دانشگاه علوم پزشکی همدان؛ آماده خدمت‌رسانی در ایام اربعین
کد خبر: 3835556
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۲

دانشگاه علوم پزشکی همدان؛ آماده خدمت‌رسانی در ایام اربعین

گروه اجتماعی ـ رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه با بیان اینکه سالانه بیش از یک میلیون نفر از استان همدان برای سفر اربعین عبور می‌کنند، گفت: آموزش اولیه مدیران موکب‌ها و مدیران کاروان‌ها، نظارت بر محیط موکب‌ها و شرایط تهیه غذا، فراهم‌سازی آمادگی در بیمارستان بعثت جهت اتفاقات احتمالی، بررسی تهدیدات زیستی و تأمین دارو از جمله مسائلی است که دانشگاه در ستاد اربعین مورد توجه قرار داده و هماهنگ کرده‌است.

دانشگاه علوم پزشکی آماده خدمت‌رسانی در ایام اربعینبه گزارش ایکنا از همدان، به نقل از پایگاه خبری وب‌دا حبیب معصومی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به افزایش آمار غرق شدگی در سال جاری و لزوم توجه به اهمیت این موضوع اظهار کرد: در مسأله غرق شدگی به دلیل بارش‌های مکرر امسال بیش از 20 استان درگیر بودند.

وی با بیان اینکه بسیاری از محیط‌های ناشناخته مثل رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و برکه‌ها مناسب شنا نیستند، ابراز کرد: طی 138روز اول امسال 863 نفر غرق شدگی و 563 نفر فوت در اثر این غرق شدگی‌ها در سطح کشور گزارش شده‌است.

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه ضمن تأکید بر اینکه وقتی کسی شنا می‌کند باید عمق محل شنا و دمای آب را در نظر بگیرد ادامه داد: کوچکترین فرد غرق شده در سال‌جاری کودک 6 ماهه اردبیلی بوده و مسن ترین، مردی 95 ساله در ارومیه بوده است.

وی با اشاره به اینکه طی 6ماهه اول امسال به تعداد 18 نفر یعنی برابر با کل آمار سال 97 غرق شدگی داشتیم، گفت: بر خلاف سال‌های قبل که اغلب غرق‌شدگی‌ها در استان‌های مازندران، گیلان و گلستان که همجوار دریا هستند گزارش می‌شد امسال در مناطق غیر دریایی آمار غرق‌شدگی افزایش داشته‌است و استخرها، سدها و رودخانه‌ها بیشترین آمار غرق‌شدگی را در برگرفته‌اند.

معصومی ضمن تأکید بر لزوم رعایت نکات ایمنی در پیشگیری از غرق‌شدگی خاطرنشان کرد: در این راستا باید برای شناکردن از محیط مناسب مثل استخر استفاده شود و با مساعدت مسئولین، در مسیر رودخانه‌ها، سدها و ... علائم هشدار دهنده نصب و به آنها توجه شود.

وی افزود: همچنین در این جهت لازم است آموزش همگانی برای مردم مد نظر قرار گیرد و برای شنا در محیط غیر استخری فرد هم باید آموزش‌های غریق نجات دیده باشد و هم کاملا به محیط آشنایی داشته باشد چراکه 30 درصد افرادی که در اثر غرق‌شدگی فوت کردند شناگر بوده‌اند پس صرفا بلد بودن شنا نمی‌تواند مانع غرق شدگی شود.

بیمارستان و واگن ریلی در همدان راه‌اندازی می‌شود
مدیر حوادث دانشگاه در بخش دیگری از این جلسه به شرایط اورژانس هوایی در استان اشاره و بیان کرد: اورژانس هوایی این استان از ۱۸ مرداد وارد ششمین سال فعالیت شد که در پنج سال گذشته ۲۸۴ ماموریت انجام داده و ۳۴۸ بیمار و مصدوم جابجا کرده که بیشتر مصدومان منتقل شده توسط اورژانس مربوط به سقوط از ارتفاع، حوادث جاده‌ای، سکته قلبی و مغزی بوده است.

وی افزود: ۹۶ درصد ماموریت های اورژانس داخل استان و چهار درصد خارج استان بوده و شهرستان فامنین با ۲۲ درصد رتبه اول ماموریت ها را دارد همچنین ۶۲ درصد ماموریت‌ها برای امدادرسانی به مصدومان سوانح جاده ای و مابقی برای حوادث غیر تصادفی بوده و ۶۸ درصد ماموریت‌ها بین مراکز، ۳۲ درصد ماموریت ۱۱۵ بوده‌است.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود با بیان اینکه ۶۰ نقطه حادثه خیز و نیازمند به احداث پد فرود بالگرد توسط تیمی بررسی، مشخص و تایید شده است تبیین کرد: در تفاهم‌نامه‌ای بین اورژانس و راه‌آهن کشور مقرر شد ۱۵ واگن اورژانس طراحی و یک واگن تحویل همدان شود که این اقدام صورت گرفته و تنها تجهیز آن مانده‌است همچنین یک واگن بیمارستان سیّار تحویل همدان می‌شود.

