افق طرح «بشارت 1453» در دوره مدیریت جدید شبکه قرآن
کد خبر: 3842490
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷

افق طرح «بشارت 1453» در دوره مدیریت جدید شبکه قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ فاز اول طرح 1453 در فصل تابستان و در دوره سرپرستی حجت‌الاسلام عرفاتی در شبکه قرآن و معارف سیما اجرا شد و حال با انتصاب مدیر جدید این شبکه باید دید که فازهای دوم و سوم طرح چگونه پیش خواهد رفت.

به گزارش ایکنا؛ از 12 سال پیش تاکنون طرح فراگیر قرآنی هر سال با محوریت یک سوره یا جزئی‌ از قرآن اجرا شده است. شبکه‌های مختلف صدا و سیما از جمله رادیو قرآن و شبکه‌های یک، دو، سه، چهار، پنج، آموزش، مستند، کودک، افق و ... از جمله همراهان شبکه قرآن و معارف سیما در این طرح بودند.

در این رابطه شبکه قرآن و معارف سیما یک پیوست میدانی با نهادهای مختلفی همچون بسیج، کانون‌های مساجد، آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی، نیروی انتظامی، سازمان اوقاف و امور خیریه و ... برقرار کرد و تمامی نهادها و سازمان‌هایی که عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور هستند، یعنی بیش از ۲۸ نهاد و سازمان در زمینه اجرای طرح با این شبکه همکاری داشته و دارند.

اجرای طرح «بشارت 1453» در سه فاز

در این دوره جدید طرح نیز، همان طور که از سوی ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن اعلام شده بود، طرح «بشارت 1453» در تداوم طرح «بشارت 1452» اجرا می‌شود. البته مقرر شده است که طرح 1453 در سه فاز اجرا شود. طی این سه فاز حفظ سوره‌های مبارکه نبأ تا بروج در ایام تابستان، حفظ سوره‌های ناس تا زلزال در فصل پاییز و حفظ سوره‌های طارق تا بینه در زمستان در دستور کار طرح 1453 قرار خواهد داشت.

محتوای کار در فصل تابستان، تثبیت حفظ جزء ۳۰ قرآن بود که از سال گذشته آغاز شده است که طی این فصل از سال بحث مفاهیم، روخوانی و هر آنچه مقدمه‌ای بر حفظ قرآن است در این طرح پیگیری ‌شد.

در همین راستا، طی سال‌های گذشته طرح‌های بزرگ قرآنی رسانه ملی با محوریت حفظ قرآن کریم و با همت شبکه قرآن و معارف سیما برگزار شده است که سیزدهمین این طرح‌ها نیز با عنوان «انس با قرآن کریم 1453» به روی آنتن این شبکه و دیگر شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی رفت. این برنامه روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 18 تا 19 در دو بخش آقایان و بانوان با اجرای احمد شفازاده و الهام غفاری و همچنین، کارشناسی محمدمهدی بحرالعلوم در بخش آقایان و الهام ماندگارمهر و مسلمی در بخش بانوان به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما رفت.

اجرای فاز تابستان طرح 1453 در شبکه قرآن و معارف سیما در زمان سرپرستی حجت‌الاسلام والمسلمین محسن عرفاتی آغاز شد و پایان اجرای این فاز از طرح نیز تقریباً با انتصاب جواد شیخ‌اکبری به مدیریت این شبکه همزمان شد. با انتصاب مدیر جدید شبکه قرآن و معارف سیما باید منتظر بود که آیا تحولی در رابطه با اجرای این طرح قرآنی(در فازهای دوم و سوم طرح طی پاییز و زمستان سال جاری) در شبکه قرآن ایجاد خواهد شد یا اینکه این طرح قرآنی با همان شیوه قبلی در شبکه پیگیری می‌شود.

در فازهای سه‌گانه اجرای طرح 1453 همه شبکه‌هایی که برنامه اذانگاهی دارند با طرح همراه هستند و علاوه بر این نیز شبکه‌های مختلف، برنامه‌های ویژه‌ای را نیز در این رابطه طراحی کرده‌اند.

مقرر شده است که فاز پاییز طرح 1453 با محوریت حفظ سوره‌های ناس تا زلزال از مهرماه سال جاری آغاز شود که هنوز تاریخ دقیقی برای آغاز این فاز از طرح اعلام نشده است.

محمدرضا خالقی، مدیرگروه جلسات و مسابقات شبکه قرآن و معارف سیما، طی گفت‌و‌گویی کوتاه با ایکنا؛ در رابطه با زمان آغاز اجرای فاز پاییز طرح 1453 اظهار کرد: تصمیم نهایی درباره این موضوع با ستاد است که البته دو تاریخ جهت آغاز اجرای طرح در پاییز از سوی ستاد پیشنهاد شده که به زودی در این مورد تصمیم‌گیری خواهد شد.

بخش پیامکی 1453

همچنین از سال گذشته با راه‌اندازی سامانه دریافت پیامک شرکت‌کنندگان در طرح، زمینه مشارکت علاقه‌مندان به طرح تسهیل شده است. در سال گذشته بیش از هشت میلیون پیامک در سامانه طرح به ثبت رسید که یک رکورد در حوزه قرآنی است. حضور گسترده مخاطبان نشان می‌دهد که مردم علاقه‌مند به کار قرآنی بوده و در طرح‌های ملی قرآنی حضور چشمگیری دارند.

هنوز آمار و ارقامی از تعداد شرکت‌کنندگان و پیامک‌هایی که در فاز تابستان طرح در سامانه طرح به ثبت رسیده اعلام نشده است، ولی با توجه به تمهیدات و برنامه‌های ویژه‌ای که امسال شبکه قرآن و معارف سیما در راستای اجرای هر چه بهتر و جذب مخاطبان بیشتر در نظر گرفته است، انتظار می‌رود تا میزان شرکت‌کنندگان در طرح 1453 به ویژه مسابقه پیامکی طرح رکورد جدیدی را ثبت کند.

انتهای پیام

captcha