اولین طراحی‌های لباس با محور آیات قرآن/ دریافت سفارش از داخل و خارج کشور
کد خبر: 3839945
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹

اولین طراحی‌های لباس با محور آیات قرآن/ دریافت سفارش از داخل و خارج کشور

گروه جامعه ــ نماینده تیم نوران، اولین تیم استارت‌آپی موفق در طراحی لباس با محوریت آیات قرآن کریم، ضمن تشریح نحوه این نوع طراحی، اعلام کرد: نیاز در این حوزه به حدی زیاد است که از داخل و خارج کشور سفارش کار دریافت کرده‌ایم.

به گزارش ایکنا؛ شاید موضوع «طراحی لباس براساس مفاهیم آیات قرآن کریم» در نگاه اول عجیب به نظر بیاید یا حتی عده‌ای بدون درنگ اعلام کنند مخالف چنین اقدامات و فعالیت‌هایی هستند. البته طبیعی است که وقتی ایده‌ای برای اولین بار مطرح می‌شود موافقان و مخالفان خود را دارد اما برای موافقت یا مخالفت با هر ایده‌ای، گام اول تفکر و بررسی ابعاد مختلف آن و فرصت دادن به ایده‌پردازان برای عملیاتی کردن تفکرات و برنامه‌هایشان است.

مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برای اولین بار در کشور با برگزاری رویداد هکاتون با موضوع طراحی لباس و زیورآلات با محوریت سوره مبارکه کوثر، ایده طراحی لباس با محوریت سوره‌های قرآن کریم را مطرح کرد.

در این رویداد استارت‌آپی که مورد استقبال تعداد زیادی از طراحان لباس و زیورآلات قرار گرفته بود، 26 تیم به مرحله پایانی راه یافته و نفرات برتر مورد تقدیر و حمایت برای عملیاتی کردن ایده و طرح خود قرار گرفتند.

طراحی لباس براساس آیات قرآن کریم 

تیم «نوران» متشکل از ریحانه رفعتی، سعیده علوی‌پور، زهرا رجبی و رقیه نورانی تیم برتر هکاتون سوره کوثر بودند که پس از این موفقیت در مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی پذیرش شده و با حمایت این مرکز روند اجرای ایده خود را آغاز کرده‌اند. این گروه اخیراً در رویداد «راه حسین(ع)» که با محوریت ایده‌پردازی برای مراسم اربعین و محرم برگزار شد نیز لباسی ویژه استفاده بانوان در ایام اربعین با مبنا قرار دادن آیات قرآن کریم طراحی کردند که به عنوان برگزیده دوم مورد تجلیل قرار گرفت.

ریحانه رفعتی، نماینده تیم نوران، به تشریح اقدامات خود به عنوان اولین گروه موفق طراحی لباس با محوریت سوره‌های قرآن کریم پرداخت و گفت: نام تیم ما برگرفته از القاب حضرت فاطمه(س) است. چهار نفر از اعضای گروه در رشته طراحی لباس و یک نفر در رشته نقاشی تحصیل کرد‌ه‌ایم. سه نفر از اعضای گروه در یک دانشگاه تحصیل می‌کنیم و در محیط دانشگاه با هم آشنا شده و با توجه به علایق مشترکی که داشتیم تصمیم گرفتیم یک گروه تشکیل دهیم.

رفعتی از اولین فعالیت گروه برای طراحی لباس با محوریت آیات قرآن گفت و افزود: مدیرگروه دانشگاه اعلام کرد رویدادی با محوریت طراحی لباس بر مبنای سوره کوثر برگزار خواهد شد. این موضوع برای ما جذاب بود و تیم تصمیم گرفت در این رویداد شرکت کند.

وی در پاسخ به این سؤال که چطور می‌توان بر مبنای مفهوم یک سوره یا آیه لباس طراحی کرد؟ بیان کرد: ابتدا به سراغ تفاسیر مختلف از سوره کوثر رفتیم و به مفهوم شجره طیبه و استحکام خانواده رسیدیم. بنابراین تصمیم گرفتیم نه برای یک فرد که برای یک خانواده لباس طراحی کنیم. بر همین مبنا درخت زیتون را محور طراحی قرار دادیم و برای هر یک از اعضای خانواده شامل پدر، مادر، دختر و پسر براساس بخش‌های مختلف درخت زیتون (ریشه، ساقه، برگ و زیتون) لباس طراحی کردیم.

