راه مقابله با ربا تسهیل حضور مردم در عرصه تولید است/ اخطار به دولت هند به‌ دلیل برخورد با مسلمانان کشمیر
کد خبر: 3833626
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۳
خطیب جمعه تهران:

راه مقابله با ربا تسهیل حضور مردم در عرصه تولید است/ اخطار به دولت هند به‌ دلیل برخورد با مسلمانان کشمیر

گروه سیاسی ــ آیت‌الله موحدی کرمانی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران، ربا را مسئله‎ای خطرناک بیان کرد و گفت: اگر می‌خواهید جلوی آن را بگیرید راهش این است که به مردم میدان دهید تا وارد کار تولید شوند، نه اینکه چوب لای چرخشان بگذارید و یا مردم علاقه‌مند به کار تولید را با کاغذبازی از کار تولید خسته کنید.

راه مقابله با ربا تسهیل حضور مردم در عرصه تولید است/ اخطار به دولت هند به‌دلیل برخورد با مسلمان کشمیر

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی، عضو مجلس خبرگان رهبری، امروز 18 مردادماه، در خطبه دوم نماز عبادی ـ سیاسی جمعه این هفته تهران که در مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار شد، ضمن توصیه مردم و خود به تقوا، گفت: برای خداوند حریم قائل شویم و مورد وسواس شیطان قرار نگیریم و مرتکب گناه نشویم.

وی با اشاره به برکات مقاومت، ادامه داد: بنابر تأکیدات مقام معظم رهبری درباره مقاومت در برابر دشمن و تسلیم دشمن نشدن و ایستادن برکاتی دارد، از جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد: 1- ایران در برابر زیاده خواهی‌های استکبار به سرکردگی امریکا می‌ایستد. 2- ایران به پیروزی‌هایی دست یافت که یکی از آن‌ها حفظ انقلاب بود(فکر می‌کردند می‌توانند انقلاب اسلامی را ساقط کنند اما این انقلاب به برکت ولایت و مردم مؤمن پابرجا باقی خواهد ماند). 3- هیمنه امریکا در دنیا فروریخت. 4- ایران توانست پهپاد رادارگریز امریکا را با آن تجهیزات ساقط کند. 5- قدرت پهپادی ایران در تراز قدرت موشکی قرار گرفت. 6- تقویت جبهه مقاومت در منطقه عراق، لبنان، سوریه و فلسطین. 7- بازدارندگی آمریکا و همپیمانانش در ورود به حمله نظامی. 8- عقب‌نشینی از یمن با آن همه جنایاتی که داشتند.

موحدی کرمانی با تأکید بر اینکه عربستان در این گرداب دست و پا می‌زند و می‌کوشد تا خود را نجات دهد، اضافه کرد: همین‌طور مواضع امارات نیز در باره یمن تغییر کرد. هیئتی از امارات به ایران اعزام شد که طی این ماه ملاقات هیئت مرزبانی امارات با هیئت مرزبانی ایران بود که پس از شش سال توقف شکل گرفت.

امام جمعه موقت تهران گفت: رهبر معظم انقلاب، این رهبر حکیم وآگاه، چهار سال پیش در آغاز حمله عربستان به یمن با قاطعیت از شکست حتمی متجاوزین به یمن و به طور خاص عربستان خبر دادند.

وی تصریح کرد: دنیا بداند مصداق طاغوت در زمان فعلی ما، امریکا و به ویژه ترامپ است؛ آنها نسبت به قراردادهای بین‌المللی نیز بی‌تفاوت هستند چنانکه آمریکا از پیمان منع گسترش موشک‌های هسته‌ای میان‌برد خارج شد و این قرارداد را لغو کرد و به آن اعتنا نمی‎کند. ترامپ از طرفی دنبال مذاکره با ایران است و از سوی دیگر وزیر خارجه ایران را تحریم می‎کند. اگر قرار شود مذاکره‎ای انجام شود که صورت نمی‎گیرد، بالاخره مذاکره‎کننده وزیر خارجه است که زبان کشور است که او را تحریم می‎کنند. اینها منطقی جز زورگویی ندارند و زور می‎گویند.

خطیب جمعه تهران بیان کرد: قدرت ایران را افرادی که خارج از مرزهای ایران هستند، بهتر از افرادی که داخل ایران هستند، می‌توانند ببینند.

