اجرای طرح‌ پیشگیرانه گرایش به موادمخدر در ۲۱ هزار مدرسه/ ۱۶ آسیب مستقیم و غیرمستقیم از موادمخدر
کد خبر: 3833840
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۳
سرپرست وزارت آموزش و پرورش خبر داد؛

اجرای طرح‌ پیشگیرانه گرایش به موادمخدر در ۲۱ هزار مدرسه/ ۱۶ آسیب مستقیم و غیرمستقیم از موادمخدر

گروه جامعه ــ سرپرست وزارت آموزش و پرورش در مراسم امضای تفاهم‌نامه با ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: در اجرای طرح مبارزه با آسیب‌های اجتماعی حاصل از گرایش به موادمخدر که از امسال اجرایی می‌شود، ۵۱۱ هزار معلم آموزش‌های تواناسازی و تاب‌آوری با رویکرد پیشگیرانه رشد مدار را می‌بینند.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مابین وزارت آموزش و پرورش و ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، با حضور سیدجواد حسینی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش و اسکندر مومنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، امروز شنبه ۱۹ مردادماه، در محل ساختمان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

سیدجواد حسینی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش طی سخنانی در این مراسم بیان کرد: امروز تکلیف در آموزش و پروش، روشن‌تر از هر زمانی است؛ اولا از پیک تعداد دانش آموزان ۲۰ میلیونی به ۱۴ میلیون رسیده‌ایم، دوما امکانات دو تا سه برابر شده است، همچنین ما امروز یک نقشه راه و سند راهبردی داریم و آن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. اهداف متعالی زیادی در این سند تعبیه شده، خروج از تعلیم و تربیت تک‌ساحتی و توجه به همه ابعاد تعلیم و تربیت از جمله اهداف این سند است.

وی با بیان اینکه عرصه‌های شش‌گانه‌ای در این سند وجود دارد، افزود: مبارزه، کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی از عرصه‌های مدنظر ماست و برای اینکه این مهم در امر تعلیم و تربیت تحقق یابد، نیازمند ورود همه‌جانبه دولت، وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها و مردم هستیم. این موضوع مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز است.

وی با بیان اینکه در میان آسیب‌ها اعتیاد و شیوع مصرف موادمخدر از سه جهت از حساسیت بیشتری برخوردار است، گفت: خود گرایش به موادمخدر به عنوان آسیب، قوی‌ترین عامل فروپاشی فرد است. این معضل ۱۶ نوع آسیب مستقیم و غیرمستقیم را سبب می‌شود؛ ۶۵ درصد همسرآزاری‌ها، ۵۵ درصد طلاق‌ها، ۳۰ درصد کودک‌آزاری‌ها، ۲۵ درصد قتل‌ها، ۲۳ درصد نزاع‌ها و ۲۰ درصد جرایم منکراتی، ناشی از مصرف موادمخدر است، بنابراین اطلاق عنوان خانمان‌سوز به این رفتار پرخطر، درست و به‌جاست.

حسینی افزود: همه دست اندرکاران در این بحث، بر دو چیز، یکی کاهش تقاضا و دوم پیشگیری با رویکرد توانمندسازانه و تاب‌آورانه تاکید دارند. کانون تحقق چنین رویکردی آموزش و پرورش است. مرکز مورد توجه این آسیب‌ها هم مدارس هستند.

وی گفت: کنترل آسیب‌ها و کاهش آنها، هدف راهبردی ماست، در همین راستا، چند طرح کلید خورده از جمله آنها طرح «نماد» است که با همکاری ۱۴ دستگاه آغاز شده، خوب است کانون‌های فرهنگی و اردوگاه‌های دانش آموزی و مراکز مشاوره دانش آموزی و نیز مدرسان آموزش و پرورش، دارالقرآن‌ها و ... در این طرح مشارکت کنند و از ظرفیت آنها استفاده شود. امسال در ۲۱ هزار مدرسه طرح نماد اجرایی می‌شود. ۵۱۱ هزار معلم آموزش‌های تواناسازی و تاب‌آوری با رویکرد پیشگیرانه رشدمدار را خواهند دید.

