احتمال دوسالانه شدن همایش خادمان قرآن/ دو رویکرد در انتقال نمایشگاه از تهران به تبریز/ پاسخ به یک مطالبه
کد خبر: 3838101
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۸
فقهی‌زاده در گفت‌وگو با ایکنا به مناسبت هفته دولت بیان کرد:

احتمال دوسالانه شدن همایش خادمان قرآن/ دو رویکرد در انتقال نمایشگاه از تهران به تبریز/ پاسخ به یک مطالبه

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه احتمال دارد همایش تجلیل از خادمان قرآن از این پس به صورت دوسالانه برگزار شود، به تشریح رویکردهایی پرداخت که باعث شده تا این معاونت به فکر انتقال نمایشگاه قرآن از تهران به تبریز در سال 99 بیفتد.

احتمال دوسالانه شدن همایش خادمان قرآن/ دو رویکرد در انتقال نمایشگاه از تهران به تبریز/ پاسخ به یک مطالبهحدود دو ماه دیگر، دوران حضور عبدالهادی فقهی‌زاده در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دو سال می‌رسد. او در این 22 ماه تلاش بسیاری کرد تا فعالیت‌های این معاونت را براساس منظومه فکری خود و البته در قالب سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سروسامان دهد. فقهی‌زاده پیش از حضور در وزارت ارشاد، بیشتر وقت خود را در دانشگاه و کار در محیط علمی صرف می‌کرد.

تلاش‌های او برای برگزاری منظم کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی بر کسی پوشیده نیست. همین تلاش‌ها بود که منجر به سامان یافتن این کمیسیون شد. در مقابل این موفقیت، پیگیری‌های او برای خروج وزارت ارشاد از هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی وجود دارد، امری که بسیاری آن را یکی از نکات منفی کارنامه وی به حساب می‌آورند، اما مطمئناً تلاش‌های او در این راستا چیزی جز تحقق وظایف و خواسته‌های سازمانی نبوده است.

فقهی‌زاده‌ طی این مدت و به ویژه در این اواخر بخش قابل توجهی از اعتبارات تخصیص یافته و هزینه شده را شفاف‌سازی کرد تا نکته مثبت دیگری در کارنامه کاری خود ثبت کند، موضوعی که کمتر مدیر قرآنی در کشور جرئت پیاده‌سازی آن را داشته است.

خبرنگار ایکنا به مناسبت هفته دولت در این معاونت حضور یافت تا گفت‌وگویی با عبدالهادی فقهی‌زاده داشته باشد. معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این گفت‌وگو به تشریح فعالیت‌های معاونت متبوع خود پرداخته و از تلاش‌هایی سخن گفته است که چیزی جز توسعه فرهنگ قرآنی و ارتقای جایگاه قرآن در پس آن نبوده است. مشروح این گفت‌وگو در ادامه آمده است.

ایکنا ــ ضمن تبریک هفته دولت و خدا قوت به شما و سایر همکاران در این معاونت، توضیح دهید که معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای هفته دولت برنامه‌ای در دست اجرا دارد یا خیر و به طور کلی در یک سال اخیر منتهی به هفته دولت چه فعالیت‌های مهمی را انجام داده است؟

ضمن تشکر از شما و همکاران محترم شما در خبرگزاری قرآن که رابطه خوب و مثبتی بین ما و سازمان محترم شما در جریان است. تشکر می‌کنم از اینکه به عنوان ستاد خبری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم فعالیت‌های چشمگیری را از خود نشان دادید.

ما از هفته دولت سال گذشته تا امسال برنامه‌های متنوعی را بر طبق پیش‌بینی‌هایی که انجام شده و در کمیته طرح و برنامه نیز تصویب شده بود، انجام داده‌ایم. در این مدت حداقل هشت جشنواره ملی و بین‌المللی گسترده انجام شد که با تمهیدات فراوان نیز همراه بود و جنبه‌های علمی، پژوهشی و هنری داشت. همچنین در این مدت، آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم با مشارکت سازمان اوقاف و امور خیریه و وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، در این آزمون بیش از سه میلیون مخاطب حضور یافتند.

