اصفهان از فرصت برپایی مسابقات سراسری قرآن بهره‌مند شود
کد خبر: 3842193
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۳
غلامرضا شاه‌میوه:

اصفهان از فرصت برپایی مسابقات سراسری قرآن بهره‌مند شود

گروه مسابقات ــ سرپرست هیئت داوران چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم گفت: هفته‌ای که مسابقات برگزار می‌شود از وجود قاریان و حافظانی که به عنوان نخبگان قرآنی در سطح کشور و حتی بین‌المللی مطرح هستند در محافل و جلسات قرآنی در مراکز پرجمعیت اصفهان استفاده شود.

عاملی که بین فرهنگ قرآنی و مردم فاصله انداخت / راهکارهایی برای گسترش فضای قرآنی در ایام مسابقات

به گزارش ایکنا؛ غلامرضا شاه‌میوه، پیشکسوت قرآنی کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار ستاد خبری چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن با اشاره به میزبانی استان اصفهان از مرحله نهایی این مسابقات، آن را فرصت مناسبی برای استان اصفهان برشمرد و گفت: با توجه به این که آخرین بار در سال ۶۵ مسابقات کشوری قرآن کریم در استان اصفهان برگزار شد، برگزاری این مسابقات پس از حدود ۳۳ سال در اصفهان، فرصت و غنیمتی است که برای استان پیش آمده است.

وی افزود: اصفهان ظرفیت بسیار بالایی در برگزاری همایش‌های کشوری و بین‌المللی دارد و در سال‌های قبل چندین بار پیشنهاد شد که اصفهان برگزارکننده مسابقات باشد که مورد قبول واقع نمی‌شد، اما خوشبختانه امسال مدیرکل سابق اوقاف اصفهان این همت را مصروف داشت تا پس از ۳۳ سال مسابقات در اصفهان برگزار شود.

سرپرست هیئت داوران مسابقات قرآن کریم با بیان این که باید از فرصت ایجاد شده برای ایجاد جوّ قرآنی در استان استفاده کرد، به انجام اقداماتی خاص برای فراهم کردن این جو اشاره و اظهار کرد: در وهله اول باید در هفته‌ای که مسابقات برگزار می‌شود از وجود قاریان و حافظانی که به عنوان نخبگان قرآنی در سطح کشور و حتی بین‌المللی مطرح هستند در محافل و جلسات قرآنی در مراکز پرجمعیتی مانند امامزادگان و به ویژه در شهرستان‌ها استفاده شود.

وی بیان کرد: از این فرصت باید برای معرفی حافظان و قاریان قرآن کریم به عنوان قهرمان و چهره قرآنی استفاده کرد و با اجرای برنامه‌هایی برای مردم باعث ایجاد انگیزه و تشویق جوانان به خصوص در شهرستان‌ها شد.

شاه‌میوه با تأکید بر ظرفیت بالای شهرستان‌ها در استقبال از برنامه‌های قرآنی تصریح کرد: در مرکز استان به دلایل مختلف فرهنگی و مشغله‌های زیاد، رغبت به این گونه برنامه‌ها کم است، اما در شهرستان‌ها وضعیت فرهنگی این گونه نیست و لذا در شهرستان‌هایی مانند «نایین»، «نجف آباد»، «خمینی شهر»، «شهرضا»، «نطنز»، «کاشان» و شهرهای دیگر استان می‌توانیم در این ایام از مواهب حضور این نخبگان برخوردار شویم.

وی اضافه کرد: دومین اقدامی که می‌توان در راستای ایجاد جو قرآنی انجام داد درباره عملکرد رسانه‌ها است، باید در ایام مسابقات صدا وسیما بی‌تفاوت از چنین همایش کشوری عبور نکند. رسانه می‌تواند با تهیه گزارش از مسابقات و حضور مردم و تبلیغاتی که قبل از برگزاری مسابقات انجام می‌دهد، بهترین عملکرد را در این زمینه داشته باشد.