وی با بیان اینکه جشنوار‌ه‌های نوجوان خوارزمی و نوجوان سالم از دیگر برنامه‌های ماست، اظهار کرد: بیش از دو هزار اثر در این جشنواره‌ها تولید شده است. این جشنواره‌ها باید گسترش یابند و آثار تولید شده به مدارس برگردند. همچنین خانه‌های پیشگیری به عنوان نمایشگاه‌های دائمی در حوزه مبارزه با آسیب‌های اجتماعی نقش‌آفرینی می‌کنند. گروه‌های همیار به کمک ما خواهند آمد و در ۴۱ هزار مدرسه و با مشارکت ۱۰۰ هزار دانش‌آموز این نمایشگاه برپا خواهد شد.

به گفته سرپرست وزارت آموزش و پرورش؛ طرح مدیریت مورد با ارائه کمک‌های حرفه‌ای و مددکارانه در کانون‌های مدارس با مشارکت مراکز مشاوره و‌ دانش آموزی از دیگر فعالیت‌های مجموعه وزارتخانه در حوزه آسیب‌های اجتماعی است.

وی همچنین گفت: هسته‌های مداخله با رویکرد پیشگیری، ترویج فرهنگ‌سازی و درمان و مقابله تشکیل خواهند شد که تا کنون در ۸۵ درصد مدارس این کانون‌ها فعال شده‌اند و نتیجه آن این بوده که در اکثر آسیب‌های موجود در مدارس، شاهد کاهش یک تا هشت درصدی بوده‌ایم.

انتظارات جامعه

اسکندر مومنی، دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر کشور هم طی سخنانی با بیان انتظارات در جامعه اظهار کرد: نگاه اول اینکه مواد مخدر در دسترس نباشد و کسی استفاده نکند و تمرکز را بر مبارزه با ورود موادمخدر در کشور بگذاریم، نگاه دیگر این است برای درمان مبتلا شده‌ها تلاش کنیم تا به جامعه برگردند. این دو نگاه در طول این ۴۰ سال حاکم بوده است. انتظار خانواده‌ها و جامعه هم از کشور و دولت همین است.

وی ادامه داد: در مسئله پیشگیری اقدامات خوبی انجام شد، اما در بحث آسیب شناسی ظرفیت‌های زیادی در کشور وجود دارد که باید احیا شود. مبارزه با ورود موادمخدر کافی نیست. اگر اقدامات پیشگیرانه صیانت درونی ایجاد نشود، فقط باید مقابله کنیم و به درمان مبتلاشده‌ها بپردازیم.

مومنی گفت: رویکرد غالب باید نگاه پیشگیرانه باشد تا اگر موادمخدر هم در دسترس بود، کسی به سمت آن نرود. اگر این دو رویکرد، یعنی رویکرد پیشگیرانه و مبارزه با ورود موادمخدر به موازات یکدیگر دنبال شود، شاهد آسیب‌های کمتری خواهیم بود. ما جبرا در کنار کشوری قرار داریم که بزرگترین تولیدکننده موادمخدر در دنیاست. کل تولید موادمخدر در افغانستان در سال ۲۰۰۱ به میزان ۲۰۰ تن بود که این رقم در سال ۲۰۱۷ به دو هزار تن رسیده بوده است.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در کشور با بیان اینکه طرح یاری‌گران زندگی طی جلسه‌ای به ریاست رئیس جمهور کشورمان به تصویب رسید، گفت: این طرح بستری برای اقدامات پیشگیرانه در کشور است. اولویت نخست و اصلی این طرح هم خانواده‌ها و آموزش و پرورش است.

مومنی با اشاره به تجربیات حاصل شده، گفت: متاسفانه گروه‌های هدف ترویج کنندگان موادمخدر، نوجوانان هستند، هر سازمان و نهادی، می‌تواند با برنامه‌ریزی‌های لازم از ظرفیت‌های موجود برای توانمندی دانش‌آموزان استفاده کند.

