نگاهی به پراکندگی جغرافیایی قاریان فینالیست مسابقات سراسری قرآن
کد خبر: 3844487
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۴

نگاهی به پراکندگی جغرافیایی قاریان فینالیست مسابقات سراسری قرآن

گروه مسابقات ــ فارغ از پراکندگی جغرافیایی فینالیست‌های رشته قرائت تحقیق، شاهد غافلگیری‌های دیگری در این فهرست نیز هستیم که در ادامه به آن‌ها پرداخته شده است، غافلگیری‌هایی که اگر مورد توجه مسئولان و برنامه‌ریزان عرصه تلاوت قرار گیرد، مطمئناً برونداد به مراتب بهتری را در سال‌های آینده شاهد خواهند بود.

نگاهی به پراکندگی جغرافیایی قاریان فینالیست مسابقات سراسری قرآن

به گزارش ایکنا؛ اسامی فینالیست‌های رشته قرائت تحقیق چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در حالی روز گذشته اعلام شد که از بین 73 شرکت‌کننده حاضر در مرحله مقدماتی این مسابقات 22 نفر موفق به حضور در مرحله نهایی یا همان فینال شده‌اند. فینالی که قرار است در بخش‌ها، گروه‌ها و رشته‌های مختلف از روز ششم مهرماه آغاز شود و تا 19 همین ماه ادامه داشته باشد.

نگاهی به فهرست فینالیست‌های این دوره از رقابت‌ها به خصوص در رشته قرائت تحقیق و تا حدودی حفظ کل قرآن کریم که بار زیادی از جذابیت مسابقات را به تنهایی به دوش می‌کشند، نکات جالبی را فرارو قرار می‌دهد، نکاتی از پراکندگی جغرافیایی تا حضور یا غیبت چهره‌ها در این مرحله از مسابقات که در ادامه تلاش شده است تا به برخی از آن‌ها اشاره‌های کوتاهی داشته باشیم.

کاهش حضور مخاطبان

هرچند در سال‌های اخیر شاهد کاهش چشمگیر حضور مخاطبان در سالن مسابقات و استقبال از رقابت‌ها بوده‌ایم، اما همین تعداد اندکی هم که طی این‌ سال‌ها در سالن حضور یافته‌اند، بیشتر برای شنیدن تلاوت‌ قاریان شناخته‌‍شده، گام در سالن مسابقات گذاشته‌اند، تا برای همه ثابت شود که رقابت‌های رشته قرائت تحقیق است که بیشترین جمعیت را به سالن مسابقات می‌کشاند؛ شاید همین ویژگی باعث شده تا این رشته به عنوان جذاب‌ترین بخش مسابقات شناخته شود و عملکرد فینالیست‌ها و برگزیدگان آن تا مدت‌ها سوژه تحلیل کارشناسان در جلسات آموزش و گعده‌های واقعی و مجازی باشند.

با تمام این تفاسیر در چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن 73 قاری از سراسر کشور در رشته قرائت تحقیق حضور داشتند که از بین آن‌ها 22 نفر موفق به راهیابی به فینال مسابقات شده‌اند تا شاهد بیشترین حضور فینالیست‌ها در ادوار مسابقات سراسری قرآن در رشته قرائت تحقیق باشیم.

از 32 استان کشور که در مرحله مقدماتی این رشته نماینده داشته‌اند، تنها نمایندگان 9 استان موفق به حضور در فینال مسابقات شده‌اند که از بین این استان‌ها نیز دو استان تهران و خراسان رضوی بیش از نیمی از فینالیست‌های مسابقات را به خود اختصاص داده‌اند. اختصاص یافتن بیش از نیمی از فینالیست‌های رشته قرائت تحقیق به دو استان تهران و خراسان رضوی در عین اثبات توانمندی قاریان این دو استان؛‌ می‌تواند‌ نشان از تراکم امکانات در این دو استان و تلاش‌های بی‌ثمر مسئولان در برخوردار کردن استان‌های دیگر در این زمینه داشته باشد.

رشد توانایی‌ها از استان‌ها کمتر برخوردار

علاوه بر دو استان فوق در جمع فینالیست‌های این دوره پنج استان خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، قزوین و اردبیل هر کدام یک نماینده دارند و استان‌های یزد و قم نیز هر کدام دو نماینده دارند، مطمئناً حضور نمایندگانی از استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و حتی اردبیل در فینال مسابقات رشته قرائت تحقیق که کمتر مسبوق به سابقه بوده است، می‌تواند از نکات مثبت این دوره از رقابت‌ها باشد و بارقه‌های امید را در بین استان‌های کمتر برخوردار دیگری که در سطح برابری از امکانات با این دو استان قرار دارند، ایجاد کند.

