرد: متأسفانه در کشور ما مغز دین مورد بحث سخنرانیها نیست و لایههای ظاهری مورد بحث و سخن قرار میگیرد بر این اساس باید در گام دوم انقلاب، مغز و محتوای دین را مورد توجه قرار دهیم.
مدیرکل اسبق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان ضمن تأکید بر اینکه هر چه در 40 سال نخست انقلاب از پوسته و لایههای ظاهری گفتهایم کافی است، بیان کرد: وقت آن رسیده با محوریت بیانیه رهبر معظم انقلاب در گام دوم، به عمق و محتوای مباحث دینی با نکتهسنجی و دقت بیشتری پرداخته شود که در غیر این صورت هر آنچه تاکنون به دست آوردهایم از دست خواهد رفت.
وی تأکید کرد: امروز بر آموزش و پرورش لازم است به فرزندان ما آگاهی داده و آنها را در تعمیق باورهای دینی هدایت و راهنمایی کند چرا که طبق فرمایش امیرمؤمنان علی علیهالسلام باید فرزندانمان را برای زمانه خودشان تربیت کنیم.
این مدرس دانشگاه بیان کرد: هر جهتدهی و حرکت جامعه به سمت تعالی به سیستم آموزش وابسته است و نقش محوری را در این سیستم، معلم ایفا میکند. امروز معلمها با استفاده از روشهای آموزشی و تربیتی نوین متعددی که وجود دارد، میتوانند جامعه را به سمت اهداف متعالی سوق دهند.صاحبنظران معتقدند حتی میتوان از قصههای مختلف و روشهای قصهدرمانی برای تربیت و تزکیه کودکان بهره برد و در این مسیر چه قصه و داستانی ارزندهتر از قصههای قرآنی؟!
تحقق تربیت صحیح در سیستم آموزش و پرورش
حسینی در پایان عنوان کرد: هر کار و عمل ما در دنیا اثر وضعی دارد و هر یک از ما در شرایطی که در زندگی داریم اثر وضعی آن شرایط و اقدامات بر جامعه مترتب خواهد بود و به همان اندازه اثر آن را در زندگی دریافت خواهیم کرد پس چه بهتر که اثری که در این دنیا بر زندگی خود و دیگران میگذاریم بهترین نوع اثرگذاری باشد و این در نتیجه تربیت صحیح در سیستم آموزش و پرورش محقق خواهد شد.
رئیس هیئت مدیره انجمن فرهنگی ثارالله همدان در ادامه این جلسه ضمن تشریح ابعاد و علل چگونگی و چرایی شکلگیری این انجمن فرهنگی گفت: این انجمن طی دو سالی که از شکلگیری آن میگذرد، با هدف حفظ و تداوم مسیر انقلاب اسلامی، اقدامات متعددی را با رویکرد «کار فرهنگی تمیز» که دغدغه رهبر معظم انقلاب بوده، دنبال کردهاست.
محمدعلی پرزاد ادامه داد: اعضای این انجمن طلایهداران حفظ ارزشهای اسلامی هستند و فعالیتهایی که صورت میگیرد با هدف زمینهسازی برای ظهور حضرت حجت(عج) است براین اساس هیچ چشمداشت مالی و غیر مالی نداشته و تنها حفظ آرمانهای انقلاب اسلامی را مورد توجه قرار دادهاند.
تقویت ریشه ایرانی- اسلامی راه مقابله با توطئههای خارجی
وی با بیان اینکه یکی از گرفتاریهای امروز کشور دستهبندیهای سیاسی است، جناحبندی سیاسی را آفت آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: این جناحبندی ها اجازه نخواهد داد انقلاب جان بگیرد و رشد کند که متأسفانه در سالهای اخیر شاهد آن هستیم با این رویکرد سرعت پیشرفت در برخی ابعاد گرفته شده و تراز انقلاب اسلامی رعایت نشدهاست.
رئیس هیئت مدیره انجمن فرهنگی ثارالله تصریح کرد: اگرچه ریشه اغلب گرفتاریهای کشور در توطئههای اجنبی نهفته است اما ما باید ریشههای عمیق ایرانی- اسلامی را تقویت کرده و در مقابل دنیا مقاومت کنیم چرا که باید پاسخگوی خون شهدا باشیم و در جایی که سوال میشود با انقلاب چه کردید پاسخی شایسته ارائه دهیم.
وی ضمن تأکید بر اینکه هر مقدار در آموزش و پرورش سرمایهگذاری شود ایستادگی در برابر جهانخواران بهتر صورت میگیرد، گفت: امروز باید تلاش را چون آینه پیش روی خود قرار دهیم و با نگاه رو به جلو به تقویت آموزش و پرورش که تعلیم مدیران و نسل فردای کشور را در دست دارد پیش رویم.
از مهمترین چالشها و مسائل مطرح شده در این جلسه میتوان به توجه به مسأله زنگ نماز در مدارس، سند 2030 و دغدغه گرایش برخی معلمان به این سند کذایی، تدریس دروس مربوط به فرهنگ قرآنی و دینی توسط افراد غیرمتخصص و لزوم به کارگیری ظرفیتهای حوزه علمیه در این رابطه، حذف دروسی مانند شهید فهمیده در کتب درسی و ارائه تصاویر نامناسب در برخی دروس از شخصیتهای علمی چون زکریای رازی، کمرنگ شدن روحیه ایثار، حجاب و ارزشهای اخلاقی در سیستم آموزشی، توجه به شأن دینی و مذهبی شهر دارالمومنین و دارالمجاهدین، مصرف موادمخدر در برخی مدارس استان در بین دانش آموزان، اخذ شهریه در هنگام ثبتنام دانشآموزان با وجود تأکید بر رایگان بودن ثبت نام و عدم دریافت وجه، هویتسازی و معرفت افزایی در مدارس، توجه به دانشآموزان ممتاز از غیر خانواده شاهد در پذیرش مدارس شاهد اشاره کرد.
انتهای پیام