برگزاری شایسته نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در دوره بیست و هفتم نیز در ماه مبارک رمضان امسال برگزار شد. در این نمایشگاه صدها مؤسسه قرآنی و بیش از 17 کشور جهان چه به صورت نماینده‌های رسمی و چه به صورت اعزام مؤسسات غیردولتی از آن کشورها حضور داشتند. در این دوره همچنین کشور پاکستان به صورت مهمان ویژه حضور داشت که اتفاق خاصی در این دوره بود.

برگزاری نخستین هفته جمهوری اسلامی ایران در حیدرآباد هند و در حاشیه آن برگزاری همایش بین‌المللی مفسران بزرگ ایران و هند، همچنین حمایت نسبتاً گسترده نسبت به سال‌های قبل از مؤسسات قرآنی از دیگر برنامه‌های این معاونت در مدت اخیر بوده است. علاوه بر این برنامه‌های دیگری نیز که جزء وظایف محوله بوده است، اجرا شد که در ادامه به تشریح آنها خواهم پرداخت.

ایکنا ــ طی این مدت، 100 درصد برنامه‌های معاونت محقق شده است یا خیر و اگر این گونه نبوده، موانع این عدم تحقق چه چیزی بوده است؟

همان گونه که استحضار دارید، بودجه برنامه‌ای معاونت قرآن و عترت غیر از اعتبارات مخصوص دینی فعالان قرآنی در سال 97 حدود 20 میلیارد تومان بوده و 10 میلیارد تومان هم مختص بیمه فعالان قرآنی بوده که کاملاً انجام شده است. از مجموع 20 میلیارد باقیمانده فعالیت‌های برنامه‌ای متأسفانه فقط 16 میلیارد و 400 میلیون تومان تخصیص پیدا کرد.

تمام این اعتبار در جای خود هزینه شده است و صورت هزینه‌ها نیز کاملاً روشن و شفاف‌سازی شده است. می‌توانم بگویم برخی از برنامه‌هایی که در سه میلیارد و ششصد میلیون تومانِ تخصیص نیافته گنجانده شده بود، عملاً اجرا نشد. شاید حدود 20 درصد برنامه‌های ما که در این بخش تعریف شده بود، ‌اجرا نشد. برخی طبیعتاً حذف شد و برخی به خاطر اولویت علمی و فنی‌ای که داشت و همچنین اهمیت آن، به سال 98 موکول شده است که به شرط تأمین اعتبار محقق خواهد شد.

ایکنا ــ یعنی مهم‌ترین عامل محقق نشدن این 20 درصد تأمین اعتبار بوده است؟

بله و عامل دیگری وجود نداشته است.‌ خوشبختانه برنامه‌های نوآورانه متعددی داشته‌ایم که عمده آنها اجرا شده است؛ یکی از آنها را برگزاری نخستین دوسالانه بین‌المللی کتاب برگزیده نهج‌البلاغه می‌دانم‌ که با مشارکت بنیاد نهج‌البلاغه و با کیفیت مطلوبی انجام شد.

ایکنا ــ تا بحث بودجه و تأمین اعتبار مطرح هست یک سؤال بودجه‌ای دیگر بپرسم؛ در حال حاضر معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد عالی‌ترین سطح دولت در زمینه فعالیت‌های قرآنی بوده و بخشی از بدنه دولت است. از سوی دیگر شاهد هستیم که همین دولت که معاونت قرآن بخشی از آن است، بودجه قرآنی را به خصوص در سال‌های اخیر به خوبی پرداخت نمی‌کند. معاونت قرآن و عترت می‌تواند در زمینه جذب بودجه‌های قرآنی از دولت کمکی داشته باشد یا خیر؟ و اصولاً تاکنون پیگیری‌ و تعاملی با دولت برای تحقق بودجه قرآنی انجام داده است؟

یکی از ادارات کل چهارگانه این معاونت، اداره کل کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی است که سهم آن در تخصیص اعتبارات شورای توسعه فرهنگ قرآنی 39 درصد است. ظاهراً مقرر شده است این سهم به 35 درصد هم کاهش پیدا کند. یعنی کمی بیش از یک سوم، از سوی دیگر مسئولیت‌های گسترده‌ای را در قبال این یک سوم که برخی مواقع محقق نیز نمی‌شود، بر عهده ما گذاشته‌اند و آن هم به مشارکت حداقل 20 ارگان کلان فرهنگی کشور که در ساختار کمیسیون با ما همکاری نزدیک دارند، برمی‌گردد. ارگان‌هایی همچون قوه قضائیه، حوزه علمیه برادران و خواهران، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سازمان اوقاف و ... آخرین عضو این نیز کمیته امداد امام خمینی(ره).

