اخبار معارفی رسانه‌ها/ آغاز پخش مسابقات سراسری قرآن از شبکه قرآن
کد خبر: 3833987
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۱

اخبار معارفی رسانه‌ها/ آغاز پخش مسابقات سراسری قرآن از شبکه قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ از جمله مهم‌ترین رویدادهای معارفی امروز، 19 مردادماه می‌توان به آغاز پخش مسابقات سراسری قرآن کریم از شبکه قرآن اشاره کرد.

به گزارش ایکنا؛ در کنار اخبار متعددی که طی امروز شنبه، 19 مردادماه در صفحات معارفی خبرگزاری‌ها منتشر شد، می‌توان به خبر آغاز پخش مسابقات سراسری قرآن کریم از شبکه قرآن و معارف سیما به عنوان یکی از مهمترین این اخبار اشاره کرد.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز شنبه، 19 مردادماه و تا ساعت 15 تعداد شش خبر با عناوین «نماز عید قربان به‌ امامت حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد برگزار می‌شود»، «دعای عرفه کجا برویم؟»، «ثواب زیارت امام حسین(ع) در روز عرفه»، «گزارش تسنیم از مراسم یادبود مرحوم محمدباقر منصوری»، «اعمال شب و روز عرفه» و «برخی سریال‌های خانگی مروّج مدل‌های غربی در جامعه هستند» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که با توجه به ایام مناسک حج و روز عرفه، اغلب این اخبار در حوزه معارفی حج و دعای عرفه قرار دارند و مابقی اخبار نیز در حوزه‌های مختلف معارفی انعکاس یافته‌اند.
«نماز عید قربان به‌ امامت حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد برگزار می‌شود»، عنوان یکی از اخبار امروز این صفحه را تشکیل می‌دهد که مربوط به برگزاری نماز عید قربان در تهران بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: « نماز عید سعید قربان روز دوشنبه 21 مرداد به‌امامت حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران ساعت 8 صبح در مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار خواهد شد.
لازم به ذکر است درب‌های مصلا از ساعت 6 و 30 دقیقه صبح باز خواهد شد و مراسم از ساعت 7 صبح آغاز می‌شود.
سازمان اتوبوسرانی از ساعت 6:00 صبح از مساجد و میدان‌های اصلی شهر، اقدام به انتقال نمازگزاران به مصلی می‌کند».
فارس
تلاوت ترتیل صفحه 114 قرآن کریم با صدای حامد علیزاده، قاری بین‌المللی قرآن کریم، عنوان اولین خبری است که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس منتشر شده است.
در ادامه و تا این ساعت نیز اخبار دیگری با عناوین «چگونه سخت‌ترین مشکلات با گوشه‌ چشم خدا حل می‌شود»، «محفل انس با قرآن یادبود شهدای منا در حرم امام رضا(ع) برگزار می‌شود»، ‌«همنوایی با سید‌الشهدا(ع) در قرائت دعای عرفه+برنامه هیأت‌ها»، «برگزاری عزاداری دومین شب مسلمیه در قبله تهران»، «مراسم دعای عرفه در صحن جامع رضوی برگزار می‌شود»، «آغاز پخش مسابقات سراسری قرآن کریم از شبکه قرآن»، «امشب خدا را صدا بزنیم/ بهترین توشه برای روز عرفه چیست؟» و «توزیع کتاب رهبر انقلاب با عنوان «إنّ مع الصبر نصراً» در عراق»» بر روی خروجی این صفحه منعکس شده که تنها دو خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم جای دارند.
این صفحه از خبرگزاری فارس نیز طی امروز و تا این ساعت خبری قرآن با عنوان «آغاز پخش مسابقات سراسری قرآن کریم از شبکه قرآن» را منتشر کرده که در رابطه با پخش مسابقات قرآن از تلویزیون و شبکه قرآن بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «مرحله مقدماتی مسابقات سراسری قرآن کریم با رقابت شرکت‌کنندگان رشته‌های قرائت، ترتیل، حفظ کل، حفظ ۲۰ جزء، مدیحه‌سرایی و جمع‌خوانی قرآن، اذان و دعا‌خوانی به همراه رشته معارف قرآن در شهر قم در حال برگزاری است.
این رقابت‌ها به صورت استودیویی در حال برگزاری است و توسط عوامل تلویزیونی ضبط و قرار است از شبکه قرآن پخش شود.
