طالبان و آمریکا در آستانه توافق نهایی در قطر
کد خبر: 3838981
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۶

طالبان و آمریکا در آستانه توافق نهایی در قطر

گروه بین‌الملل ــ زلمی خلیلزاد، نماینده ارشد گروه مذاکره‌کننده آمریکا با طالبان، اعلام کرد: توافق گروه طالبان با نمایندگان دولت آمریکا در قطر در حال نهایی‌ شدن است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از رویترز، زلمی خلیلزاد یک روز پس از حمله گسترده طالبان به شهر راهبردی قندوز در شمال افغانستان، اعلام کرد: دو طرف در آستانه امضای یک توافق هستند.
 
براساس این توافق قرار است حملات طالبان کاهش یابد و گفت‌وگوهای صلح میان افغان‌ها آغاز شود.
 
نماینده ارشد گروه مذاکره‌کننده آمریکا با طالبان تأکید کرد: روز یکشنبه (امروز) به کابل سفر می‌کند تا با مقامات این کشور گفت‌وگو کند.

وی افزود: ما در آستانه امضای توافقی هستیم که خشونت را کاهش می‌دهد و درها را بر روی افغان‌ها برای مذاکره و برقراری صلح پایدار باز می‌کند.

این اظهارات در شرایطی بیان می‌شود که روز گذشته(نهم شهریور) صدها نیروی طالبان در یک قدرت‌نمایی نظامی به شهر قندوز در شمال این کشور حمله کردند و بخش‌هایی از آن را به تصرف خود درآوردند.

خلیلزاد جزئیات این توافق را اعلام نکرد اما انتظار می‌رود در برابر تضمین طالبان مبنی بر اینکه این کشور پایگاهی برای حملات تروریستی به خارج نباشد، هزاران نیروی آمریکایی از افغانستان خارج شوند.

یک مذاکره‌کننده ارشد طالبان نیز اظهار کرد: نتایج این مذاکرات را به رهبر خود اعلام می‌کنیم و زلمی خلیلزاد قرار است به کابل برود و مقامات دولتی را از تصمیمات گرفته شده در مذاکرات صلح آگاه کند.

این توافق مستقیماً به جنگ طالبان و دولت افغانستان پایان نمی‌دهد اما گفته می‌شود زمینه گفت‌وگوهای بین‌الافغانی را، که قرار است در اسلو پایتخت نروژ برگزار شود، فراهم می‌کند.
 
انتهای پیام
captcha