ما در قبال دریافت اعتبارات خاص از صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی مکلف هستیم، برنامه‌های متعددی را طراحی و مدیریت کنیم. برخی از سال‌ها تخصیص صفر بوده است در سال قبل و سال‌ قبل‌تر تخصیص‌هایی صورت گرفته است. امیدوار هستیم در آینده این تخصیص‌ها پی در پی صورت بگیرد تا ما بتوانیم به وظایف خود عمل کنیم.

ایکنا ــ به طور واضح سؤال من این بود که معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان بخشی از دولت می‌تواند به شورای توسعه فرهنگ قرآنی کمک کند تا طی تعاملاتی با دولت بودجه قرآنی بهتر و مطلوب‌تر اختصاص یابد؟

عملاً کسی از ما چیزی نخواسته است؛ چرا که ما خود دریافت‌کننده بوده‌ایم و نه تخصیص دهنده، تأمین این اعتبارات به مجلس برمی‌گردد، مجلس باید تصویب کند و دولت نیز تخصیص دهد. تلاش‌های غیر مستقیمی بوده است اما خوشبختانه خود دوستان شورای توسعه توانسته‌اند این اعتبارات را جذب کنند.

از این به بعد اگر احساس کنیم، می‌توانیم کمکی کنیم و با دولت و سازمان برنامه و بودجه رایزنی داشته باشیم این مساعدت را انجام خواهیم داد. خوشبختانه الان توفیقات خوبی وجود داشته و شورای توسعه توانسته است به خوبی اعتبارات یکی دو سال اخیر را جذب کند.

ایکنا ــ در بخشی از صحبت‌های خودتان به کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم به عنوان یکی از ادارات کل معاونت اشاره کردید. به نظر می‌رسد به خصوص در دوره شما این کمیسیون از حیث برگزاری جلسات نظم و نظام نسبتاً خوبی پیدا کرده و حداقل شاهد برگزاری منظم جلسات هستیم، چه تغییر رویکردی در وزارت ارشاد رخ داده است که باعث شده جلسات کمیسیون به این شکل برگزار شود؟

جناب دکتر صالحی، شخصیت برجسته فرهنگی‌ای هستند که علایق و سوابق فعالیت در حوزه قرآن دارند و برای بسیاری هم این فعالیت‌ها شناخته شده است. من نیز در کنار ایشان و استفاده از راهبردهایی که ایشان تعیین می‌کردند از همان ابتدا به اهمیت کمیسیون توجه بسیار داشتم و نگرشی هم که در جلسات اخیر به وجود آمده است، ناشی از نگاه هم‌افزایی بوده است.

احتمال دوسالانه شدن همایش خادمان قرآن/ دو رویکرد در انتقال نمایشگاه از تهران به تبریز/ پاسخ به یک مطالبه
نگاه ما در جلسات کمیسیون شاید در دوره‌های دورتر تلقی بهره‌برداری از اعتبارات برای انجام برنامه‌های خاص در سازمان‌های عضو بوده است. اما الان در کنار آن نگاه مثبت، نگاه مثبت و پیش برنده دیگری نیز وجود دارد و آن نگاه هم‌افزایی است. نگاه ما در جلسات گسترش همدلی و تلاش برای هم‌افزایی بیشتر و استفاده از ظرفیت‌های فکری و فرهنگی سازمانی است.

به اعتقاد من این توانایی فکری که دوستان ملاحظه می‌کنند و اینکه تلاش بر این است که از ظرفیت‌های فکری و توان سازمانی مراکز مختلف برای پیشبرد اهداف مقدس مشترک استفاده کنیم توانسته، جان تازه‌ای به فعالیت‌های کمیسیون در دوره جدید بدمد.