قرار است این مسابقات از امروز طی دو نوبت از شبکه قرآن پخش شود و علاقه‌مندان می‌توانند از امروز هرروز از ساعت‌های ۱۱ و ۱۶ این رقابت‌ها را دنبال کنند».
مهر
«تاکید بر نقش رسانه ملی در احیاگری معارف قرآن و اهل بیت(ع)»، «مسابقات سراسری قرآن از شبکه‌های مختلف برای عموم پخش شود» و «پیشرفت‌های زیادی در زمینه توسعه تفسیر در حوزه علمیه نجف داشته‌ایم»، عناوین سه خبر امروز صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر را تشکیل می‌دهند که هر سه خبر نیز در حوزه قرآنی انتشار یافته‌اند.
خبرگزاری مهر نیز طی امروز و در صفحه قرآن و متون دینی خود نسبت به انتشار گفت‌و‌گویی با محمد بنیادی، ناظر هیئت داوران رشته‌های حفظ ۱۰ و ۲۰ جزء چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم اقدام کرده که در بخش‌هایی از این خبر قرآنی آمده است: «محمد بنیادی ناظر هیات داوران در رشته های حفظ ۱۰ و ۲۰ جزء چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه در چهل و دو دوره گذشته، شاهد این هستیم که در همه ابعاد، شکل برگزاری مسابقات، جوایز، پوشش رسانه‌ای و سیر تکامل طی شده است و نوید دهنده یک جهش و تحول و جریان‌سازی بزرگ است.
وی ادامه داد : اصل و ماهیت کار رو به رشد است، از این جهت که این برنامه به صورت ضبطی است و مخاطب بیشتری درگیر این مسابقات می‌شوند و قرآن به منازل مردم می‌رود، ولی شیوه قدیم برگزاری فقط عده معدودی که در سالن حضور داشتند بهره می‌بردند. همچنین رسیدگی به اعتراضات شکل بهتری پیدا کرده است.
بنیادی با توجه به ضبط با کیفیت این دوره از مسابقات توسط گروه هنری «خانواده عقیق» تصریح کرد: من یکی از گله مندی هایم این است که فقط سیمای قرآن نباید ایفای نقش کند. شما به مردم ارائه دهید در شبکه های دیگر، خود قرآن جذب می‌کند و موضوعیت دارد. اینکه ما فقط برنامه های قرآنی را در شبکه قرآن محصور کنیم، یعنی زندانی کردن قرآن و این امر جایگاه شایسته ای در خصوص امور قرآنی ندارد».
ایرنا
از پنج خبری که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه قرآن و معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی منعکس شده، تنها یک خبر با عنوان «آسیب‌های تمدن غربی به خاطر دوری از آموزه‌های قرآن کریم است» در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد و چهار خبر دیگر نیز در حوزه‌های مختلف معارفی همچون حج منعکس شده‌اند.
در بخش‌هایی از تنها خبر قرآنی امروز این صفحه که در رابطه با نشست خبری استاندار اصفهان در رابطه با یازدهمین آزمون دوره سراسری حفظ قرآن کریم منتشر شده، آمده است: «عباس رضایی روز شنبه در نشست خبری یازدهمین آزمون دوره سراسری حفظ قرآن کریم، افزود: ترویج قرآن و زمینه‌سازی برای بیرون آمدن قرآن از غربت از مهمترین وظایف مسئولان در نظام جمهوری اسلامی است.
وی تصریح کرد: امروز قرآن حتی در بین مسلمانان در غربت است و لذا برای بیرون آمدن قرآن از غربت در وهله اول باید از خود شروع کنیم و در گام بعدی این آموزه‌ها را به جامعه تسری دهیم.
استاندار اصفهان با بیان این که امروز نهادها و سازمان های قرآنی متعددی به برکت نظام اسلامی در حوزه قرآنی در کشور فعالیت می‌کنند، افزود: برگزاری آزمون‌ها و مسابقات از جمله مواردی است که می تواند زمینه تشویق جوانان و نوجوانان در امور قرآنی باشد».
