رشد فرهنگی زمینه‌ساز پیشرفت اقتصادی جامعه است
کد خبر: 3836546
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰

رشد فرهنگی زمینه‌ساز پیشرفت اقتصادی جامعه است

گروه سیاست و اقتصاد ــ مدرس دانشگاه‌های سیستان‌وبلوچستان با اشاره به اینکه مفاهیمی همچون اقتصاد و فرهنگ درهم تنیده شده است، اظهار کرد: اگر ما به دنبال رفع مشکلات اقتصادی جامعه هستیم، زمینه آن ارتقا و تعالی بخشیدن به فرهنگ آن جامعه است.

عرفان سرگزی، مدرس دانشگاه‌های سیستان‌وبلوچستان در گفت‌وگو با ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، گفت: مفاهیمی همچون اقتصاد و فرهنگ درهم تنیده شده است؛ اقتصاد و فرهنگ با یکدیگر رابطه نزدیکی دارند؛ اگر ما به دنبال رفع مشکلات اقتصادی جامعه هستیم، زمینه آن ارتقا و تعالی بخشیدن به فرهنگ آن جامعه است.

وی افزود: پیشرفت از منظر اسلام بر اساس پیشرفت فرهنگی مدنظر است؛ پیشرفت اقتصادی هم به‌دنبال آن حاصل می‌شود. وقتی ملتی فرهنگ متعالی داشته باشد، نمی‌تواند از نظر اقتصادی عقب‌مانده باشد؛ همان‌طور که در صدر اسلام نیز ابتدا فرهنگ رشد کرد و به‌دنبال آن اقتصاد رونق گرفت.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: غرب برای آن‌که جلوی پیشرفت اقتصادی کشورهای دیگر را بگیرد، به فرهنگ آن ملت‌ها هجوم می‌برد؛ آنان را وابسته به خود بار می‌آورد تا بازاری برای خودش فراهم کند.

وی اظهار کرد: اینکه غربی‌ها بطور ظاهری به کشورها از لحاظ ساخت‌وساز کمک می‌کنند، نباید ما را به اشتباه بیندازد؛ از جمله کمک‌های غرب به ساختن سازه‌ها در کشورهای عربی؛ این‌ها باعث پیشرفت اقتصادی نمی‌شود.

سرگزی افزود: کشوری می‌تواند ادعا کند که از لحاظ اقتصادی پیشرفته است که بتواند روی پای خود بایستد و استقلال داشته باشد؛ ظرفیت‌های خود را شناخته و نیروهای متخصص داخلی داشته باشد تا بتواند با تکیه بر آنان، توسعه را رقم بزند.

وی اظهار کرد: براساس گزارش صندوق بین المللی پول، ایران با یک‌هزار و دویست میلیارد دلار تولید، در رده هجدهم جهان قرار دارد اما اگر به ظرفیت‌های اقتصادی خود توجه نکند، رتبه اقتصادی ایران در سال 2050 تنزل کرده و به رتبه بیست‌وپنجم جهان می‌رسد، برهمین اساس ایران برای ارتقا یا حفظ جایگاه کنونی خود در اقتصاد جهان راهی جز توجه به ظرفیت‌های بالقوه اقتصادی خود ندارد.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: جوانان ما باید در ابتدا خود را باور کنند، به داشته‌های ارزشمند فرهنگی و ظرفیت‌های اقتصادی کشورشان آگاه شوند تا آینده‌ای روشن برای کشور رقم بزنند.

انتهای پیام

captcha