ایکنا ــ دیدگاهی که در مورد کمیسیون‌های شورای توسعه وجود دارد این است که کمیسیون‌ها خروجی ملموسی نداشته و بیشتر برای رفع تکلیف تشکیل جلسه می‌دهند. به اعتقاد شما این انتقاد به کمیسیون تبلیغ و ترویج نیز وارد هست یا خیر؟

هرگز ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در معاونت قرآن و عترت، دنبال خبرسازی‌های غیر واقعی نیستیم. من در یکی از جلسات مفصلی که اوایل سال 97 با روابط عمومی مجموعه معاونت داشتم تأکید کردم که خبر باید صادقانه و تحلیل‌ها مبتنی بر داده‌ها و گزارش‌های واقعی باشد. بنابراین این نگاه نه در کلان مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد و نه در معاونت قرآن که ما بیاییم خبرهایی را بدون اینکه حکایت از یک واقعیت جدی داشته باشد، تولید کنیم.

ما در کمیسیون به دنبال کارهای تبلیغاتی صرف نیستیم. به تازگی پنجاه و دومین جلسه کمیسیون را برگزار کرده‌ایم، فعلاً در دوره جدید در مرحله بررسی‌های برنامه‌ای هستیم؛ ان شا‌الله به زودی نوبت اجرا خواهد رسید و در آن موقعیت دیگر شاهد جلسات برنامه‌ای زیادی نخواهیم بود.

گمان ما این است که چنین انتقادی، زمینه‌ای در کمیسیون تبلیغ و ترویج نداشته است. هر چند این توجه را داریم که عملاً دچار چنین مشکلی نشویم؛ لذا تلاش خواهیم کرد به زودی از مرحله تمهید مقدمات و برنامه‌ریزی‌های مربوطه که لازم هم هست فراتر برویم تا به مرحله اجرا برسیم.

ایکنا ــ یعنی شما معتقدید که خروجی‌ها صرفاً در آن مرحله خود را نشان خواهد داد؟

بله، خروجی‌‌های ملموس‌تر را بعداً لمس خواهیم کرد.

ایکناــ وارد بحث در مورد نمایشگاه قرآن و موضوع داغی که اخیراً به آن اشاره کرده‌اید شویم؛ طی گفت‌وگویی که اخیراً داشته‌اید به برگزار نشدن نمایشگاه قرآن در تهران اشاره کرده‌اید،‌ این احتمال تا چه میزان امکان تحقق دارد؟

من اعلام کردم نمایشگاه قرآن در سال 99 دو حالت دارد، یا در تبریز و تهران به صورت همزمان برگزار می‌شود یا اینکه تنها در تبریز برگزار خواهد شد.

احتمال اینکه نمایشگاه بین‌المللی قرآن با حد گسترده و ابعاد بین‌المللی فقط در تبریز برگزار شود وجود دارد. اما احتمال اینکه در تهران برگزار شود و شعبه استانی که سال قبل در مشهد بود و امسال در آذربایجان شرقی باشد نیز وجود خواهد داشت.

ایکنا ــ رسیدن به چنین تصمیمی ناشی از چه رویکردی است؟ آیا رویکردهای جدیدی از سوی معاونت در مورد نمایشگاه شکل گرفته  یا صرفاً به خاطر مباحث بودجه‌ای چنین تصمیمی اتخاذ شد؟

ما با دو رویکرد کلی به این سمت رفته‌ایم که نمایشگاه بین‌المللی قرآن را در برخی از سال‌ها خارج از تهران برگزار کنیم. رویکرد اول لزوم پاسخ‌دهی مثبت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که متعلق به تمام جمهوری اسلامی و نه استان خاصی است، خواهد بود. طرح کلی ما این است که تبریز اگر پایگاه اصلی برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن در سال 99 باشد سه استان مجاور را به عنوان استان معین قرار دهیم و از ظرفیت‌های فکری و استانی آنها استفاده کنیم. طبیعتاً باید به مطالبه جامعه قرآنی در سال‌های دور و نزدیک که امکان حضور کثیری از آنها خارج از تهران و استان‌های مجاور وجود ندارد، پاسخ دهیم.

نکته دوم در این رابطه که رویکرد جدی ما در این زمینه است، لزوم اهتمام و توجه خاص به تربیت نیروی انسانی قوی در این زمینه است. واقعیت این است که تجربه‌های عملی نقش بسیار مهمی در شکوفایی استعدادها و برجسته‌تر شدن و نماینده‌تر شدن توانایی‌های مدیریتی برجستگان نیروهای قرآنی دارد.