این پیشکسوت قرآنی کشورمان دعوت از اقشار و ارگان‌های مختلف برای تماشای این مسابقات را یکی دیگر از کارهایی که می‌تواند جو قرآنی در ایام مسابقات ایجاد کند معرفی کرد و افزود: در ایام مسابقات از اقشار و ارگان‌های مختلف پذیرای مهمانانی باشیم و اگر برنامه‌ریزی منظم و منسجمی داشته باشیم می‌توانیم اقشار مختلف را برای حضور در این مسابقات مهمان کنیم.

وی افزود: تهیه و آماده‌سازی بروشور و جزواتی برای معرفی چهره‌های قرآنی و زندگی‌نامه آنها برای ایجاد انگیزه در نوجوانان و جوانان از دیگر اقداماتی است که در ایام برگزاری مسابقات می‌توان انجام داد.

شاه‌میوه ضمن ترسیم جایگاه ایران در عرصه قرآنی، دیدار قاریان و حافظان و اساتید قرآن با رهبر انقلاب در اول ماه مبارک رمضان را در ارتقاء این جایگاه بسیار مؤثر دانست و گفت: از حدود سی و چند سال قبل که رهبر انقلاب چنین سنت حسنه‌ای را قرار دادند، خود به خود این حرکت فرهنگی و نمادین باعث شد توجهات جلب شود.

سرپرست هیئت داوران چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش دیگری از صحبت‌های خود جایگاه فعلی قرآن کریم در سطح جامعه را جایگاهی کافی ندانست و گفت: با این که به لحاظ کیفی و کمی تعداد قاریان و حافظان بسیار بیشتر از اوایل انقلاب شده است و جوانان و نوجوانان زیادی وارد این عرصه شده‌اند، اما این به مفهوم آن نیست که بحث تلاوت و حفظ و فرهنگ قرآن به صورت عام در تمام اقشار جامعه نفوذ کرده باشد و به اصطلاح به صورت شئونات زندگی و به شکل فرهنگ شده باشد.

وی مفقود بودن حلقه وصل تلاوت و حفظ را با شئونات زندگی، ناشی از کم کاری مسئولان عنوان کرد و ادامه داد: دلیل این مسئله نیز این است که از ابزار لازم برای این کار استفاده نشد و ابزار لازم این کارنیز سینما، انیمیشن و رسانه است. یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌هایی که پیدا کردیم این بود که تمام برنامه‌های قرآنی را در شبکه قرآن قرار دادیم و این کار باعث شد دیگر شبکه‌ها از پرداختن به قرآن فارغ شوند و مسئولیتی نسبت به برنامه‌های قرآنی احساس نکنند.

شاه‌میوه اظهار کرد: البته در مورد ورزش می‌بینیم که مسئله این گونه نیست و علاوه بر شبکه ورزش شبکه‌های دیگر نیز به ورزش می‌پردازند و با وجود این که چندین بار این مسئله را عنوان کردیم، اما توجهی به آن نشد. لذا این بزرگ‌ترین فاصله را بین فرهنگ قرآنی و مردم ایجاد کرد، در حالی که اگر شبکه‌های پربیننده در کنار برنامه‌های روزانه خود یک برنامه قرآنی می‌داشتند وضعیت قرآنی ما بهتر از این می‌بود.

وی در پایان اضافه کرد: نمی‌توان با چنین ابزار کندی حرکت فرهنگی در جامعه ایجاد کرد و این ناشی از تدبیر و تفکر مسئولان فرهنگی جامعه است؛ به نظر می‌رسد اقیانوسی را ایجاد کرده‌ایم که عمق آن اندک است و در حقیقت تعداد قاریان و حافظان افزایش پیدا کرده اما به آن معنایی که مورد نظر رهبر انقلاب است منتهی به ایجاد فرهنگ قرآنی نشده است.

یادآور می‌شود مرحله نهایی چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از ۶ تا ۱۱ مهر ماه در بخش آقایان و از ۱۱ تا ۱۹ مهرماه در بخش بانوان به میزبانی استان اصفهان برگزار خواهد شد.

انتهای پیام 

captcha