وی با اشاره به جمله‌ای از نخست‌وزیر پاکستان، گفت: عمران خانه در مصاحبه تلویزیونی ضمن اخطار به سران آمریکایی گفت: «من به ایران سفر کردم و از نزدیک روحیه شهادت طلبی مردم این کشور را دیده‌ام، اگر اشتباهی درباره ایران و یا افزایش تنش و یا حمله به این کشور رخ دهد، باتلاقی برای عاملان این اقدام رخ می‌دهد که نمی‌توانند از آن باتلاق خارج شود. رهبران دنیا نباید ایران را با دیگر کشورهای منطقه مقایسه کنند و این مطلب را درک کنند که حمله به این کشور تا چه اندازه می‌تواند خطرناک باشد».

عضو مجلس خبرگان رهبری خطاب به مسئولان، اظهار کرد: مسئولان اعم از اجرایی و تقنینی گزارش عملکرد خود را در سال رونق تولید بعد از گذشت بیش از پنج ماه بدهند تا مردم بدانند چه کرده‌اند و خوشحال شوند. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، این پول‌های دست مردم در امر رونق تولید بکار می‌رود و تولید ارتقا پیدا می‌کند و وضع داخل خوب می‌شود اما اگر مسئولان به این موضوع نرسند و توجه به تولید و رونق تولید نکنند، موجب سرازیر شدن پول‌ها به بانک‌ها و پس‌انداز پول‌ها برای دریافت سود از بانک‌ها می‌شود که سود آن ربا می‌شود و ربا حرام است.

موحدی کرمانی اضافه کرد: در آیات و روایات تعابیر زیادی درباره پرهیز از ربا آمده است و اگر به موضوع ربا بی‌اعتنا هستید، بنا بر روایات خود را برای جنگ با خدا آماده کنید. مسئله ربا مسئله خطرناکی است اگر می‌خواهید جلوی آن را بگیرید راهش این است که به مردم میدان دهید تا وارد کار تولید شوند و نه اینکه چوب لای چرخشان بگذارید و یا مردم علاقه‌مند به کار تولید را با کاغذبازی از کار تولید خسته کنید.

خطیب جمعه تهران در پایان با اشاره به حرکت اخیر دولت هند که خودمختاری منطقه کشمیر را لغو کرده، بیان کرد: به دولت هند اخطار می‌دهیم از برخورد با مسلمانان جداً خودداری کند که به مصلحت او نیست. 

بنابر این گزارش، آیت‌الله موحدی کرمانی در خطبه نخست نماز جمعه این هفته تهران، ضمن حمد و ثنای الهی و تلاوت آیاتی از سوره مبارکه فجر و قرائت دعای سلامتی امام زمان(عج) و نیز توصیه خود و همگان به تقوای الهی، گفت: تنها راه نجات از دام‌های شیطان و از خطرات اغوای شیطان یاد خداوند است و این یاد خدا به برکت تقوا در انسان ثابت و جایگزین می‌شود و به محض اینکه انسان با اغوا و وسوسه‌ای از ناحیه شیطان مواجه شود، با یاد خدا شیطان دور می شود.

وی با اشاره به ایام دهه نخست ماه ذی الحجه که ایام فجر است، ادامه داد: خداوند در سوره مبارکه فجر به این ده شب قسم می‎خورد شب‌های پربرکتی است و خدا کند توانسته باشیم از این ساعات و شب و روزها بهره کافی را برده باشیم؛ دو شب و دو روز دیگر در جلوی ما است که در کمال عظمت و بزرگی هستند؛ شب عید عرفه که خود عیدی است و شب و روز عید قربان. این دو شب و دو روز را باید قدر بدانیم به ویژه شب و روز عرفه را که این شب و روز اختصاص به دعا دارد.

موحدی کرمانی اظهار کرد: در تمام سال تنها روزی که اختصاص به دعا دارد، روز عرفه است و به اندازه‌ای این روز بزرگ است که می‌فرماید: «اگر فردی به واسطه گناه‌های بزرگش موفق به آمرزش در ماه مبارک رمضان نشده است، منتظر روز عرفه باشد». روز عرفه، روزی است که آن گناه را محو می‌کند. روز دعا یعنی چه؟ خداوند فرموده: «ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ» «از من بخواهید تا جوابتان دهم». اینکه این دعا چیست که روح بندگی نیز دعا است؛ «الدعا مخ العباده».