اگر منتظر بمانیم که در سال‌های دور به طور طبیعی ظرفیت مدیریتی و توان فرهنگ قرآنی استان‌هایی همچون «کردستان» یا «چهارمحال و بختیاری» و ... به اندازه تهران برسد و بعد چنین رویداد بزرگی را به آن استان منتقل کنیم، باید بدانیم که حتماً محقق نخواهد شد. با بررسی شرایط بالفعل احساس کردیم در برخی استان‌ها شرایط نسبی در این باب فراهم است و خواسته‌ایم پاسخی بدهیم به مطالبه‌ و نیازی که وجود دارد.

در وهله سوم البته مسائل اعتباری است که طبیعتاً برداشت ما این است که از نظر اعتبارات و هزینه‌های مربوط به اجرای نمایشگاه، این هزینه‌ها در برخی استان‌ها کمتر از مرکز خواهد بود. این مسائل البته اولویتی در این زمینه نداشته است.

ایکنا ــ سؤال دیگر که باز هم به نمایشگاه بازمی‌گردد، در مورد برگزاری همایش تجلیل از خادمان قرآن است که همه ساله در متن نمایشگاه قرآن برگزار شده و پیوندی ناگسستنی با آن پیدا کرده بود. در سال‌‌های اخیر شاهد بوده‌ایم که این همایش نه تنها بدون حضور رئیس‌جمهور بلکه به زمانی غیر از زمان برپایی نمایشگاه قرآن نیز منتقل شد، ‌موضوعی که البته نقدهایی به آن وارد است، در دوره شما تلاشی شده است تا از این پس این همایش در متن نمایشگاه و با حضور رئیس جمهور برگزار شود یا خیر؟

در اولین سالی که در خدمت همکاران خودم در معاونت بودم، تلاش جدی در این زمینه انجام دادم تا همایش خادمان در نمایشگاه قرآن و همزمان با ماه مبارک و با حضور ریاست جمهوری برگزار شود که به خاطر تراکم برنامه‌های رئیس جمهور این امکان فراهم نشد و عملاً به زمان دیگری منتقل شد. در سال 98 نیز در ماه مبارک بنابر قرائن احساس کردیم، قرار نیست این اتفاق رخ دهد، لذا اصراری بر آن نداشتیم و به نظر من صحیح نیز این است که قائل به لزوم همزمانی این دو پدیده نباشیم. اگر برخی سال‌ها فراهم شد که در نمایشگاه برگزار می‌کنیم اگر هم نشد در زمانی دیگر برگزار می‌شود.

ایکنا ــ یعنی با توجه به پیوندی که طی این سال‌ها بین نمایشگاه و همایش شکل گرفته و هویتی تقریباً وابسته به هم پیدا کرده‌اند، شما اعتقادی به محدودیت زمانی در برگزاری همایش ندارید؟

با توجه به اینکه اختصاصی به ماه مبارک ندارد، اعتقادی به محدودیت زمانی ندارم. در ماه شعبان، در ماه رمضان، در ماه ذی‌الحجه و ... می‌تواند برگزار شود. این به خاطر تقارن طبیعی بوده است و اجماعی در این زمینه نیست.

ضمن اینکه این احتمال وجود خواهد داشت که به خاطر برخی مسائل فرهنگی و عملی، همایش خادمان قرآن کریم را دو سال یکبار برگزار کنیم و هر سال برگزار نشود.

ایکنا ــ از این وجه می‌تواند نکته مثبتی باشد و موافق نظر شما باشم، چرا که لزوماً نباید هر سال تعداد خاصی را به عنوان خادم قرآن معرفی کنیم. اعتقاد دارم در طولانی مدت می‌تواند باعث افت سطح شود و از اهمیت آن بکاهد؛ اگر این همایش دوسالانه شود، تغییراتی در تعداد و ... نیز به وجود خواهد آمد یا خیر؟

ما به هیچ وجه به تعداد پایبند نیستیم، ممکن است تعداد اندکی کمتر یا اندکی بیشتر شود، لذا به ظرفیت‌های علمی، فرهنگی و قرآنی نگاه می‌کنیم.

ایکنا ــ این تصمیم قطعی شده است؟

هنوز در حد احتمالات است، اما این احتمال بسیار زیاد است.

