رشد ۲۶ درصدی پرونده‌های وارده قاچاق کالا و ارز/ بیشترین تخلفات سال ۹۸
کد خبر: 3833134
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۶
سخنگوی تعزیرات بیان کرد:

رشد ۲۶ درصدی پرونده‌های وارده قاچاق کالا و ارز/ بیشترین تخلفات سال ۹۸

گروه جامعه ــ سخنگوی سازمان تعزیرات ضمن اشاره به بیشترین میزان تخلف در سال ۹۸ در حوزه کالا و خدمات به تعداد پرونده‌های قاچاق اشاره کرد و گفت: ۳۰ هزار و ۲۳ پرونده وارده در سال جاری در حوزه قاچاق کالا و ارز وارد سازمان شده که مقایسه این آمار با تعداد ۲۳ هزار و ۸۴۸ پرونده وارده در مدت مشابه سال ۹۷ نشانگر رشد ۲۶ درصدی پرونده‌های وارده قاچاق کالا و ارز است.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ یاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی امروز سه شنبه، ۱۵ مردادماه در نشست خبری که در این سازمان برگزار شد، با اشاره به وضعیت گشت‌های مشترک تعزیرات از ابتدای سال تا امروز اظهار کرد: تاکنون تعداد ۹ هزار و ۳۳ گشت مشترک انجام شد. همچنین ۴۳ هزار و ۲۶۸ مورد بازرسی انجام شده که ۱۶ هزار و ۸۴۲ واحد بدون تخلف، ۱۵ هزار و ۴۸۹ واحد داری تخلف بوده‌اند؛ ۱۰ هزار و ۹۳۷ مورد نیز به منظور پیشگیری از تخلفات تذکر گرفتند. جمعا ۱۸ هزار و ۹۴۵ پرونده برای ممتخلفان تشکیل شده که به پرداخت ۳۹۲ هزار میلیارد ریال محکوم شده‌اند.

وی به ثبت درخواست در سامانه تلفنی و تارنمای سامانه ۱۳۵ اشاره کرد و افزود: تاکنون تعداد ۵۲ هزار و ۶۵۴ مورد تماس و ثبت درخواست در سامانه تلفنی و تارنمای سامانه ۱۳۵ انجام شده که شامل ۲۸ هزار و ۴۴۷ مورد شکوائیه، ۲۴ هزار و ۲۰۷ مورد گزارش مردمی است و این شکوائیه و گزارش‌ها در دست بررسی و رسیدگی است.
 
بیشترین میزان تخلف در سال ۹۸
رایگانی به بیشترین میزان تخلف در سال ۹۸ هم اشاره کرد و گفت: در حوزه کالا و خدمات، پرونده عدم تحویل برنج با عنوان تخلف عدم اجرای تعهدات تولیدکنندگان در قبال دریافت ارز و خدمات دولتی به ارزش ۵۷۸ میلیارد ریال در حال رسیدگی است. در حوزه بهداشت نیز یک پرونده شرکت مادر تخصصی به دلیل عرضه و فروش مواد خوردنی فاقد مجوز ورود یا پروانه ساخت از وزارت بهداشت با ارزش ۲۴ میلیارد و ۹۳۳ میلیون ریال در حال رسیدگی است و در حوزه قاچاق کالا و ارز هم پرونده نگهداری ۱۹ دستگاه ماشین‌آلات عملیات خاکی به ارزش یک هزار میلیارد ریال در حال رسیدگی است.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی با تأکید بر اینکه رسیدگی به تخلفات ارز و عدم ایفای تعهد واردکنندگان و تولیدکنندگان در قبال دریافت ارز از تخلفاتی است که طبق قانون تعزیرات حکومتی در صلاحیت این سازمان است، افزود: طبق مفاد مذکور، مجازات این متخلفان اعاده عین ارز و تعلیق کارت بازرگانی برای مدت ۶ ماه تا یک سال است.

وی ادامه داد: معاونت اجرای احکام از ابتدای تأسیس، تمام تلاش خود را در جهت مجازات این متخلفان و برگشت حقوق بیت‌المال به خزانه دولت به کار گرفته و با همکاری سازمان صنعت معدن و تجارت استان تهران و دبیر کل اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی تهران در ابتدای امر کارت بازرگانی ۹۰ شرکت متخلف تعلیق شد. این امر باعث سالم‌سازی کسب و کار و ایفای تعهدات ارزی شد.

رایگانی بیان کرد: باید در راستای تبصره ۴ ماده واحده تعزیرات حکومتی و ماده ۷۴ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و ماده ۳۵ آیین‌نامه، سازمان تعزیرات حکومتی نسبت به معرفی مسئولین فوق الذکر با سایر متخلفان در مراجع صالح قضایی اقدامات لازم انجام شود.

وی درخصوص گران شدن قیمت گوشت گوساله گفت: رئیس اتحادیه، قیمت گوشت گوساله را ۳۰ هزار تومان اعلام کرده است. دامدار گوساله را ۸ و نیم میلیون تومان می‌خرد و در یک سال ۵ و نیم میلیون برایش هزینه می‌کند و الان خریدار گوساله را کیلویی ۲۶ تا ۲۸ هزار تومان از دامدار خریده و در بازار ۱۰۰ هزار تومان می‌فروشد. علت این تفاوت قیمت دلال بازی است.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی افزود: در پی اطلاع ریاست سازمان مبنی بر برخی سواستفاده‌های مالی و سوءمدیریت در طول ۳ تا ۴ ماه گذشته، دفتر مرکزی حراست بدون اغماض و با کار کارشناسی، به بررسی موضوع پرداختند و ۴ نفر از کارکنان و مدیران را در همین خصوص به مراجع قضائی معرفی کرد که در حال تحقیق در مراجع قضائی است.