وی افزود: بررسی‌ها و‌ تحقیقات در حوزه دانش آموزی نشان داد علت‌های اصلی گرایش دانش‌آموزان به موادمخدر از زبان خودشان؛ در وهله اول، بی‌ضرر بودن مواد بوده است. ۳۳ درصد دانش‌آموزان مشارکت‌کننده در این تحقیق، این تصور را داشتند که موادمخدر ضرر ندارد، این نگاه را توزیع کنندگان موادمخدر به دانش آموزان القا می‌کردند. دومین دلیل اعلام‌شده از سوی دانش‌آموزان اصرار هم‌سالان بوده و سومین علت را هم سرگرمی اعلام کرده‌اند. آنهایی هم که می‌دانستند این مواد مضر است، تصور می‌کردند می‌توانند برگردند و ادامه دهند و یا با یکی دو بار مصرف گرفتار نمی‌شوند، اما متاسفانه آمارها نشان می‌دهد، یک‌بار مصرف می‌تواند فرد را معتاد کند.

وی با تاکید بر اینکه باید به خانواده‌ها و اولیا بیاموزیم این مواد اعتیادآور‌است و قدرت نه گفتن را به دانش آموزان آمورش دهیم، گفت: یکی از موضوعاتی که باعث شده پیشگیری مغفول بماند، این است که پیشگیری سقف کمّی ندارد و قابلیت ارائه آمار دقیق در این موضوع وجود ندارد، اما باید شاخص‌گذاری شود و بعدا گفته شود چند نفر و چند درصد از افراد تحت پوشش، از برنامه‌های پیشگیرانه تاثیر گرفته‌اند. چرا که تنها راه نجات این است که روحیه صیانت از خود را در دانش‌آموزان افزایش دهیم.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر بیان کرد: تلاش‌هایمان در حوزه درمان و مقابله کم نخواهد شد، اما از تمام ظرفیت‌ها در حوزه پیشگیری استفاده خواهیم کرد.

برگزاری طرح توانمندسازی روانی دانش آموزان متوسطه اول 

علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش هم در این مراسم با بیان اینکه در موضوع مبارزه با مصرف موادمخدر در میان دانش‌آموزان، با سه رویکرد پیشگیری، ترویج و فرهنگ سازی و شناسایی و درمان برنامه‌ریزی می‌کنیم، گفت: در بحث پیشگیری، طرح توانمندسازی دانش‌آموزان و والدین اجرا می‌شود، همچنین طرح توانمندسازی روانی دانش آموزان متوسطه اول و در معرض خطر اجرایی می‌شود و نیز طرح آزمایشی با رویکرد پیشگیری از اعتیاد با مشارکت خانواده‌ها در بعضی مدارس ‌کشور اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: در بحث ترویج و فرهنگ سازی، امسال هشتمین دوره جشنواره نوجوان سالم را برگزار خواهیم کرد، همچنین هفته مبارزه با اعتیاد به همراه برپایی نمایشگاه‌های خانگی و پیشگیری از اعتیاد از دیگر برنامه‌های ماست.

کاظمی افزود: در رویکرد سوم که شناسایی، درمان و مراقبت اجتماعی است، مدیریت مورد و سامانه پایش با همکاری و ائتلاف سازمان‌های همکار را اجرایی خواهیم کرد. مهمترین و اصلی‌ترین رویکرد ما، پیشگیری و تمرکز بر نگاه فرهنگی و آموزش و توانمندسازی دانش‌آموزان خواهد بود.

به گفته معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش؛ کانون یاری‌گران زندگی با کمک هزار و ۳۰۰ تشکل‌ فرهنگی-تربیتی دانش آموزی اجرایی خواهد شد. محل استقرار این کانون‌ها، در محل کانون‌های پرورشی و فکری سراسر کشور خواهد بود.

یادآور می‌شود، در پایان این مراسم، تفاهم‌نامه همکاری مابین وزارت آموزش و پرورش و ستاد مبارزه با موادمخدر کشور به امضای طرفین رسید.

انتهای پیام

captcha