ایکنا ــ جناب فقهی‌زاده به بحث در مورد فضای مجازی هم بپردازیم. در حال حاضر فضای مجازی به شکل عجیبی گسترش یافته و بسیاری را درگیر خود کرده است؛ بسیاری اعتقاد دارند که محتوای قرآنی مناسبی در این فضا تولید نمی‌شود و از سوی دیگر بسیاری معاونت قرآن را متولی چنین امری می‌دانند؛ ‌شما معاونت را متولی اصلی این امر می‌دانید یا خیر و اینکه برای ارتقای تولیدات در فضای مجازی باید چه کار کنیم که از این قافله عقب نیفتیم؟

تصور من بر این است که اصل مطلب صحیح است. یعنی محتوای کافی قرآنی در فضای مجازی وجود ندارد، اما نکته دومی هم در این زمینه وجود دارد و آن هم این است که ده‌ها نهاد و مؤسسه قرآنی رسمی و غیررسمی که فعالیت‌های قابل توجهی دارند و اعتبارات مشخصی دریافت می‌کنند غیر از ما وجود دارد. ما در مجموعه حَلَقاتی که جامعه قرآنی و نهادهای قرآنی را تشکیل می‌دهد یک عضو البته برجسته هستیم، اما اعتبارات ما چندان کفاف این مسائل را نمی‌دهد. ما شاید تنها نهاد قرآنی باشیم که در ادای وظیفه نسبت به شفافیت فضای فرهنگی و اعتباری تمام هزینه‌ها را در سال 97 شفاف‌سازی کردیم.

از مجموعه 16 میلیارد و چهارصد میلیون تومان که مطرح شد، صدها مؤسسه قرآنی ـ مردمی را مورد حمایت قرار داده‌ایم، جشنواره‌های متعددی را برگزار کرده و رویدادهای علمی - قرآنی مهمی را رقم زده‌ایم که دو سالانه نهج‌البلاغه یکی از آنها بوده است. در کنار اینها در سال 97 نخستین بار توجه به حوزه تولید محتوا در فضای مجازی را داشتیم و نخستین جشنواره تولید محتوا در فضای مجازی با عنوان جشنواره «چلچراغ آسمانی» را برگزار کردیم و برنامه‌ای در پیش داریم تا در سال‌های آتی این وظیفه را داشته باشیم. این جشنواره به شکل مسابقه بود و بیش از 1000 اثر تولید شده در فضای مجازی را حول محور قرآن کریم و عترت تولید کرده و در فضای مجازی گسترش دادیم.

ایکنا ــ این آثار واقعاً منتشر شده یا می‌شود یا بعد از جشنواره به صورت آرشیو درآمده و در قفسه‌ها بایگانی خواهد شد؟

اصولاً یکی از شروط برای برگزاری این جشنواره این بوده است که تمامی آثار برگزیده و حتی آثار غیر برگزیده که از محتوای صحیح و مناسبی برخوردار بوده‌اند، در فضای مجازی منتشر شود. قبل از این هم برخی از انیمیشن‌ها را در حد بضاعت مالی و اعتباری خودمان تولید کرده‌ بودیم که البته سنگ بنای این موضوع را برادر عزیزم جناب آقای حشمتی گذاشته بود و بعد از حضور در معاونت به این وظیفه عمل کردم و ادامه دادم تا به جشنواره چلچراغ آسمانی منتهی شد.

بنابراین اگر ضعفی هم وجود دارد اولاً مشترک بین همه نهادهای قرآنی است و هیچ جایی هم ما را مکلف نکرده است که به صورت خاص در این زمینه اقدام کنیم. به حد استطاعت عمل کرده‌ایم و امیدوار هستیم در آینده توفیقات بیشتری در این زمینه کسب کنیم.

ایکنا ــ پس از انتصاب شما به عنوان معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و در اولین بازدیدی که از خبرگزاری قرآن به عمل آوردید از پیگیری طرحی با عنوان هفته یا روز ملی قرآن و ثبت آن در تقویم رسمی کشور خبر دادید. بعد از آن دیگر خبری از این طرح نشد، به طوری که این شائبه ایجاد شد که شاید به دست فراموشی سپرده شده است؛ در حال حاضر این طرح در چه مرحله‌ای است؟