خطیب جمعه تهران بیان کرد: آیا در روز عرفه که می‌گویند روز دعا است باید یکسری از دعاها را بخوانیم و مفهوم آن را نفهمیم نه، بلکه دعا یعنی خواندن از خدا و خواستن از خداوند و از غیر نباشد. نتیجتاً اگر فردی امید دارد که مشکلش توسط فرد دیگری حل می‌شود، هر چه دعا کند که مشکلش حل شود، این دعا نیست، چون دلش با فرد دیگری است و این دعا به درگاه خدا تحقق پیدا نمی‌کند. فرد باید از همه جا منقطع شود و باور داشته باشد که کار دست خداوند است و تنها باید از او بخواهد. اگر خدا نخواهد فردی نمی‌تواند کاری را انجام دهد و این اولین شرط دعا است که امید فقط به خداوند باشد و امیدوار به برنامه‌های الهی باشد.

وی با تأکید بر اینکه باید دعاها باید در راستای سنت الهی باشد، افزود: فردی دعای بچه صالح داشتن دارد، باید در انتخاب همسر دقت کند، در رزق حلال دقت کند و ... تا پس از دعا این به مرحله اجابت برسد اما اگر این شروط و سنت الهی انجام و مراعات نشود، آن هنگام دعا اجابت نمی‌شود.

امام جمعه موقت تهران با تأکید براینکه باید امید تنها به خداوند باشد، اظهار کرد: با توجه به آیه «أَمَّنْ یُجیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوءَ» خداوند جواب مضطر را می‎دهد؛ مضطر فردی است که امیدش از همه جا قطع شده و امیدش تنها به خداست.

موحدی کرمانی با اشاره به اینکه باید حاجت را تنها از خدا خواست، بیان کرد: چنانکه در دعاهای گوناگون آمده است: «خداوند تو به همه کفار، مشرکان و دیگران نعمت و رحمت می‌دهی و من که می‌خواهم درخواست کنم از غیر تو درخواست کنم. خداوند تو بدون تضرع و اینکه فردی گریه‌ای کند، به او رحم می‌کنی حال من که می‌خواهم تضرع کنم به غیر از تو تضرع کنم؟ خداوندا! هنگامی که بنده از تو چیزی بخواهد به او می دهی، اگر امیدوار باشد که به چیزی می‌رسد، او را به آرزویش می‌رسانی، هنگامی که بنده‌ای به تو رو کند، او را به خود نزدیک می‌کنی و به او عنایت می‌کنی. اگر بنده‌ای رسما با تو دشمنی و مخالفت کند تو می‌پوشانی. خداوند اگر بنده‌ای به تو توکل کند تو مشکلش را حل می‌کنی، پس من کجا بروم به غیر از درگاه تو».

وی با تأکید بر اینکه دعا باید منبعث از عشق و کشش به سوی خداوند و دریافت علم به نعم خدا باشد، تأکید کرد: این موارد موجب می‌شود که انسان عشق به خداوند پیدا کند.

آیت‌الله موحدی کرمانی سپس به چند جمله از دعای امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: شهادت امام باقر(ع) را تسلیت می‌گویم، در روایتی از ایشان آمده است: «دو صفت می‌تواند در انسان پیدا شود که آن دو صفت ریشه تمام بدی‌ها است؛ یکی تنبلی است و دیگری زودرنجی. سعی کن این دو در تو نباشد. اگر فردی تنبل شد موفق نمی‌شود کارهایی که باید انجام دهد را انجام دهد و اگر زود رنج شد تحمل سخن حق را ندارد». این مسئله‌ای مهم است، گاهی انسان مواجه با فرمان خدا می‌شود و تنبلی می‌کند و انجام نمی‌دهد که این تنبلی خطرناک است. تنبلی موجب می‌شود چیزی که برای شما حیاتی است را ترک کنید و دیگر اینکه زود رنج نباشید، چرا که باعث می‌شود وقتی دیگران اشتباه کار شما را تذکر دهند، نپذیرید و چه بسا بسیاری از افراد که به دلیل همین زودرنجی از قطار انقلاب پیاده شدند و طلحه و زبیر نیز این‌گونه بودند.

وی ادامه داد: اوقاتی برای استجابت دعا در روایات بیان شده است؛ یکی سحر شب جمعه است، چنانکه بچه‌های یعقوب به دلیل عملکرد بدشان در برابر یوسف از حضرت یعقوب خواستند تا برایشان دعا کند، ایشان گفت به زودی برای شما دعا می‌کنم، صبر کرد تا سحر شب جمعه. اوقات دیگر برای استجابت دعا وقت نزول باران، وقت وزش باد، وقت ظهر و... است که باید قدر این اوقات را دانست.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به روایتی از پنجمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت، اظهار کرد: امام باقر(ع) به امام صادق(ع) فرمودند: «مقداری از دارایی من را وقف کن تا برای من، 10 سال در منا عزاداری کنند».

انتهای پیام

captcha