بدعت‌ها؛ زخمی بر پيكره ارزش‌های واقعی عاشورا
کد خبر: 3840905
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴

بدعت‌ها؛ زخمی بر پيكره ارزش‌های واقعی عاشورا

گروه معارف ــ رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی البرز گفت: متأسفانه برخی عزادارایی‌ها نوعی بدعت‌گذاری و زخمی بر فلسفه قیام عاشوراست که باید با آنها مقابله شود.

بدعت‌ها زخمی بر پيكره ارزش‌های واقعی عاشورا

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین روحی‌یزدی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی البرز در گفت‌وگو با ایکنا از البرز، اظهار کرد: یکی از شرایط نامناسبی که ما با آن روبرو هستیم این است که برخی از امامان جمعه و سخنوران به فلسفه قیام امام حسین(ع) نمی‌پردازند و اگر هم سخنرانی در این زمینه دارند، تکرار مکررات است.

وی ادامه داد: انتظار این است که از تربیون نماز جمعه درباره قیام عاشورا و نهضت امام حسین(ع) حرف‌هایی به تناسب روز گفته شود چرا که اگر درآن زمان حضرت سیدالشهدا(ع) یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های قیام خود را مقابله با بدعت و جلوگیری از کم رنگ‌شدن جایگاه دین در زندگی و مردم می‌دانستند امروز باید توسط گوینده‌ها به خصوص ائمه جمعه که سخنانشان مخاطبان بیشتری دارد، مصادیق بدعت در دین و عزاداری به صورت شفاف بیان شود.

روحی‌یزدی گفت: امروز مصادیق کم‌توجهی به دستورات دین باید برای مردم تبیین شود همان‌گونه که شهید مطهری وقتی به ایراد صحبت می‌پرداختند مشکل و شمر زمانه را «موشه دایان» عنوان می‌کند.

این استاد دانشگاه الهیات و علوم اسلامی بیان کرد: سخنوران و گویندگان باید امروز مصداق تیرها و هجمه‌هایی که نسبت به شیرخوارگان، نوجوانان و جوانان مظلوم جهان صورت می‌گیرد را تبیین کنند چراکه تشخیص این مصادیق حرکتی کاربردی است و تأثیرگذاری بیشتری دارد.

انتظار از تربیون نماز جمعه

وی تأکید کرد: انتظار از تربیون نماز جمعه و گویندگان نهضت عاشورا این است که مصداقی صحبت کنند و جنایات حرمله‌هایی که در این زمان در یمن، نوار غزه یا فلسطین اشغالی کودک‌کشی می‌کنند را برای مردم بازگو کنند.

روحی‌یزدی اضافه کرد: متاسفانه فرهنگ غلطی درجامعه افتاده که هرکسی که تعیین مصداق می‌کند می‌گویند وارد مسائل سیاسی شده و سخنوران و گویندگان از ترس متهم‌شدن به این مصداق‌ها نمی‌پردازند.

وی ابراز کرد: با تبیین این مصدایق جبهه حق و باطل، عمر و سعدها و حرمله‌ها حتی حرهای زمان‌ها برای مردم بیان شده و تاریخ عاشورا یک تاریخ به روز خواهد شد.

روحی‌یزدی بیان کرد: تکرار مکرارات تاثیرگذاری ندارد بلکه باید مصداق‌ها را برای مردم بیان کرد چراکه آنان در تشخیص مصداق‌ها نیاز به کمک دارند.
این استاد دانشگاه گفت: دیدیم که در تاریخ عاشورا یک موجی علیه امام حسین(ع) ایجاد می‌شود که این موج سبب شده تعداد قابل توجهی از مردم حسین(ع) را به عنوان کسی که دین رسول خدا(ص) را کنار گذاشته معرفی بشناسند.

وی اضافه کرد: اکنون هم متأسفانه در فضای مجازی کم نداریم که گاهی اوقات حق را باطل جلوه می‌دهند بنابراین از وظایف سخنوران و امامان جمعه است که به این مهم بپردازند.

بدعت‌ها در جامعه امروز

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان البرز بیان کرد: یکی از فریادهای خاموش‌نشدنی امام حسین(ع) در نهضت عاشورا، تقابل با بدعت و بی‌توجهی به دستورات دین بوده، متأسفانه امروز بدعت‌ها در عرصه‌های مختلف جامعه مشاهده می‌شود ولی به لحاظ فرم متفاوت با شرایط نهضت عاشورای سال ۶۱هجری قمری شده است.

وی ادامه داد: اکنون یک هزار و ۳۸۰ سال براساس سال قمری از شهادت سالارشهیدان کربلا می‌گذرد در این مدت همانطور که فرهنگ، زندگی و چشم‌اندازها تغییر داشته به یقین الگوهای بدعت نیز متفاوت شده است.‌

این استاد دانشگاه بیان کرد: دریک زمانی بدعت‌گذاری این بود که مجالسی که به نام اهل بیت(ع) برگزار می‌شد را به سمت دیگر بکشانند، در زمان قیام امام بدعت‌گذاری این بود که به صورت روشن با سنت پیامبر(ص) مخالفت شود و نمونه آن این بود که یزید بن معاویه شراب‌خواری می‌کرد و از شراب‌خواری هیچ ابایی ندارد.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان البرز گفت: امروزه مسائلی دیده می‌شود که در خاستگاه دین جایگاهی ندارد به طوریکه برخی از عزادارایی‌ها نوعی از بدعت‌گذاری و زخمی بر فلسفه قیام عاشوراست و با اندکی تفکر می‌توان به این مهم دست یافت که امام حسین(ع) با این بدعت مقابله کرد.

وی تأکید کرد: سخنوران باید حقایق و وقایع عاشورا را برای مردم بیان کنند و صرف عزاداری برای سالار شهیدان کافی نیست بلکه باید معرفت نسبت به حسین بن‌علی(ع) افزایش یابد و تعدادی از عزاداری‌ها نشئت گرفته از بدعت است بنابراین وظیفه سخنواران است که با اهداف امام حسین(ع) مردم را آشنا کنند.

روحی‌یزدی افزود: معرفت به معنای آن نیست که بدانیم پدر ومادر امام حسین(ع) چه کسانی هستند بلکه شناخت حسین‌بن‌علی(ع) یعنی شناخت مرام و اهداف امام که اگراین شناخت تحقق یابد به معرفت حقیقی دست یافته‌ایم.
انتهای پیام

captcha