من اولین بار در اختتامیه جشنواره فیلم آیات در اسفند سال 1396 در بوشهر این مسئله را عنوان کردم که یکی از برجستگان و علمای قرآنی در سال 1347 یعنی 10 سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در یک از آثار برجسته خود چنین پیشنهادی را مطرح کرده بودند. در ادامه یک ماه بعد و در اولین جلسه بازدید نوروزی خبرگزاری قرآن این موضوع مجدد مطرح شد تا از 27 رجب تا سوم شعبان به نام هفته قرآن نامگذاری شود. به فاصله اندکی بعد از آن جلسه، مکاتبه‌ای با شورای فرهنگ عمومی که مسئولیت اصلی را در این زمینه دارد، صورت گرفت و بعد از چند ماه آنها به مکاتبه ما پاسخ دادند که در جلسه مطرح شده اما اعضای محترم به لحاظ کثرت مناسبت‌های دینی و مذهبی طرح ما را در اولویت قرار نداده‌اند.

احتمال دوسالانه شدن همایش خادمان قرآن/ دو رویکرد در انتقال نمایشگاه از تهران به تبریز/ پاسخ به یک مطالبه
این باعث نشد از پیگیری منصرف شویم، لذا حضوری با رئیس شورای فرهنگ عمومی و دبیر محترم این شورا گفت‌وگو کردم و مقدمه‌ای فراهم شد تا موافقت آنها برای موافقت جدید جلب شود. در این مکاتبه پیشنهاد شده است تا 27 رجب که روز مبعث در تقویم ایران است الحاقی داشته باشد و روز بزرگداشت قرآن کریم به این مناسبت اضافه شود.

همچنین پیشنهاد شد روز 13 رجب که روز ولادت امام علی(ع) است الحاقیه‌ای داشته باشد و روز بزرگداشت نهج‌البلاغه نیز اضافه شود. برای روز ولادت امام سجاد(ع) که روز چهارم شعبان است نیز به دنبال اضافه کردن بزرگداشت صحیفه سجادیه در این روز هستیم. از این طریق این هدف را دنبال می‌کنیم تا موجب یک جریان سازی عظیم فرهنگی در جهان اسلام شود که ان شاالله محتوای قرآنی و اهل بیتی به این مناسبت‌ها افزوده شود و به یک مناسبت‌های کلیشه‌ای جشن گونه اکتفا نشود. اجمالاً نیز پاسخ مثبتی دریافت شده است. من آمادگی کامل خود را اعلام می‌کنم در جلسه شورای فرهنگ عمومی که به بررسی نهایی این طرح اختصاص دارد حضور پیدا کنم و توضیحات تکمیلی را به عرض برسانم. اگر نیاز باشد و ضرورت باشد معاونت با یک تیم کارشناسی جدی حضور پیدا خواهد کرد.

ایکنا ــ پیش از این و در ابتدای حضور در معاونت در مورد تولید بازی‌های قرآنی بحث‌هایی را مطرح کرده بودید و اعلام شده بود این معاونت قصد دارد هشت بازی قرآنی را تولید کند؛ با توجه به اینکه خبری در این زمینه منتشر نشد، این شائبه ایجاد شد که شاید فراموش شده باشد یا مشکلی بر سر راه تحقق آن به وجود آمده باشد. وضعیت این بازی‌ها به چه صورت است؟

ما به خاطر کمبود اعتبارات در سال 97 نتوانستیم این موضوع را محقق، کنیم اما برنامه‌های دیگری همچون تهیه تیزرهای تلویزیونی و میان‌برنامه‌های قرآنی را در برنامه قرار دادیم و امیدوار هستیم به حول الهی کمی بیشتر و حدود 10 تا 12 مورد تولید کنیم تا جایگزین آن بازی‌ها شود و در اختیار صدا و سیما قرار گیرد.

ایکنا ــ تولید بازی‌‌ها از دستور خارج شده است؟

ما در این راستا به حمایت موثر از برخی مؤسسات تبلیغی - ترویجی و رسانه‌ای که در این زمینه فعالیت و توانایی داشته‌اند اکتفا کرده‌ایم.