این عضو گروه نوران ادامه داد: طراحی این لباس علاقه‌‌مندی ما برای ورود تخصصی به طراحی لباس اسلامی را بیشتر کرد و با توجه به حمایت مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، هم‌اکنون در حال طراحی برند و تجاری‌سازی ایده خود هستیم.

مطالعه تفاسیر آیات قرآن

وی در خصوص حضور در رویداد استارت‌آپی «راه حسین(ع)» نیز گفت: با این رویداد از طریق مرکز رشد آشنا شدیم. فرصت کمی برای ثبت‌نام داشتیم. به همین دلیل به سرعت به جست‌و‌جوی آیات قرآن و مطالعه در تفاسیر آیات پرداختیم تا اینکه به آیه 9 سوره کهف رسیدیم که روایت شده است سر مبارک امام حسین(ع) بالای نیزه این آیه را قرائت کرده است. در این آیه آمده است: «أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحَابَ الْكَهْفِ وَالرَّقِيمِ كَانُوا مِنْ آيَاتِنَا عَجَبًا؛ مگر پنداشتى اصحاب كهف و رقيم [=خفتگان غار لوحه‏‌دار] از آيات ما شگفت بوده است». مفهوم کلی این آیه بر مبنای تفاسیر زنده شدن و بیداری است که نماد جوانه زدن را از آن الهام گرفتیم.

رفعتی در ادامه از مشکلات بانوان زائر اربعین برای انتخاب لباس مناسب این زیارت ویژه سخن گفت و تشریح کرد: بانوان در این سفر از کوله‌پشتی استفاده می‌کنند که استفاده از آن به همراه چادر مشکی در پیاده‌روی طولانی سخت است. این سختی برای بانوانی که از سایر کشورها به ویژه کشورهای غیراسلامی به این سفر می‌آیند بیشتر است و ما در گفت‌‌‌وگو با بانوان زائر کشورهایی مانند کانادا، استرالیا، انگلیس و ... متوجه شدیم این گروه از بانوان بیش از زائران کشورهای اسلامی برای انتخاب لباس مشکل دارند.

وی ادامه داد: بر همین اساس لباسی با پارچه سبک که چروک نمی‌شود و گرد و غبار را به خود جذب نمی‌کند طراحی شد که شامل دو بخش مانتو و روسری است. در آستین این لباس شعار «حب الحسین یجمعنا» به رنگ سبز و در حالتی که گویی در حال جوانه زدن است کار شده که این جوانه زدن را از مفهوم آیه 9 سوره کهف اقتباس کرده‌ایم.

این طراح لباس اسلامی افزود: در کنار یقه و پشت لباس پیله طراحی شده تا حرکت دست‌ها راحت‌تر انجام شود. در کنار کمر لباس نیز زیپ طراحی شده تا افرادی که کوله‌پشتی یا کیف کمری دارند بند کیف یا کوله خود را از داخل لباس ببندند تا لباسشان بدفرم نشود چون وقتی کمربند از روی چادر یا لباس گشاد بسته می‌شود فرم نامناسبی به خود می‌گیرد. مقنعه هم طوری طراحی شده که بلند باشد و بندهای کوله‌پشتی در جلوی لباس را بگیرد و پوششی کامل اما سبک‌ باشد.

از انگلستان هم سفارش کار داریم

وی از استقبال تولید‌کنندگان و شرکت‌کنندگان حاضر در این رویداد از این طرح لباس خبر داد و گفت: سفارش تولید این طرح را دریافت کرده و مشغول کار روی این سفارش‌‌ها هستیم. حتی افرادی از انگلستان با ما تماس گرفتند که به چنین لباس‌هایی نیاز داریم. به همین دلیل قرار شد لباس‌های اسلامی را براساس شرایط جغرافیایی و محیطی کشورهای مختلف تولید کنیم.

رفعتی در تشریح برنامه‌های آینده گروه نوران گفت: تصمیم گرفتیم به صورت تخصصی‌تر در حوزه لباس اسلامی ـ قرآنی کار کنیم. در فاز اول کار فقط برای خانم‌ها لباس طراحی خواهیم کرد اما طراحی لباس‌های آقایان و کودکان نیز در برنامه‌هایمان قرار دارد و ایجاد برند بین‌المللی در حوزه لباس اسلامی چشم‌انداز کاری گروه ماست.

انتهای پیام  

captcha