ایسنا
«فلسفه و ضرورت امامت»، «اقامه نماز عید سعید قربان در مصلای امام خمینی(ره)»، «پرده کعبه تعویض شد»، «مراسم «برائت از مشرکین» برگزار شد»، «عادی‌سازی مناسبات با رژیم صهیونیستی محکوم است»، «مراسم تعویض پرده کعبه»، «برنامه اماکن مذهبی، مساجد، هیئت‌ها و حسینیه‌ها در روز عرفه» و «پیام تسلیت رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در پی رحلت آیت‌الله آصف محسنی»، عناوین اخبار امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان تا این ساعت را تشکیل می‌دهند که از اخبار تخصصی حوزه قرآن کریم در میان آن‌ها خبری نیست.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران نیز طی امروز و تا این لحظه تنها چهار خبر با عناوین «چگونگی ادای حقوق واجب خداوند از منظر امام علی(ع)»، «عزاداران مسلمیه در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) ناله سر دادند»، «چگونه ابلیس را شکست دهیم؟/ سه گروهی که از شرّ شیطان در امان هستند» و «برای خواندن دعای عرفه کجا برویم؟» را بر روی خروجی خود انعکاس داده که هیچکدام از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار نداشته و در حوزه‌های مختلف معارفی منتشر شده‌اند.
ایبنا
«کتاب‌های مختص به حج شیخ صدوق به دست ما نرسیده‌اند»، عنوان تنها خبر امروز صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران را تشکیل می‌دهد که در رابطه با موضوع کتاب‌شناسی حج در مجموعه آثار علمای شیعه منعکس شده و در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار ندارد.
میزان
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان نیز طی امروز و تا این ساعت اخباری با عناوین «برگزاری مراسم «دعای عرفه» با حضور خانواده شهدا و ایثارگران»، «تصویر «امام حسین(ع)» در دعای عرفه دیدنی‌تر است/عرفه دعایی برای خودشناسی»، «فرامرزی: تلاش موسسه «بی پلاک» برای کاهش روند آسیب‌ها در مداحی/طراحی شعر و نغمه‌های جدید بر اساس چهارچوب‌ها» و «مراسم قرائت دعای عرفه در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود»‌ را بر روی خروجی خود انعکاس داده که همانطور که از عناوین اخبار پیداست، اغلب این اخبار در حوزه حج و مراسم روز عرفه قرار دارند.
کیهان
روزنامه کیهان نیز در شماره امروز خود اقدام به انتشار مطلبی با عنوان «مترفان، سرمایه‌داران سرمست» به قلم محسن صادقلو کرده که به بررسی بررسی دیدگاه قرآن درباره مترفان و ویژگی و نشانه‌های آن‌ها پرداخته و در بخش‌هایی از آن آمده است: «سرمایه و ثروت، یکی از نعمت‌های بزرگ انسانی است. هر چند که نمی‌توان دارایی و نداری را معیار تکریم و توهین از سوی خداوند دانست؛ ولی بی‌گمان دارندگی نعمت، به معنای شرایط آسان و بهتر برای بهره‌مندی از فرصت عمر است. با این همه بسیاری از مردمان سپاسگزار نعمت‌های الهی نیستند و هر کسی به گونه‌ای ناسپاسی خویش را آشکار می‌سازد.
مترفان، سرمایه‌داران سرمستی هستند که نعمت ثروت، آنها را فریفته و در دام کشیده است. به جای آنکه شخصیت انسانی شان بر ثروت، مدیریت و حکومت کند، ثروت است که شخصیت را متاثر ساخته و آنان را به گمراهی کشانیده است. این سرمایه‌داران سرمست، انسان‌های بی‌دردی هستند که دچار خودبیگانگی شخصیت شده و مسئولیت انسانی خویش را فراموش کرده‌اند.
نویسنده در این مطلب تحلیل و تبیین قرآن را از این گروه و طبقه اجتماعی و رفتارهای آنان بیان کرده است.
قرآن به این طبقه اجتماعی، نگاهی ویژه مبذول داشته و حرکات و رفتارهایشان را زیر ذره بین تحلیل قرار داده است؛ زیرا طبقات اجتماعی، رفتارهای خاصی را پدید می‌آورند و شخصیت هر طبقه اجتماعی با طبقه‌ای دیگر متفاوت است. تفاوت شخصیتی و رفتاری طبقات در هنگامی که در حوزه تاثیرگذاری اجتماعی باشد، می‌تواند سرنوشت ملت و جامعه‌ای را دگرگون سازد و آنان را به اوج تعالی تمدنی و فرهنگی برساند یا به ورطه سقوط و تباهی سوق دهد».
انتهای پیام

captcha