اجراهایی که داوران را تحت تأثیر قرار داد
کد خبر: 3832240
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵
گزارشی از سومین روز مسابقات سراسری قرآن؛

اجراهایی که داوران را تحت تأثیر قرار داد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ در سومین روز از مرحله مقدماتی چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن که به همت سازمان اوقاف ‌در شهر ‌قم در حال برگزاری است، شرکت‌کنندگان رشته‌‌های هم‌خوانی قرآن، هم‌سرایی و دعاخوانی در دو نوبت صبح و عصر به رقابت پرداختند و در این بین برنامه‌هایی اجرا شد که داوران را هم تحت تأثیر قرار داد.

اجراهایی که داوران را گریاندبه گزارش ایکنا از قم، مجتمع فرهنگی امامزاده سید‌علی(ع) قم روز گذشته، ۱۲ مرداد‌ماه‌ میزبان گروه‌های برگزیده تواشیح و هم‌خوانی از سراسر کشور بود که با گذراندن مرحله شهرستانی و استانی، راهی مرحله مقدماتی مسابقات سراسری قرآن شده بودند.

گروه‌های تواشیح که هر کدام از استانی آمده بودند، با لهجه و گویش خاص خود در سالن انتظار مشغول گپ و گفت با یکدیگر بودند، هر کدام از گروه‌ها قبل از اجرا مقابل دوربین تیم مستندساز قرار می‌گرفتند تا گروه خود را معرفی کنند و از سوابق و خاطرات قرآنی‌شان بگویند، گاهی هم در گوشه‌ای صدای تمرین چند نفر که اجرایشان را برای آخرین لحظات آماده می‌کردند، شنیده می‌شد.

گروه‌های تواشیح فنی‌تر شوند
اجرای گروه‌های تواشیح از روز جمعه آغاز شده بود و ظهر شنبه پایان یافت، با داوران به گفت‌وگو پرداختیم تا نظرشان را درباره اجرای گروه‌ها جویا شویم، استاد شاه‌میوه که سرپرستی این رشته را برعهده داشت، دقایقی به صحبت درباره لزوم آموزش صحیح فنی گروه‌های تواشیح پرداخت و از کم شدن کیفیت گروه‌های تواشیح طی ادوار گذشته گله کرد، وی کار تواشیح را بین گروه‌های تواشیح امری ذوقی و سلیقه‌ای برشمرد که نیاز است از این فضا به سمت فضایی فنی‌تر حرکت کند.

با نزدیک‌ شدن به اذان ظهر سری به محل نشست اساتید رشته دعاخوانی در طبقه پایین سالن محل برگزاری مسابقات زدیم تا با نحوه هماهنگی تیم داوری برای آغاز ارزیابی شرکت‌کنندگان در این رشته آشنا شویم.

در ابتدای این جلسه محمدتقی میرزاجانی، رئیس کمیته فنی مسابقات درباره مسائل مربوط به آیین‌نامه مسابقات صحبت کرد و در ادامه داوران به بیان نظراتشان پرداختند. در انتهای جلسه برای هماهنگی بیشتر تیم داوری سه قطعه دعاخوانی به‌صورت آزمایشی پخش شد و همه اساتید با دادن نمراتشان ارزیابی خود را پیش از ارزیابی اجرای متسابقان سنجیدند و از هماهنگ بیشتری با یکدیگر برخوردار شدند.

با نزدیک شدن به ساعت ۱۶ تیم داوری در جایگاه خود مستقر شدند و متسابقان یک به یک در جایگاه اجرا قرار گرفتند و به اجرای مناجات خود پرداختند. فضا و دکور تعبیه شده با نورهای منقطع تزئین شده بود و نمای خوبی را برای اجرای یک اثر معنوی فراهم آورده بود، البته این دکور با انتقاد بعضی از اساتید و متسابقان مواجه شد زیرا برای دکور چنین برنامه قرآنی، انتظار فضای شاداب‌تری را داشتند.

نکته حائز اهمیت دیگر این بود که با وجود فضای رقابت بین مناجات‌‌خوانی‌ها بعضی داوران تحت تأثیر مرثیه‌ها و مناجات‌های قرائت شده قرار گرفتند و با این فضای معنوی ارتباط برقرار کردند. دریافت نکات مربوط به هر شرکت‌کننده بعد از اجرا و همچنین دریافت کارنامه، تنها دقایقی بعد از ارائه، از مواردی بود که به متسابق انگیزه و روحیه برای بهبود کاستی‌ها و تقویت نقاط قوت را اعطا می‌کرد.

یادآور می‌شود، مرحله مقدماتی مسابقات سراسری قرآن کریم طی روزهای دهم تا سی‌ام مردادماه با حضور برگزیدگان قرآنی از سراسر کشور در شهر مقدس قم برگزار می‌شود‌.
انتهای پیام

captcha