«آقاجانی بيگ» محله‌ای با بیش از هفتاد سال اجرای تعزيه
کد خبر: 3840587
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴

«آقاجانی بيگ» محله‌ای با بیش از هفتاد سال اجرای تعزيه

گروه اجتماعی ــ مدیر هیئت حسینیه آقاجانی بیگ همدان گفت: آقاجانی بيگ محله‌ای است كه بیش از هفتاد سال اجرای تعزیه را پشت سر گذاشته است.

«آقاجانی بيگ» محله‌ای با بيش از هفتاد سال ‌اجرای تعزيه/ هیئات مذهبی مسجدمحور باشندرضا یدالهی، مدیر هیئت حسینیه آقاجانی بیگ همدان در گفت‌و‌گو با ایکنا، اظهار کرد: این هیئت یکی از قدیمی‌ترین هیئات همدان است که از قدیم‌الایام نسل به نسل گذشته و اکنون به دست ما رسیده است.

وی با بیان اینکه سابقه فعالیت این هیئت به بیش از 200 سال پیش باز می‌گردد، افزود: آن زمان که هیئت‌های همدان به 7 عدد می‌رسید، هیئت آقاجانی بیگ یکی از آن 7 هیئت بود که بعدها این آمار به 12 هیئت و اکنون به 450 هیئت رسیده است.

یدالهی اضافه کرد: هیئت حسینیه آقاجانی بیگ از قدیم‌الایام تا به امروز، همواره شب‌های جمعه، ایام شهادت و ولادت ائمه اطهار(ع)، مناسبت‌های ملی و 13 روز نخست ماه محرم برنامه داشته و دارد.

وی با بیان اینکه دسته عزاداری این هیئت 30 سالی است که زنجیر را کنار گذاشته است، کفت: هیئت و دسته سینه‌زن حسینیه آقاجانی بیگ به صورت منظم هر ساله از مسجد آقاجانی بیگ آغاز و در ادامه از مسیر بلوار مدنی، پیاده راه بوعلی، میدان امام، خیابان تختی و در انتها به مسجد آقاجانی بیگ ختم می‌شود.

یدالهی با بیان اینکه آقاجانی بیگ محله‌ای است كه بیش از هفتاد سال ‌اجرای تعزیه را پشت سر گذاشته است، گفت: دارانی نظیر، ‌حاج رضا زندی، ‌حاج رضا فرخ نیا،‌ علی آجیلی، ‌حاج صادق چارلی و علی رنگچیان، در طول دهه‌های گذشته توانسته‌اند چراغ تعزیه را در محله آقاجانی بیگ روشن نگه دارند.

هیئت آقاجانی بیگ؛ هیئتی مسجدمحور

این پیرغلام حسینی ادامه داد: مراسم تعزیه‌خوانی هر ساله با حضور 30 اسب سوار به نماد یاران و اصحاب امام حسین(ع) و... در روز عاشورا به اجرای برنامه با شکوهی می‌پردازند.

وی ادامه داد: همچنین هیئت حضرت قاسم(ع) متشکل از 30 نفر از نوجوانان و جوانان هیئت به نواختن موزیک‌های حزن انگیز در روز عاشورا و سوم امام حسین(ع) در طی میسر می‌پردازند.

یدالهی با بیان اینکه انقلاب ما از مساجد و حسینیه‌ها آغاز شد، گفت: در سال‌های 57 و حتی قبل از آن تمام ذکر و شعار مردم انقلابی بود به‌گونه‌ای که سینه‌زنی‌های مردم در ایام محرم و روز عاشورا و تاسوعا نیز انقلابی بود و همین شعار و اذکار همراه با از خود گذشتگی مردم با الگو گیری از فرهنگ عاشورا بود که انقلاب را به ثمر نشاند.

مدیر هیئت آقاجانی بیگ با بیان اینکه فرهنگ و دین ما با یکدیگر ادغام شده است، گفت: همانگونه که انقلاب و پیروزی در هشت سال دفاع مقدس با محوریت مسجد شکل گرفت هیئات مذهبی ما نیز باید مسجد محور باشند که این مهم به‌طور کامل در هیئت مسجد آقاجانی بیگ مشهود است.

وی اشاره‌ای به آسیب‌های برخی هیئات مذهبی داشت و گفت: متأسفانه امروزه اغلب مداحان تنها به فکر گریاندن مردم هستند حال آنکه مهم‌تر از حزن و اندوه بر مصیبت امام حسین(ع)، معرفی و تبیین اهداف قیام امام حسین(ع) و ترویج امر به معروف و نهی از منکر در جامعه آن هم به‌صورت بیان مطالب موثق و مستند است.

یدالهی با بیان اینکه متأسفانه امروز مشکلات اقتصادی در ابعاد مختلف زندگی انسان و حتی بر عزاداری‌های او برای ائمه اطهار(ع) و اهل بیت(ع) نیز سایه افکنده است گفت: امروز جوانان ما با معظل بزرگی همچون بیکاری روبه‌رو هستند اما حتی با وضعیت موجود به دلیل عشق و علاقه بسیار زیاد به سیدالشهدا(ع) شاهد حضور باشکوه آنان در مراسم عزاداری اباعبدالله(ع) هستیم.

این پیر غلام حسینی ابراز کرد: رفتار، گفتار و برخورد درست مسئولان هئیات، ریش سفیدان و پیر غلامان یک هیئت می‌تواند در جذب جوانان به هیئات مذهبی و دوری آن‌ها از دام‌های شیطان و دشمنان باشد.

انتهای پیام

captcha