وی همچنین با اشاره به شرایط اورژانس ریلی استان نیز گفت: نحوه برقراری ارتباط بین اورژانس و قطار، برگزاری تمرین مشترک دورمیزی، احداث پد فرود بالگرد در کنار قطار، ایجاد راه دسترسی زمینی به محل احتمالی بروز حادثه، درخواست نقشه راه‌آهن به منظور بررسی نقاط حادثه خیز و نقاط کور آنتن‌دهی و ساعت حرکت قطار مورد ارزیابی قرار گرفته است تا در صورت بروز حوادث آمادگی برای سرویس‌دهی باشد.
اختصاص 7 درصد درآمد تولید ناخالص ملی به حوادث ترافیکی
معصومی ادامه داد: این استان دارای ۵۷ پایگاه شهری، جاده ای و هوایی است که سه مورد در هفته دولت افتتاح و سه پایگاه دیگر در صورت تامین اعتبار تا پایان سال در آزاد راه همدان - ساوه، روستای «آب مشکین» کبودراهنگ و روستای «جربانلو» رزن راه اندازی می‌شود.

وی متذکر شد: ۵۶ دستگاه آمبولانس جدید از سال ۹۲ تاکنون به ناوگان همدان اضافه شده و تنها ۲۰ دستگاه مربوط به قبل سال ۹۲ هستند همچنین ۱۷ دستگاه آمبولانس بنز قرار است از گمرک ترخیص و تحویل همدان شود.

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه در ادامه به نقش اورژانس در حوادث جاده‌ای اشاره و بیان کرد: بار شدن بیماری‌ها بر افراد، سالهای عمر از دست رفته افراد فوت شده در حادثه، سالهای سپری شده مصدومین این حوادث همراه با ناتوانی و درآمدی که از تولید ناخالص ملی صرف جبران حوادث ترافیکی می‌شود مهم‌ترین عللی است که بر لزوم توجه به این موضوع تأکید دارد.

وی با بیان اینکه حوادث ترافیکی 7 درصد درآمد تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص می‌دهد تبیین کرد: در حوادث ترافیکی سال 97، نسبت به سال ماقبل خود آمار کمتری در فوت‌شدگان حوادث ترافیکی استان داشتیم به طوری‌که طی سال 96، 505 فوتی به ثبت رسیده و در سال 97، این آمار به 434 نفر کاهش داشته‌است.

معصومی از کاهش 14 درصدی آمار فوت در تصادفات سال 97 نسبت به سال 96 خبر داد و افزود: از تعداد434 نفر فوتی در سال 97، 46درصد در بیمارستان و 5 درصد حین انتقال فوت شده‌اند و بیشترین وقوع مرگ‌ها سر صحنه بوده‌است زیرا پزشک در صحنه تصادف نداریم.

وی با بیان اینکه امسال بیشترین آمار با 18 تصادف در سه‌راهی ویان تا کبودراهنگ طی 12 کیلومتر به وقوع پیوسته‌است تصریح کرد: سال 85 حدود 16اورژانس در استان همدان داشتیم و در حال حاضر تعداد پایگاه‌ها به 60مورد رسیده و ارائه خدمات، ارتقاء یافته و در حوادث ترافیکی پوشش 97درصدی داریم و امیدواریم با همکاری دیگر دستگاه‌ها آمار تصادفات در این محدوده پرخطر نیز کاهش یابد.

دانشگاه علوم پزشکی آماده خدمت‌رسانی در ایام اربعین
رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه با بیان اینکه سالانه بیش از یک میلیون نفر از استان همدان برای سفر اربعین عبور می‌کنند، گفت: در ستاد هماهنگی اربعین که دانشگاه علوم پزشکی مسئولیت آن را بر عهده دارد هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف که در این برنامه سهیم هستند هماهنگی‌های لازم صورت گرفته‌است.

وی افزود: آموزش اولیه مدیران موکب‌ها و مدیران کاروان‌ها، نظارت بر محیط موکب‌ها و شرایط تهیه غذا، فراهم‌سازی آمادگی در بیمارستان بعثت جهت اتفاقات احتمالی، بررسی تهدیدات زیستی و تأمین دارو از جمله مسائلی است که دانشگاه در ستاد اربعین مورد توجه قرار داده و هماهنگ کرده‌است.

طاهری سرپرست روابط عمومی دانشگاه نیز در این جلسه اظهار داشت: نقش اورژانس پیش بیمارستانی تقش کلیدی در سلامت و زنده‌مانی مصدوم است، تفاوت ما با آدم‌های عاشق در انگیزه است که افراد با انگیزه باعث ارتقای سیستم می‌شوند و همه به ویژه مدیریت اورژانس در این حوزه با انگیزه و عاشقانه کار می‌کنند.

انتهای پیام

captcha