ایکنا ــ سال 93 شورای توسعه فرهنگ قرآنی هیئت پایش و بازرسی دستگاه‌های قرآنی را راه‌اندازی کرد که عملکرد دستگاه‌های قرآنی را بررسی می‌کرد. پایش از معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در همان سال نیمه تمام باقی ماند و معاون وقت هم هیچ وقت در جلساتی که باید برای تکمیل این بازرسی‌ها صورت می‌گرفت شرکت نکرد تا این پایش نیمه‌تمام باقی بماند؛ شما تمایلی برای تکمیل این پایش دارید یا خیر؟

ارزیابی عملکرد معاونت به صورت درون وزارتی صورت می‌گیرد و طی این سال‌ها هم صورت گرفته است. ما در چارچوب قانونی و وزارتی از هر نظام ارزیابی عملکرد استقبال خواهیم کرد.

ایکنا ــ در حال حاضر این شائبه وجود دارد که بین شورای توسعه فرهنگ قرآنی و معاونت قرآن و عترت تعارض وجود دارد که این تعارض به خصوص در بحث شوراهای استانی خود را نشان داد. شما به چنین تعارضی اعتقاد دارید؟

تقاضا می‌کنم دوستان قبل از حکم قطعی معنای کلمات و ماحصل واژه‌ها را مورد توجه قرار دهند. ما با شورای توسعه گفت‌وگو و اختلاف سلیقه داریم، اما بسیار با هم رفاقت داریم و تعارض به معنای واقعی آن وجود ندارد. دوستان شورای توسعه به معنای خاص در مدت کمتر از دو سالی که در معاونت بوده‌ام شاید 10 بار مهمان ما بوده‌اند.

در مورد شوراهای استانی به اعتقاد من یک اشتباه تعبیری وجود داشته است. در برخی از استان‌ها در شورای فرهنگ عمومی حاضر شده و در حضور استاندار و نماینده ولی فقیه گفت‌وگو کرده و هیچ مشکلی وجود نداشته است.

در ساختار قانونی بین ما و شورای فرهنگ عمومی و همچنین ما و شورای توسعه فرهنگ قرآنی یک شورای فرهنگ عمومی بیشتر در استان‌‌ها وجود ندارد که اگر دستور قرآنی داشته باشند در همین شورا بررسی می‌شود و اگر دستور سینمایی هم داشته باشند هم در همین شورا بررسی می‌شود.

به مسئولان شوراهای فرهنگ عمومی در استان‌ها پیشنهاد داده‌ایم که دستورهای متعدد قرآنی را در کنار هم قرار دهند و جلسات مختص را به آن موضوع بپردازند. خوشبختانه الان این ذهنیت که شورای توسعه فرهنگ قرآنی در استان‌‌ها دایر بوده و بعدها تعطیل شد – که هیچ وقت صحیح نبوده است - دارد رنگ می‌بازد.

ایکنا ــ در پایان جا دارد این سؤال را مطرح کنم که در حال حاضر تعاملی بین معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد یا خیر، یا بهتر بپرسم جامعه قرآنی مدیران این معاونت را از صنف خودش می‌داند یا خیر؟

هیچ فاصله‌ای بین خودمان و جامعه قرآنی احساس نمی‌کنیم و خودمان را یکی از خدمتگزاران این جامعه و اعضای آن می‌دانیم. جالب است که بسیاری از مسئولان و مدیران معاونت قرآن و حتی کارشناسان قرآنی از درون جامعه قرآنی هستند و تعامل بسیار نزدیکی با معاونت قرآن دارند.

یک شاهد بسیار صدق و جدی که در این زمینه می‌توانم بیان کنم این است که در شوراهای رسمی از بزرگان جامعه قرآنی که جزء مفاخر این جامعه هم به شمار می‌آیند اعضای موثری دارند و در جلسات مشورتی، شوراهای سیاستگذاری و ستادهای اجرایی حضور دارند.

در هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت عباس سلیمی، محمدعلی خواجه پیری، ‌حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی در کنار اساتید برجسته‌ای از معاونت قرآن فعالیت مستمر دارند. در کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی نیز افرادی همچون ولی یاراحمدی، حجت‌الاسلام والمسلمین سعید بهمنی و ... حضور دارند. از نمایندگان برجسته مجلس شورای اسلامی و از روحانیون بسیار برجسته دانشگاهی همچون استاد محمدعلی مهدوی راد و ... از اعضای جامعه قرآنی هستند و مدیران این معاونت افتخار خود می‌دانند در کنار این افراد تمام عمر خود را وقف جامعه قرآنی کنند.

برای مشاهده گزارش تصویری این نشست اینجا کلیک کنید!

انتهای پیام

captcha