دانش‌آموزان ۲۰ درصد مدارس به ۸۰ درصد موفقیت‌های برتر دست پیدا می‌کنند
کد خبر: 3834310
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۱
سرپرست آموزش و پرورش:

دانش‌آموزان ۲۰ درصد مدارس به ۸۰ درصد موفقیت‌های برتر دست پیدا می‌کنند

سرپرست آموزش و پرورش گفت: آیا عدالت آموزشی را به خوبی پیاده می‌کنیم؟ دانش‌آموزان ۲۰ درصد از مدارس به ۸۰ درصد موفقیت‌های برتر در کنکور و المپیادها دست می‌یابند.

به گزارش ایکنا؛ مهر نوشت: سیدجواد حسینی ظهر امروز در آیین تجلیل از رتبه‌های برتر کنکور سراسری ۹۸ که در باشگاه فرهنگیان برگزار شد، گفت: کسب رتبه برتر، افتخار آموزش و پرورش است، اما ملاک موفقیت مدیران نیست. میانگین رتبه قبولی استان‌ها در کنکور مهم‌ است. صبح در جلسه هیئت دولت بودم. سلام رئیس جمهوری را به تک تک رتبه‌های برتر ابلاغ می‌کنم. در المپیادها نیز نتایج خوبی گرفته ایم. این بسیار خوب است که به سمت موفقیت در المپیادهای علوم انسانی حرکت می‌کنیم. المپیاد ادبی امان جهانی شده است و المپیاد سلول‌های بنیادین را نیز جهانی می کنیم و اینها حرکت های خوبی است.

سرپرست آموزش و پرورش ادامه داد: نتایج کنکور، سه نوع عدم تعادل را در آموزش و پرورش نشان می‌دهد. نخست اینکه امسال در رتبه‌های دهگانه، تهران سهم ۴۶ درصدی، آذربایجان شرقی سهم ۱۰ درصدی، فارس سهم ۱۰ درصدی، اصفهان سهم ۷ درصدی و خوزستان سهم ۹ درصدی داشت. در حالی که میانگین نمرات قبولی‌شان در کنکور متفاوت بود؛ تهران هفتم، آذربایجان شرقی چهاردهم، فارس بیست و یکم، اصفهان سوم و یزد اول بوده است. بیش از ۲۰ سال است که یزد رتبه اول را دارد.

حسینی ادامه داد: نوعی عدم توازن در پهنه استانی و جغرافیایی داریم. آیا عدالت آموزشی را به خوبی پیاده می کنیم؟ دانش آموزان ۲۰ درصد از مدارس به ۸۰ درصد موفقیت‌های برتر در کنکور و المپیادها دست می‌یابند. در حال آماده سازی طرحی هستیم که استان‌ها، مناطق، مدارس و دانش آموزان را به دو قسمت «قابل توجه» و «لازم التوجه» با رویکرد عدالت آموزشی تقسیم کنیم و آنانی که لازم التوجه‌اند باید به سمت قابل توجه بروند. ۳۰ درصد دانش آموزان ما در مناطق محروم هستند.

وی گفت: تنها کشوری هستیم که ۲۴ نوع مدرسه داریم که باعث افزایش شکاف عدالت آموزشی شده است. یکی از برنامه‌هایم جمع کردن مدارس کوچک و کاهش تنوع مدارس در قالب طرح ساماندهی مدارس است. ۵۶.۹ درصد شرکت کنندگان کنکور در رشته تجربی هستند در حالی‌که ۲۵.۵ درصد کل قبول شدگان تجربی هستند. این آمار نشان می‌دهد بسیاری از دانش آموزان ما با عدم هدایت تحصیلی صحیح در مدارس مواجه و در ادامه با عدم توازن هرم شغلی روبرو می‌شوند و در کنکور ضرر می‌کنند.

انتهای پیام

captcha