وی در مقایسه آمار قاچاق کالا و ارز ۱۳۸ روزه سال ۹۸ و ۹۷ (از ابتدای سال تا ۱۴ مردادماه) گفت: ۳۰ هزار و ۲۳ پرونده وارده در این بازه زمانی در سال جاری در حوزه قاچاق کالا و ارز وارد سازمان شده که مقایسه این آمار با تعداد ۲۳ هزار و ۸۴۸ پرونده وارده در مدت مشابه سال ۹۷ نشانگر رشد ۲۶ درصدی پرونده‌های وارده قاچاق کالا و ارز است. پرونده‌های مختومه این حوزه نیز ۲۴ درصد رشد داشته و تعداد ۲۸ هزار و ۵۵۷ پرونده قاچاق در سال جاری مختومه شده، در حالی که آمار‌ها در سال ۹۷ تعداد ۲۲ هزار و ۹۶۴ پرونده مختومه را نشان می‌دهد.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: تعداد ۱۴۶ پرونده در حوزه کالا و خدمات و ۲۹ پرونده در حوزه قاچاق کالا و ارز جمعاً به ارزش ۲۲۶ میلیارد ریال با موضوع کاغذ وارد سازمان شده که تعداد ۱۲۵ پرونده در حوزه کالا و خدمات و ۲۵ پرونده در حوزه قاچاق مختومه شده است و متهمان در ۹۱ پرونده کالا و خدمات به پرداخت یک میلیارد و ۸۷۱ میلیون ریال جریمه نقدی و متخلفان ۱۶ پرونده قاچاق در این موضوع به پرداخت ۷ میلیارد و ۳۶۵ میلیون ریال محکوم شده‌اند.

رایگانی گفت: در استان فارس با دریافت گزارش در مورد توزیع پودر شوینده تقلبی با جعل بسته‌بندی یکی از برند‌های مشهور، گشت مشترک تعزیرات حکومتی برای پیگیری موضوع وارد عمل شد و مامورین تحت عنوان مشتری و با خرید صوری موفق به شناسایی عاملین توزیع این پودر‌ها شدند که طی انجام یکسری اقدامات اطلاعاتی با همکاری پلیس امنیت اقتصادی، کامیونی که حامل ۲۲ هزار پاکت پودر تقلبی جهت عرضه در بازار بود شناسایی و توقیف شد.
 
وی ادامه داد: با پیگیری‌های انجام‌شده، خوشبختانه انباری که در آن اقدام به ساخت این مواد تقلبی می‌کردند نیز شناسایی و با توجه به جمع‌آوری کلیه این پودرها، در حال حاضر جای هیچ‌گونه نگرانی از بابت وجود این کالای تقلبی در سطح بازار نیست. برای متهمین پرونده قرار وثیقه به ارزش ۵ میلیارد ریال و کفالت صادر شده است و تحقیقات بیشتر در این خصوص از سوی شعبه ادامه داشته و انشالله حکم پرونده نیز به زودی صادر و به اطلاع عموم خواهد رسید.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی با اشاره به اجرای احکام اظهار کرد: تعداد ۱۳۹ هزار و ۵۶۵ پرونده در اجرای احکام در ۱۳۸ روز نخست سال جاری مختومه شده و میزان ۲ هزار میلیارد و ۲۲۰ میلیارد ریال جزای نقدی وصول شده است. از این پرونده‌ها ۳۵ پرونده مختومه با محکومیت بیش از ۱۰ میلیارد ریال بوده که وصولی این پرونده‌ها، ۴۴۶ میلیارد ریال بوده است.
 
سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی با اشاره به پرونده‌های استان تهران بیان کرد: با اعلام شکایت در مورد افزایش غیرقانونی نرخ بلیت مترو و عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک شهر تهران، پرونده در شعبه ۴۳ تعزیرات شهر تهران مورد رسیدگی قرار گرفت و نهایتاً مشخص شد که با توجه به رای دیوان عدالت اداری، سازمان حمل و نقل ترافیک نمی‌توانست بیش از نرخ اعلامی تورم بانک مرکزی نرخ سالیانه عوارض طرح ترافیک را افزایش دهد و برخلاف رای دیوان اقدام کرده است.
 
سازمان حمل و نقل ترافیک به علت گرانفروشی محکوم شد
وی ادامه داد: از طرف دیگر این سازمان علاوه بر افزایش نرخ آرم طرح ترافیک بیش از تورم اعلامی از ناحیه بانک مرکزی؛ اقدام به افزایش ساعت طرح هم کرده (ساعت طرح ترافیک در سال ۹۶ از ۶:۳۰ صبح تا ۱۷ و در سال ۹۷ از ساعت ۶:۳۰ صبح تا ۱۹) که بر همین اساس تخلف محرز و شعبه سازمان حمل و نقل ترافیک را برای گرانفروشی به پرداخت یک هزار میلیارد و ۳۵۲ میلیارد ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم کرد و وجه اضافه دریافتی نیز به شاکیان بازگردانده می‌شود. در پرونده دیگری، یک شرکت پتروشیمی در تعزیرات شهر تهران به دلیل گرانفروشی کالای پتروشیمی به پرداخت ۲۹۶ هزار و ۷۵۲ یورو در حق صندوق دولت و ۱۴۸ هزار و ۳۷۸ یورو در حق شاکی محکوم شد.

انتهای پیام
captcha