فارغ از پراکندگی جغرافیایی فینالیست‌های رشته قرائت تحقیق، شاهد غافلگیری‌های دیگری در این فهرست نیز هستیم که در ادامه به آن‌ها پرداخته شده است، غافلگیری‌هایی که اگر مورد توجه مسئولان و برنامه‌ریزان عرصه تلاوت قرار گیرد، مطمئناً برونداد به مراتب بهتری را در سال‌های آینده شاهد خواهیم بود.

حذف «وحید نظریان» قاری مطرح استان کرمانشاه که هرجا کرسی تلاوتی داشته و یا در فضای مجازی تلاوتی از او منتشر شده است، بیشترین مستمع را نیز همراه داشته است، می‌تواند یکی از اتفاقات چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن باشد. او سال 96 نیز در مسابقات سراسری قرآن حضور یافت و پس از اینکه به موفقیت چشمگیری نرسید، تصمیم گرفت تا در همان دوره در گفت‌وگویی مفصل از عرصه مسابقات قرآن خداحافظی کند. تغییرات مسابقات در سال گذشته و امسال باعث شد تا این قاری خوش صدا بار دیگر شانس خود را در قالب مسابقات امتحان کند و به رقابت با قاریان دیگر برخیزد، او اما امسال نیز نتوانست موفقیتی به دست بیاورد تا به احتمال زیاد بسیار جدی‌تر از گذشته، به خداحافظی از عرصه مسابقات فکر کند و به این بیندیشد که اگرچه در تلاوت مجلسی کمتر همانندی دارد اما مرد رقابت در این عرصه نیست.

غیبت قاریان مطرح گیلان و اصفهان

حذف «ابراهیم فلاح‌تبسم‌چهره» قاری مطرح استان گیلان را نیز باید از دیگر اتفاقات این دوره به حساب بیاوریم، حضور چندین دوره در فینال مسابقات سراسری قرآن کریم بخشی از کارنامه پربار این قاری در عرصه مسابقات قرآن کریم است، این قاری گیلانی سال 95 نیز در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کویت رتبه سوم را به دست آورد.

نکته جالب و البته غافلگیرکننده دیگر در انتشار اسامی فینالیست‌های رشته قرائت تحقیق، غیبت نمایندگان استان میزبان(اصفهان) در این فهرست است، «محمدرضا زینلی»، «رضا نجفی» و «حمیدرضا ثابت» سه نماینده استان اصفهان در مرحله مقدماتی مسابقات سراسری قرآن که مردادماه در شهر قم برگزار شد، بودند و در نهایت نیز هیچ یک موفق به حضور در فینال نشدند تا در یکی از معدود ادوار مسابقات سراسری قرآن شاهد باشیم که استان میزبان هیچ نماینده‌ای در مرحله فینال رشته قرائت تحقیق - به عنوان جذاب‌ترین و مهم‌ترین بخش مسابقات برای عامه مردم - نداشته باشد.

در رشته حفظ کل قرآن کریم نیز که با فاصله زیاد نسبت به قرائت تحقیق دومین بخش جذاب مسابقات است، استان اصفهان تنها یک نماینده دارد (حسین خانی) تا استان میزبان چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن که اتفاقاً از حیث برخورداری از امکانات زیرساختی و بهره‌مندی از اساتید طراز اول در عرصه آموزش قرآن کریم،‌ در رده‌های بالایی قرار دارد، در بین حدود 40 فینالیست دو بخش جذاب مسابقات تنها یک نماینده داشته باشد و شاید همین موضوع بر حضور یا عدم حضور مردم در سالن مسابقات تأثیرگذار باشد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Ireland
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۵ - ۱۲:۲۴
0
0
به نکته های جالبی اشاره شده
اینکه دو استان نیمی از فینالیست ها را داشته باشند نشان میده مسئولان برای توجه به استان های محروم کاری از پیش نبردن
قاری شهرستانی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۵ - ۱۵:۵۵
0
0
باسلام
اگر از بعد دیگری به قضیه نگاه شود خیلی مسائل قابل نقد است،مثلا اینکه قاریان مشهد و تهران بیشتر سلایق داورها را میشناسند تا قاریان شهرستان(البته نباید از حق بگذریم که انصافا قرا خوبی هستند)
و خیلی از داورها هم از این دو استان هستند
مورد بعدی سهمیه بالای این دو استان است،از این ۷۲ نفر بیست نفرشون از این دو استان هستند
سهمیه اردبیل هم ساکن تهران است،سهمیه اردبیل هم که نفر دوم مسابقات بین المللی است و...
حواسمان به قاریان خوب کشورمون باشه
captcha